Frugtsalat

Du læser en tråd i debat > kost

Frugtsalat
Vi får desert i vores familie mindst een gang om ugen. Som regel bliver det til en ispind (har købt light is hos hjemmeis af samme grund).

Men tidligere - før min kur - lavede vi tit frugtsalat. Og det er jo lækkert - men det er jo også med flødeskum og chokolade.

Så jeg har gået og leget med tanken om at finde på noget andet "dressing" end flødeskum. Den mørke chokolade er jo fin så længe den er i små mængder.

Jeg har prøvet med appelsinsaft alene - det var ikke den største succes. Det smagte fint men var ikke nær så godt som flødeskum.

Er der nogen som har en idé eller måske en opskrift på en dressing som kan bruges i stedet for flødeskum i en frugtsalat? Også sådan at salaten smager og føles lækker og ikke af slanke-erstatnings-desert.

(Creme fine er altså heller ikke en god erstatning. Jeg vil hellere lave noget originalt, sundt og lækkert end at finde erstatningsvarer som bare smager af fisk, som man siger).
16 år7. marts 2008 kl. 13:20
re: Frugtsalat

Har du prøver med kagecreme, jeg laver den bare mere flydende
det smager lækkert!

hilsen
Sabine
16 år7. marts 2008 kl. 13:28
Vi bruger Cheasy Fraiche 9% med lidt frugt saft og rørsukker. Ungerne elsker det.
16 år7. marts 2008 kl. 17:40
Cheasy vanille er også et godt bud, og så lad hver enkelt selv tage den mængde de har lyst til.
16 år7. marts 2008 kl. 19:24
fromage frais med vanillesukker er også godt
16 år9. marts 2008 kl. 19:41
man kan få en fløde en fløde med 9 % fedt. Den indeholder 180 kcal pr. 100 g. og indeholder 250 ml. Hvis du nøjes med at piske den og putte nogle sødetbletter i, er det kun 450 cal. og hvis i er fire, er det ku 125 kcal pr. mand. Derti kommer chokoladen og frugtsalaten så. Men det løber nok op i en 350 kcal med 15 g. chokolade. Så det ender vel med at blve et lille måltid. :)
16 år9. marts 2008 kl. 21:42
Jeg tænkte om der var nogen der havde lavet en slags dressing som ikke er baseret på et mælkeprodukt? Eller på rismælk, soyamælk og den slags.

Kan man lave en frugt-sauce som har de samme egenskaber omkring smagskontrast, som mælkeprodukterne har?
16 år10. marts 2008 kl. 10:03
Prøv at blande lige dele græsk yoghurt 2% og fromage frais0,1%. Sød det med flydende Sød og brug det som dressing eller bland frugten i. Denne blanding bliver ikke tynd.
16 år13. marts 2008 kl. 23:55
Vanille essens er altså rigtig godt sammen med sød i diverse surmælksprodukter. Jeg kender ikke lige kallorieindholdet i essensen, men mon ikke det er lavt - og det gir mere vanillesmag end vanillesukker.
16 år14. marts 2008 kl. 08:22
Jeg lavede frugtsalat her til aften - og havde ikke fået købt SØD.

Så jeg tog 2dl 0,1% A38 og blandede 40 gram hindbær/vanilie-sirup i (den havde jeg lavet for flere uger siden og den var blevet rigtig god - jeg indtastede den som ren sukker).

Så hældte jeg 2 æbler, 2 bananer og 1 sharon frugt (skråret i stykker altsammen naturligvis) i samt 2 jordbær-frugtstænger og 21 gram mørk chokolade og blandede rundt og stillede i køleskabet. Ialt 820g frugtsalat.

Det blev til en ret på 412 kj per 100 gram (i virkeligheden noget mindre fordi siruppen jo ikke er ren sukker - men jeg husker ikke fordelingen på vand og sukker).

Fedtsyrefordeling er: Mættet: 55% - enkeltumættet: 30% - flerumættet: 15%.

Godt eller skidt? Ja, det beviser jo bare at deserter ikke bør være hverdagskost (undtaget rå frugt), men ellers var frugtsalaten ret god og den gled også hurtigt ned i resten af familien.

Næste gang prøver jeg at købe SØD og så se hvor jeg kan tage den desert. Hm.. kan man lave vanilie-hindbær-sirup af SØD? ;-)
16 år14. marts 2008 kl. 21:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });