Hvid hvede - opreklameret løgn?

Du læser en tråd i debat > kost

Hvid hvede - opreklameret løgn?
Ja min titel er lidt provokerende. Jeg har selv brugt hvid hvede, men den her artikel:

praktiskoekologi.dk

Får mig til at tvivle. Det jeg indtil nu har hørt omkring hvid hvede har vist været fra producenten og så smarte madblade - ikke de mest troværdige i denne sag.

Er I andre faldet over objektive ernæringseksperter der har en mening om hvid hvede? Jeg tror i hvert tilfælde at den ryger ud af mit mel-sortiment. Jeg har i øvrigt også genopdaget grahamsmel og sigtemel så tabet er ikke så stort.
16 år15. marts 2008 kl. 07:52
re: Hvid hvede - opreklameret løgn?
Hvid hvede er vel i bund og grund opfundet, fordi vi får for få fibre i kosten, og dette skyldes nok den omsiggribende internationalisering. Min søn, der bor i Wales / Irland, har fortalt, at det ikke er muligt at få andet end det lyse brød derovre, og at han derfor - ligesom så mange andre danskere - medbringer rugbrød og andet grovbrød, når han har været hjemme.
Det er vel de vaner vi efterhånden har overtaget, og så skal der smugles ekstra fibre ned ved at udvikle en hvede, der er lys, så man ikke så let kan se, at det er fuldkornsmel.
Uden kendskab til diverse problemer ved produktionen, har jeg prøvet at bage med dette mel, men den bedre smag har jeg ikke observeret, og heller ikke en bedre bageevne. Også her skal der tilsættes alm. sigtet hvedemel, for at få et godt resultat. Jeg har heller aldrig tænkt på, at kliddelene i den alm. røde hvede skulle smage bittert.
Da prisen på den hvide hvede også er ganske høj, fristes jeg ikke til at ofre dette produkt større opmærksomhed.
Det er snarere et spørgsmål om at ændre vaner for de, der har problemer i forhold til groft brød.
16 år15. marts 2008 kl. 15:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });