#2 af Kirsten P (slettet)
Bacon, hvad med forskellen i tilberedelse mht. fedt%
Du læser en tråd i debat > kostKirsten P (slettet)
re: Bacon, hvad med forskellen i tilberedelse mht. fedt%
Bacon svinder 70 % iflg. den hjemmeside jeg referere til under den tråd der hedder vejning af kød
Kirsten
Kirsten
16 år16. marts 2008 kl. 17:01
jeabol (slettet)
Jeg har prøvet at stege en af de dér pakker bacon tern med 200 gr i....der var 50 gram tilbage efter sprødstegning ! Men der er jo stadig en høj fedtenergi %...
/Jette
/Jette
16 år16. marts 2008 kl. 19:42
iakob
Jeg har lavet den "regel" med mig selv at jeg spiser bacon - en sjælden gang imellem. Men så vil jeg også have ordentlig bacon. Ikke de der skiveskårede stykker men f.eks bacon fra Ålebæk - eller en anden god leverandør af rigtig bacon som man selv skal skære ud.
Jeg gør lidt forskelligt alt efter om jeg kender den rå vægt eller ej. Hvis jeg kender den rå vægt taster jeg bare det ind. Hvis jeg ikke kender den rå vægt så taster jeg den tilberedte vægt ind som om den var rå vægt og håber på at der ikke er ret meget vand der forsvinder fra baconnet i forhold til fedt.
Altså for at svare på dit spørgsmål: jeg regner ikke med svind når det kommer til bacon. Jeg spiser så lidt bacon at fejlen alligevel er marginal.
Jeg gør lidt forskelligt alt efter om jeg kender den rå vægt eller ej. Hvis jeg kender den rå vægt taster jeg bare det ind. Hvis jeg ikke kender den rå vægt så taster jeg den tilberedte vægt ind som om den var rå vægt og håber på at der ikke er ret meget vand der forsvinder fra baconnet i forhold til fedt.
Altså for at svare på dit spørgsmål: jeg regner ikke med svind når det kommer til bacon. Jeg spiser så lidt bacon at fejlen alligevel er marginal.
16 år17. marts 2008 kl. 09:39
Felina (slettet)
Jeg har kigget på den der "svind regner", men kan ikke se at den regner ud hvor meget fedt det er der forsvinder?
Jeg kan jo bare veje det, hvis det er den rå eller tilberedte vægt jeg skal bruge.
Det jeg mener er om fedt% er den samme i tilberedt bacon, altså ca 70% som den er i rå, eller hvordan... :)
Jeg kan jo bare veje det, hvis det er den rå eller tilberedte vægt jeg skal bruge.
Det jeg mener er om fedt% er den samme i tilberedt bacon, altså ca 70% som den er i rå, eller hvordan... :)
16 år17. marts 2008 kl. 12:10
iakob
Jeg tvivler på at fedtprocenten er den samme. Der smelter jo fedt af.
Men det samme er jo gældende for andre kødvarer - jo federe kødvare jo mere fedt smelter der væk under tilberedning. Bare se på ovnkyllingen, hvor der ligger hønsefedt i bunden af bradepanden når man er færdig.
Med alt andet kød plejer jeg så vidt muligt at taste den rå vægt ind - entet vurderet eller vejet. Og så se stort på det fedt og det energi der forsvandt ud af kødet. Også fordi en del af det sikkert er væske og ikke fedt.
Men det samme er jo gældende for andre kødvarer - jo federe kødvare jo mere fedt smelter der væk under tilberedning. Bare se på ovnkyllingen, hvor der ligger hønsefedt i bunden af bradepanden når man er færdig.
Med alt andet kød plejer jeg så vidt muligt at taste den rå vægt ind - entet vurderet eller vejet. Og så se stort på det fedt og det energi der forsvandt ud af kødet. Også fordi en del af det sikkert er væske og ikke fedt.
16 år17. marts 2008 kl. 13:44
Felina (slettet)
Men med så meget fedt som der netop kommer af bacon, synes jeg det er irreterende at skulle taste den rå vægt og fedt procent ind, da det jo slet ikke passer mht til kalorie indtag, når der netop smelter så meget fedt af det ... :-S
16 år18. marts 2008 kl. 09:36
Frk M (slettet)
Jeg har spist lidt bacon i dag og gik nærmest i chok over hvor mange kalorier det gav. Men tastede nu bare den rå vægt ind
16 år19. marts 2008 kl. 20:44
Nu er problemet at man kun kan vælge rå bacon i kosten, men det gør jo alverden til forskel om man tilbereder det så man undgår noget af fedtet, eller bruger det "helt", så alt fedtet kommer med.
Hvordan regner jeg lige den ud??