Rester - opskrifter

Du læser en tråd i debat > kost

Rester - opskrifter
Jeg synes lige jeg vil starte en tråd omkring brug af rester. Mest fordi jeg lavede en lækker ret her til aften men også fordi jeg tit står med rester som jeg kun ved jeg kan lave biksemad og pitabrød-fyld ud af.

Derfor kunne det være rart med en tråd om brug af rester.

Her er min opskrfit
Aubergine med kødfyld (oprindelig farserede auberginer med pinjekerner) fra oktober 2007 udgaven af iform (retten tager oprindelig 125 gram hakket lam i stedet for en mignon):

Rest: 1 ovnstegt mignon

Til 1 person (gang selv op):
1 tsk olivenolie
1 lille løg
2 fed hvidløg
1/4 rød chili (hakket)
1 tsk garam masala (blandingskrydderi)
1/4 tsk kanel
1/4 gurgemeje (kan udelades)
200 gram ovnstegt mignon i små terninger
1 spsk ristede græskarkerner (oprindelig ristede pinjekerner, men hvadsomhelst af typen kan bruges)
1 tsk sukker
1 aubergine
1 tomat
(1/4 bundt korreander -> glemte jeg)
Tilbehør:
Salat og 1/2 pitabrød samt en nogle dråber Nando's Medium peri-peri sauce (købt i kvickly)

Varm ovnen på 200 grader. Skær auberginen over på langs og giv den snit, der ikke går igennem. Pensl den med olie og sæt den i ovnen (min fik cirka 5 minutter, hvilket var for lidt).

Lav fyldet: Svits hakket løg, hvidløg og chili sammen med garam masala, kanel og gurkemeje. Put kødet i sammen med kerner og sukker. Varm det igennem (steg hvis du bruger råt kød) i ca 5 minutter ved kraftig varme.

Tag auberginen ud og put fyldet i lommerne og fordel resten ovenpå. Skær tomat i skiver og fordel dem på toppen sammen med hakket koreander.

Det hele skal i ovenen i 40 mintter ved 200 grader - dækket af alufolie.

Spis gerne en citronskive til - jeg valgte altså en peri-peri sauce :-)

Den oprindelige ret havde følgende energifordeling:
538 kj
Fedt 19 g
Protein 37 g
Kulhydrag 61 g
Fibre 11 g
16 år6. februar 2008 kl. 20:38
re: Rester - opskrifter
Jeg kunne godt bruge lidt inspiration.

Jeg står med et halvt farsbrød af hakket grisekød iblandet soltørrede tomater og hvidløgsskiver stukket i. Det skal jeg lave aftensmad af.

Biksemad er jo oplagt (med grøntsager) - men kan man lave andet? Nogen spændende ideer?
16 år8. februar 2008 kl. 08:51
Hmmm næh så god er jeg vist ikke i køkkenet. Hjemme hos os ville sådan en rest blive varmet i mikroovnen og så noget nyt tilbehør :-(
16 år8. februar 2008 kl. 11:22
Jeg kan anbefale at gå ind på siden opskriftet.dk.
Her er der en funktion der hedder tøm køleskabet og her kan man så putte de fødevarer ind som man har.

Derpå kommer siden med forslag til opskrifter hvori ens ingerdienser indgår.
16 år8. februar 2008 kl. 20:02
Den funktion med tøm køleskabet findes også på fedtfattig.dk
16 år8. februar 2008 kl. 22:34
Jeg tvivler på at "tøm skøleskabet" funktionen giver svar på hvad man stiller op med et farsbrød dagen efter. Den er vist mere til at finde opskrifter, hvis man har 1 pund hakket oksekød, dåsetomater og 2 røde chilipebre ;-)

Nå.. men det endte med at jeg lagde mig syg og manden lavede biksemad.
16 år9. februar 2008 kl. 21:13

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });