Sunde opskrifter søges

Du læser en tråd i debat > kost

Sunde opskrifter søges
Hej..
Jeg søger nogle gode ideer til hvordan jeg kan gøre den "kedelig" slankemad mere interesant. Jeg er træt af kun at få kogte grønsager og et tørt stykke kyllingekød som er tørstegt på panden til aftensmad.

Og har ingen ideer til hvad jeg kan tage med på arbejdet både som mellemmad og frokost..

jeg håber virkelig der er nogen herinde som kan hjælpe mig med nogle ideer for er virkelig kørt træt i den sunde men også meget kedelige mad..

jeg spiser ikke rugbrød men har ikke noget imod grovboller, ved bare ikke hvordan jeg kan gøre dem spændende og gøre at jeg bliver mæt samtidig med at jeg gerne skulle tabe de sidste 6 kg som stadig sidder rigtig godt fast desværre, måske fordi jeg fristes nemmere lige for tiden fordi jeg synes min egne forslag er temmelige ideforladte

jeg håber virkelig der er nogen som kan hjælpe mig med ideer...
16 år7. marts 2008 kl. 10:37
re: Sunde opskrifter søges
Jeg stødte i starten af året på bagte rodfrugter, havde aldrig før rigtig spist dem. Tager knoldselleri gulerødder pastinak persillerod jordskokker og skære i små tern blander det med lidt olie og så lidt krydderier på (hvidløg timian eller chilli) bages 1/2 -1 time alt efter hvor store tern er. Det smager godt til næsten hvad som helst og jeg syntes at hvis der er en rest at det smager godt sammen med andet grønt koldt.
16 år7. marts 2008 kl. 11:02
okay det lyder lækkert det vil jeg prøve
16 år7. marts 2008 kl. 11:28
Prøv at se den her tråd:
***forældet link er fjernet***

Der er måske et par råd som du kan bruge.

Du skriver ikke hvorfor du ikke spiser rugbrød - men tænk lige over at det stadig er det sundeste brød vi har i Danmark. I hvert tilfælde at de mere tilgængelige typer brød.

Har du ovn? Så prøv at søg på opskrifter.heede.dk eller fedtfattig.dk eller minus50.dk eller sol.dk efter inspiration.

Magre kødtyper:
* Kylling
* Fisk (noget fisk bliver kaldt fed, men det er de gode, sunde fedttyper og et fiskemåltid om ugen er jo altid godt for variationens skyld)
* Kalkun
* Mørbrad af svin og okse
* Skinkemignon
* En velvalgt hamburgryg eller skinke
* Magert hakket okse- eller svine- eller kalvekød
* Indmad (hjerte, lever mv fra fjerkræ, kalv og svin)

Hertil kan man jo tilføje en ugentlig kødløs dag. Der findes mange gode vegetarretter (min mand stejlede over det da jeg spurgte forsigtigt til om vi skulle indføre en vegetar-dag. Men siden er han selv kommet på at servere en god kraftig blended tomat-grøntsagssuppe med nybagt brød og lidt pasta til ham og ungerne - jeg må bare stadig ikke kalde det vegetar :-).

Angående grøntsager, så er ovnbagte rodfrugter rigtig gode. Man kan også lave gode rodselleri-pommes fritter krydret med dild. Wok-stegte (lynstegte) grøntsager kræver lidt fingerspidsfornemmelse men er også gode. Eller man kan tilberede grøntsagerne sammen med kødet i ovnen. Og husk salater med rå grøntsager (incl broccoli, blomkål, gulerod mv).
16 år7. marts 2008 kl. 13:12
Iakob: mange tak... der er nogle rigtig gode ideer som jeg helt klart vil afprøve.. Grunden til jeg ikke spiser rugbrød er fordi jeg ikke kan lide smagen af det.. jeg spiste det heller ikke som lille... jeg bager derimod selv groveboller med kerner....

min dag ser sådan ud lige for øjeblikket:

morgenmad: 1dl magert yoghurt med ½ dl Müsli

formiddag: 1 stk frugt eller 1 stk knækbrød med magert ost

frokost: 30 g blandet salat eller 30 g kogt pasta med peberfrugt, ananas, cherrytomater, rejer måske lidt kyllingekød engang imellem.

eftermiddag: ½ grovbolle med magert pålæg eller ost
eller 1 stk knækbrød med magert pålæg eller ost
eller 1 stk frugt

aftensmad: ca 150-200 g kogte eller rå grønsager og 30 g ris eller pasta samt ca 50 g kyllingekød

sen aften: ½ grovbolle med magert pålæg/ost eller 1 stk knækbrød med magert pålæg/ost

Så jeg glæder mig meget til at prøve nogle nye og lidt mere spændende ting da det jo ikke ligefrem er det mest interessante der bliver spist lige i øjeblikket...

så jeg siger mange tak for de gode forslag...

16 år7. marts 2008 kl. 13:33
Jeg kan se du ikke nævner kartoflen som lidt uforskyldt har fået rygte for at fede. Der er ikke ret mange kalorier i kartofler - mindre end i ris og pasta. Prøv at læse den her: altomkost.dk

Problemet med kartoflen er sovsen, ikke kartoflen selv. Man kan spise dem kogte (man kan evt købe de små og koge dem med skrællen på) eller ovnbagte, som hjemmelavede pommes fritter (kan laves med et minimum af olie og med mange varianter af krydderi), hasselbagt, kartofler i fad etc etc.

Hold dig i øvrigt til grove pasta typer og til parboiled eller vilde ris - så vælger du det sundeste.

Desuden har vi jo tilbehør som bønner og linser. Og produkter som f.eks. kornproduktet bulgur. Nogle af disse til kan bruges som bund i en mættende salat.

Prøv også at kikke på nogle nye kogebøger i boghandlerne og se på de publikationer man kan få gratis rundt omkring (men vær opmærksom på hvem udgiveren er, hvis det er en smør eller sukkerfabrikant så skal man læse den med lidt sund fornuft). Der er en masse gode kogebøger - både diabetiker, slanke, vegetar og så mere almindelige kokke som Claus Meyer (prøv at kikke på hans "Spis Igennem" - der er nogle gode opskrifter i og nogle rigtig gode tips og tricks til at få maden til at smage af noget). Vælg også nogle specifikke kogebøger - nye kogebøger om hvordan man laver fiskeretter, (grøntsags)supper mv. Der er næsten altid inspiration at hente omkring smag også selvom det ikke er decideret slankekost. Hvis man har et ordentligt arsenal af kogebøger at falde tilbage på, så har man også en god basis af måltider man kan lave. Kan du engelsk så kan de fåes enormt billigt på nettet - men nogle britiske/amerikanske varer kan være svært at få i Danmark, f.eks. mel med hævemiddel :-)

En bog jeg har, skrevet af en Fru Beck, fortæller at de fleste der har succes med at vedligeholde sin slanke linie faktisk har et lille fast repetoire af retter der benyttes til hverdag. Man kan altid variere lidt med grøntsager, valg af krydderier og andet tilbehør (gemuse, ketchup, sennep, brød, kulhydrater - ris, pasta, kartofler etc).
16 år7. marts 2008 kl. 19:05
Jeg har lige et spørgsmål... Jeg har fået af vide at kartofler også skulle være godt (i moderate mængder) så er mit spørgsmål bare om man til frokost ville kunne tage en grovebolle(hjemmebagt og med solsikkekerner) med et tyndt lag mayonaise let eller mirakelwip balance i stedet for smør og så med en koldkartoffel i skiver, peberfrugt, agurk osv (ved siden af ca 200g grønsager) ville det kunne tælle som en sund frokost? eller vil det vælte mit kulhydrat indtag i negativ retning?
16 år13. marts 2008 kl. 13:11
prøv at taste det ind, og se hvad programmet siger du kan altid slette det igen.

Jeg har lige et foreslag: mos en avocado med salt og peber og hvidløg og brug det istedet for smør, uhm. Det bruger jeg også under røget laks og makrel.

Kirsten
16 år13. marts 2008 kl. 13:45
Umiddelbart vil jeg sige nej - men jeg ved det ikke. Prøv at taste det ind først og se hvad det gør ved dine tal her på madital. Du kan jo altid slette det igen hvis du ender med ikke at spise det.

Engang havde vi en diskussion om portionsstørrelse af havregryn om morgenen. For at teste energiindholdet i de tre portionsstørrelser vi diskuterede så tastede jeg 30 gram hhv 75 gram og så min egen portion på 50 gram ind. Men jeg glemte at slette det igen. Hold da ferie for en forskrækkelse jeg fik om aftenen da jeg så den sure energi-smiley. Heldigivis kunne jeg jo bare slette 105 gram havregryn fra min kost fordi dem havde jeg jo ikke spist - og så gik det problem væk. :-)
16 år13. marts 2008 kl. 14:21
Ja jeg har prøvet og taste det ing og der var glade smileys pånær to steder hvilket var samme som uden kartoffelmaden, så min konklussion på være at det godt kan bruges som et alternativ en gang imellem når lysten falder på noget forandring... Ellers er jeg i gang med at afprøve en masse af alle de nye, sunde og spændende opskrifter som jeg har fået ideer til herinde på madital. Der er rigtig mange som smager og mætter rigtig godt...
16 år13. marts 2008 kl. 14:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });