#2 af Futura (slettet)
Nyhed: Nødder og tørret frugt er ikke under "6 om dagen" mere
Du læser en tråd i debat > kostFutura (slettet)
re: Nyhed: Nødder og tørret frugt er ikke under "6 om dagen" mere
Netforbindelsen drillede mig, men her får du lige et citat fra
(et forældet link til motionslob.dk er blevet fjernet)
"Spis nødder
Nødder hver dag er et simpelt tip til at forebygge hjertekarsygdomme. Forskning viser, at du kan nedsætte risikoen for hjertesygdomme med 20 til 30%, hvis du spiser cirka 20 gram nødder om dagen eller 150 gram om ugen. Om du spiser hasselnødder, valnødder eller peanuts er ligemeget, de skal bare helst være usaltede. Nødder indeholder både e-vitaminer, magnesium og de gode umættede fedtsyrer, kalium, jern og fibre. Nødder indeholder stoffer, som stabiliserer hjerterytmen, nedsætter fedtindholdet i blodet, nedsætter blodtrykket, modvirker blodpropper og pludselig hjertedød. Desuden viser forsøg, at nødder også kan forebygge type 2-diabetes.
* Brug nødder i brød, müsli eller salater.
* Nødder kan tælles med som frugt i det første kostråd.
* Læg et stykke rigtig marcipan lavet af mandler på dit rugbrød eller knækbrød som pålæg."
...jeg vender lige tilbage, når jeg har genfundet linket om de oprindelige kostråd...
(et forældet link til motionslob.dk er blevet fjernet)
"Spis nødder
Nødder hver dag er et simpelt tip til at forebygge hjertekarsygdomme. Forskning viser, at du kan nedsætte risikoen for hjertesygdomme med 20 til 30%, hvis du spiser cirka 20 gram nødder om dagen eller 150 gram om ugen. Om du spiser hasselnødder, valnødder eller peanuts er ligemeget, de skal bare helst være usaltede. Nødder indeholder både e-vitaminer, magnesium og de gode umættede fedtsyrer, kalium, jern og fibre. Nødder indeholder stoffer, som stabiliserer hjerterytmen, nedsætter fedtindholdet i blodet, nedsætter blodtrykket, modvirker blodpropper og pludselig hjertedød. Desuden viser forsøg, at nødder også kan forebygge type 2-diabetes.
* Brug nødder i brød, müsli eller salater.
* Nødder kan tælles med som frugt i det første kostråd.
* Læg et stykke rigtig marcipan lavet af mandler på dit rugbrød eller knækbrød som pålæg."
...jeg vender lige tilbage, når jeg har genfundet linket om de oprindelige kostråd...
16 år15. marts 2008 kl. 23:23
iakob
re: Nyhed: Nødder og tørret frugt er ikke under "6 om dagen" mere
Det med at nødder kan tælles med som frugt er jo så netop det der er lavet om.
Altomkost - den side jeg henviste til - er lavet af fødevarestyrelsen, dem som laver de 8 kostråd. Jeg går ud fra at de er mere opdateret end andre steder i forhold til de 8 kostråd :-)
Men jeg kunne bare ikke finde den lange, tekniske udgave af de 8 kostråd på siden.
Hovsa.. det med marcipanen.. um... moste mandler :-)
Altomkost - den side jeg henviste til - er lavet af fødevarestyrelsen, dem som laver de 8 kostråd. Jeg går ud fra at de er mere opdateret end andre steder i forhold til de 8 kostråd :-)
Men jeg kunne bare ikke finde den lange, tekniske udgave af de 8 kostråd på siden.
Hovsa.. det med marcipanen.. um... moste mandler :-)
16 år17. marts 2008 kl. 09:44
altomkost.dk
Interessant...
Men også interessant at der står at anbefalingen har været cirka 30 gram for nødder og tørret frugt. Jeg forstår det således at 30 gram nødder anbefales hver dag?
Er der nogen som har et link til den originale udgave af de 8 kostråd? Der hvor de holdes løbende ajour?