#2 af Frede123 (slettet)
Er kartofler ikke grøntsager? Et spgs fra en anden tråd plager mig....+ et tillægs? om gulerødder
Du læser en tråd i debat > kostFrede123 (slettet)
re: Er kartofler ikke grøntsager? Et spgs fra en anden tråd plager mig....+ et tillægs? om gulerødder
Nej, kartofler er ikke ikke en grøntsag. Jeg spiser max. 125 gr. af dem óm dagen.
16 år10. marts 2008 kl. 15:27
tynd74
re: Er kartofler ikke grøntsager? Et spgs fra en anden tråd plager mig....+ et tillægs? om gulerødder
hej Gammelmor
ang kartoffel , så se mit indlæg i madital til lone:
kartoffel savnes.
der besvare lone nemlig at kartoffel = grøntsag
det kan i også se når i taster kartoffel ind, så har i nemmere hved at få smiley i grøntsager ;O)
flittiglise
ang kartoffel , så se mit indlæg i madital til lone:
kartoffel savnes.
der besvare lone nemlig at kartoffel = grøntsag
det kan i også se når i taster kartoffel ind, så har i nemmere hved at få smiley i grøntsager ;O)
flittiglise
16 år10. marts 2008 kl. 17:25
Lone
administrator
administrator
Hej flittiglise,
Jeg vil lige komme med en rettelse. Jeg skriver, at kartofler indgår under kategorien "frugt og grønt" hos Fødevaredatabanken, som alle dataene er taget fra. Ikke dermed at det er lig med at de skal tælle med under de 600g frugt og grønt, som der anbefales :-)
Jeg ved godt at de tæller med her i programmet under de 600 gram - og jeg står stadig i det dilemma, at jeg helst ikke vil rette i de oprindelige data, men også at jeg ikke mener, at kartoflen "rigtigt" tæller med i de 600 gram.
Jeg kunne selvfølgelig oprette en ny kategori "kartofler" ligesom "frugt og grønt" og de andre kategorier.
Det er jo godt nok ikke helt rigtigt, men det er heller ikke helt rigtigt at tælle dem med under de 600.
Er der nogen herinde, der har et godt bud?
Mvh Lone
Jeg vil lige komme med en rettelse. Jeg skriver, at kartofler indgår under kategorien "frugt og grønt" hos Fødevaredatabanken, som alle dataene er taget fra. Ikke dermed at det er lig med at de skal tælle med under de 600g frugt og grønt, som der anbefales :-)
Jeg ved godt at de tæller med her i programmet under de 600 gram - og jeg står stadig i det dilemma, at jeg helst ikke vil rette i de oprindelige data, men også at jeg ikke mener, at kartoflen "rigtigt" tæller med i de 600 gram.
Jeg kunne selvfølgelig oprette en ny kategori "kartofler" ligesom "frugt og grønt" og de andre kategorier.
Det er jo godt nok ikke helt rigtigt, men det er heller ikke helt rigtigt at tælle dem med under de 600.
Er der nogen herinde, der har et godt bud?
Mvh Lone
16 år10. marts 2008 kl. 17:45
iakob
Jeg synes ikke umiddelbart de bør tælle med i de 600 gram grøntsager, da de 600 gram grøntsager er en anbefaling fra sundhedsstyrelsen og i den anbefaling så specificeres det at kartofler ikke tælles med. Kartofler bør i stedet tælle på samme måde som ris, der jo heller ikke tæller som grønt selvom de kommer fra en plante.
Det samme bør så faktisk gøre sig gældende for tørret frugt og nødder (se mit nye indlæg i kost-forummet - den om nødder og tørret frugt).
Jeg mener også det samme gælder for juice.
Og så går det jo hen og bliver indviklet.
Min anbefaling er at tælle kartofler udenfor. Og at på infosiden så at lægge et link til en forklaring på hvad de 600 gram grønt og frugt handler om, hvor de kommer fra og den anbefalede fordeling på grønt hhv frugt. Med lidt forklaring kan man jo komme nemt og det betyder også at brugerne måske indtaster egne varer forkert.
Ingen bør alligevel spise så mange nødder at det giver ret meget i frugt og grønt-regnskabet ;-)
Det samme bør så faktisk gøre sig gældende for tørret frugt og nødder (se mit nye indlæg i kost-forummet - den om nødder og tørret frugt).
Jeg mener også det samme gælder for juice.
Og så går det jo hen og bliver indviklet.
Min anbefaling er at tælle kartofler udenfor. Og at på infosiden så at lægge et link til en forklaring på hvad de 600 gram grønt og frugt handler om, hvor de kommer fra og den anbefalede fordeling på grønt hhv frugt. Med lidt forklaring kan man jo komme nemt og det betyder også at brugerne måske indtaster egne varer forkert.
Ingen bør alligevel spise så mange nødder at det giver ret meget i frugt og grønt-regnskabet ;-)
16 år10. marts 2008 kl. 19:03
Easy (slettet)
Hej Lone.
Kunne du ikke oprette en kategogi der hed eller "korn og stivelsesprodukter" I henhold til det 3. af de 8 kostråd, der hedder SPIS Kartofler, Groft brød, ris eller pasta hver dag"
Hilsen
Easy
Kunne du ikke oprette en kategogi der hed eller "korn og stivelsesprodukter" I henhold til det 3. af de 8 kostråd, der hedder SPIS Kartofler, Groft brød, ris eller pasta hver dag"
Hilsen
Easy
16 år11. marts 2008 kl. 07:05
tynd74
hej lone
sorry, kan godt se det var formuleret forkert.
jeg mente bare at siden her regner kartoflen ud som en grøntsag. ;O)
lise
sorry, kan godt se det var formuleret forkert.
jeg mente bare at siden her regner kartoflen ud som en grøntsag. ;O)
lise
16 år11. marts 2008 kl. 12:54
Er det generelt eller her i systemet ? Det er da nok en rodfrugt, men det er en gulerod også og den regnes da som grønt ....gør den ikke?
KH Lene
Tillægsspørgsmål - nu læser jeg om gulerødders fortræffeligheder alle vegne og jeg er selv meget glad for rå gulerødder ( de kogte er væmmelige..)
Men en madvare kan da ikke ha en negativ energi-værdi ( eller hvad det nu skulle hedde) altså kræve mere energi at forbrænde end det den giver? Hvis gulerødder kan det så er vejen da klar - nok med gulerødder og vi bliver nogle sild!