frikadeller

Du læser en tråd i debat > kost

frikadeller
Hvad er kalorier-antallet i frikadeller, lavet af magert svinefars og bagt i ovnen i stedet for stegte???
16 år20. februar 2008 kl. 22:05
re: frikadeller
Du ved godt at du kan indtaste opskrifter, ikke? Under mad/ny opskrift kan du bare taste ingedienserne ind.

Det bedste er at veje frikadellerne før og efter tilbedrening. Lad os sige at frikadellerne vejer 600 gram før stegning og 500 gram efter, så kan du taste svind i form af -100 gram vand ind i opskriften. Og så er det jo bare at veje den færdige frikadelle på tallerknen.

Hvis jeg ikke kender svindet så sætter jeg det typisk til 10% af den rå vægt for kødprodukter. Jeg ved ikke hvor nøjagtigt det er, men lidt svind er der jo altid.

I virkeligheden så optager kød ikke ret meget fedt mens det steger. Synderne er panerede dit-og-dat fordi mel og rasp optager en del fedt. Er der nogen her som har undersøgt mere præcist hvor meget fedt man sparer ved at bruge ovn i stedet for pande?
16 år21. februar 2008 kl. 09:14
re: frikadeller
Tak for svaret. Det var desværre ikke mig, der lavede dem, men pyt, når det er lavet på det magerste med grønsager i og bagt i ovnen kan det vel ikke gøre den største skade. jeg ved godt, det ikke optager meget fedtstof fra panden, men det optager stadig noget, og så vil ejg til hver en tid hellere hælde olie/eddike ud over salaten dertil, hakke nødder eller spise fed fisk/advokado for at få de livsnødvendige fedtstoffer :)

PS. Kunne også godt tænke mig at vide, hvor stor en forskel rent kaloriemæssigt, der rent faktsi ker tale om på bagt/stegt, hvis der er nogen der ved det?!?
16 år21. februar 2008 kl. 12:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });