Kilojouleudregning på hjemmebagte boller - gør jeg det rigtig?

Du læser en tråd i debat > kost

Kilojouleudregning på hjemmebagte boller - gør jeg det rigtig?
Hej - jeg har en slags standard opskrift på boller med spelt og spirede hørfrø. Dem laver jeg regelmæssigt så nu vil jeg gerne have regnet bare kilojoule ud på.
Så: jeg har vejet ingredienserne af og så bare regnet ud og lagt sammen. Når så bollerne er færdige imorgen kan jeg så veje den færdige portion og så sådan cirka sige at 100 gram færdig bolle har det indhold?
Gav det overhovedet mening for andre end mig? :-)
KH Lene Gammelmor
16 år29. februar 2008 kl. 21:46
re: Kilojouleudregning på hjemmebagte boller - gør jeg det rigtig?
HOV jeg glemte da at spørge - jeg kan ikke hitte "indholdfortegnelsen" for hørfrø.
Hvor mon jeg kan finde det - jeg har googlet.
KH Lene

Det er OK at alt er cirka - jeg spiser max en bolle om dagen så det er ikke noget der vælter regnskabet, det er da bare sjovt at vide.
16 år29. februar 2008 kl. 21:48
Du kan finde tallene på posen med hørfrø.

Med hensyn til bollerne kan du indtaste dem under mad - ny opskrift. og så regner programmet ud hvor mange kalorie eller joule der er i. og du kan se hvor mange joule der f.eks er i 100 g. Når du så skal spise din bolle vejer du den bare og taster det ind.

Håber du forstår hvad jeg mener, det er ved at være sent, men ellers må du spørge igen.

Kirsten
16 år29. februar 2008 kl. 22:22
Posen, ja - ved du hvad, jeg må da ha været mere træt end jeg lige var klar over........men tak!

Mht opskrift.
Jeg bruger to slags speltmel.Og de er ikke på listen over varer så jeg skal vel starte med at oprette dem som nye varer, eller?
KH Lene
16 år1. marts 2008 kl. 07:11
pas på medboller, de taber vægt under bagning :)
16 år1. marts 2008 kl. 10:51
Uha - det med bagning og vægt må jeg lige tænke over. Jeg må kunne sjusse mig frem. Noget af vandet fordamper, men noget optages jo da også!
Jeg tænker videre og modtager alle gode ideer med tak.
KH Lene Gammelmor
16 år1. marts 2008 kl. 12:32
Det nemmeste er at regne sammen hvad tingene vejer i rå vægt. Eller veje dejen lige før hævning.

Derefter vejer man hele movelitten når det er bagt. Forskellen tastes ind i opskriften som vand (med en negativ værdi fordi der er tale om svind).

Jeg plejer at gøre det een gang for en opskrift og så håbe på at der er cirka den samme svind hver gang.
16 år3. marts 2008 kl. 11:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });