#2 af Frede123 (slettet)
hjælp til substitut for chips/popcorn!
Du læser en tråd i debat > kostFrede123 (slettet)
re: hjælp til substitut for chips/popcorn!
En skål med 40 gr. All Bran minder lidt om chips og smager godt. Elelr 40 gr. Rugfras puder. :-) Mums.
16 år6. februar 2008 kl. 14:03
Dorte1864 (slettet)
Minimum har lavet nogle snacks (form som ostepops) med kun 2,5 gram fedt pr. 100 gr.
Jeg har kun prøvet barbaque varianten. Den smager lidt kunstigt, men i mangel af bedre kan den sagtens gå.
Jeg har kun prøvet barbaque varianten. Den smager lidt kunstigt, men i mangel af bedre kan den sagtens gå.
Frede123 (slettet)
Iøvrigt da jeg tabte 16 kg på et år med diætisthjælp var det okay at spise 30 saltstænger som et mellemmåltid :-)
Anonym
Åhh hvor jeg bare kender det. Chips er SÅ gode!! Jeg har forsøgt mig med selv at lave "chips" af kartofler, og det er faktisk en okay erstatning, når det nu skal være.
Jeg laver dem ved at skære helt tynde skiver af kartoflen, med en gulerodsskræller eller lign. Derefter drysser jeg krydderi over dem. Det kan eksempelvis være salt, pommes frites krydderi, barbecue eller lign. Derefter skal de have lidt tid i mikroovnen (alt efter hvor meget styrke den giver og hvor tykke skiverne er). Jeg plejer bare at åbne en gang imellem og se til dem. Når de er lidt brunede tager jeg dem ud og lader dem køle af, så de bliver helt sprøde. Voila - kartoffelchips :)
Selvom det selvfølgelig ikke rigtigt kan måle sig med en rigtig god pose sourcream and onion, synes jeg alligevel det er et rigtig godt alternativ!
Håber du kunne bruge det til noget!
Jeg laver dem ved at skære helt tynde skiver af kartoflen, med en gulerodsskræller eller lign. Derefter drysser jeg krydderi over dem. Det kan eksempelvis være salt, pommes frites krydderi, barbecue eller lign. Derefter skal de have lidt tid i mikroovnen (alt efter hvor meget styrke den giver og hvor tykke skiverne er). Jeg plejer bare at åbne en gang imellem og se til dem. Når de er lidt brunede tager jeg dem ud og lader dem køle af, så de bliver helt sprøde. Voila - kartoffelchips :)
Selvom det selvfølgelig ikke rigtigt kan måle sig med en rigtig god pose sourcream and onion, synes jeg alligevel det er et rigtig godt alternativ!
Håber du kunne bruge det til noget!
16 år6. februar 2008 kl. 14:12
KarinaHadsten (slettet)
Det lyder da rigtig godt med de kartoffelchips - hjemmelavede. Ellers ville mit bud også være saltstænger. Jeg har ikke den vilde erfaring med at finde alternativer til chips, for min last er chokolade. Chips har jeg ingen problemer med at holde mig fra.
Ellers må du lave popcorn på spejdermanér -. det er uden fedt. Man laver dem over bål (eller grill) og så i 2 metalsier sat sammen og et træhåndtag bundet på. :-)
Det er nok en anelse bøvlet og saltet hænger ikke så godt fast, men det er en fedtfattig måde at lave popcorn.
Kh Karina
Ellers må du lave popcorn på spejdermanér -. det er uden fedt. Man laver dem over bål (eller grill) og så i 2 metalsier sat sammen og et træhåndtag bundet på. :-)
Det er nok en anelse bøvlet og saltet hænger ikke så godt fast, men det er en fedtfattig måde at lave popcorn.
Kh Karina
16 år6. februar 2008 kl. 17:36
Bente (slettet)
Hejsa
Her er lidt forskellige snacks hvis trangen er for stor :)
Ellers kan en mager yoghurt rørt med lidt dipmix eller krydderier og en masse grøntsager skåret ud som snack
er ofte en god løsning.
Ellers kan du jo forsøge med disse opskrifter som jeg har fundet på nettet kan godt anbefale de ristede kikærter.
Ellers kan du vel forsøge dig med lidt majskorn og se om du kan få dem poppet med en lillebitte smule olie i en microovn.
Kikærtechips:
6 dl vand
250 g kikærtemel
1 spk skyllet, tørret og hakket bredbladet persille
1 spk olivenolie
Reven skal af en hel økologisk citron
Olie til friturestegning (jordnødde- eller majsolie)
Salt og friskkværnet sort peber
Sådan gør du:
Pisk vand og kikærtemel sammen til en lind dej uden klumper i en tykbundet gryde kog denne grød med tålmodighed og under stadig omrøring i godt 20 minutter ? til den er tyk og ligesom slipper kanterne af gryden.
Rør så olivenolie, revet citronskal og salt i grøden. Nu skal du brede den ud på en stor flade (gerne bagepapir). Den skal glattes papirstyndt ud, fx med en paletkniv: Jo tyndere den er, desto sprødere bliver chipsene.
Skær så chipsene ud i trekanter med en kniv, løsn dem med paletkniv og steg dem i hed olie, til de er lysebrune og sprøde.
Læg dem lidt på fedtsugende papir, drys med salt og friskkværnet.
Opskriften er herfra: sicilien.dk
--------------------------------------------------------------------------------
Krebsv23-09-07, 17:31
Har hørt om der engang men kan ikke huske hvor. Mener dog at de skal koges og fundet dette indlæg på slankerummet:
"Med hensyn til kikærter i ovnen, så gør jeg det at jeg køber en pose af gangen,
koger hele posen i min suppegryde og fryser dem ned.
Det gør jeg altid har kikærter til salater, gryder og snacks.
En omtrentlig opskrift kommer her.
Ovnen tændes 200 grader
I en plastikpose hælder jeg 3 spsk finrrevet parmesan ost og 2 håndfulde frosne kikærter.
Posten rystes
Indholdet hældes i et ildfast fast, der er foret med bagepapir
Bages i ca. 10 min - hold øje med osten ikke branker.
I stedet for parmesanost bruger jeg også barbeque krydderi og salvie.
Hvidløgssalt er heller ikke tosset.
Jeg har også forsøgt med timian, det kunne jeg ikke lide, men mine gæster kunne godt."
og denne på ernaeringskonsulent
"Her en et godt alternativ til chips, hvis der skal nogle snacks på bordet. De ristede kikærter spises ligesom peanuts, og kan tilsættes smag efter behag.
Hvis du ikke kan få forkogte kikærter på dåse, kan du købe dem tørrede, men så skal de først udblødes i ca. 8 timer og koges i nyt vand i omkring 1 time.
Ingredienser:
Kikærter på dåse
Fint salt
Evt. andre krydderier (fx cayennepeber, paprika, spidskommen, gurkemeje)
Fremgangsmåde:
Kikærterne hældes i en sigte, skylles og dryppes lidt af.
I ovn: hæld kikærterne ud i en bradepande med bagepapir i bunden. Krydr med salt og andre krydderier. Sættes i en varm ovn ved 180°C i ca. 45-60 minutter. Kikærterne vendes nogle gange.
På pande: hæld kikærterne ud på en pande uden fedtstof, krydr med salt og krydderier. Steges ved kraftig varme i ca. 10 minutter hvorefter der skrues ned på lavt blus i 20-30 minutter.
Efter tilberedning vil kikærterne være sprøde snacks.
Sprødheden afhænger af hvor længe kikærterne bages/steges. Ved kort tid fås en sprød skal og en blød midte. Ved lang tid er kikærterne sprøde hele vejen igennem, men de bliver hurtigt hårde."
Hilsen Bente
Her er lidt forskellige snacks hvis trangen er for stor :)
Ellers kan en mager yoghurt rørt med lidt dipmix eller krydderier og en masse grøntsager skåret ud som snack
er ofte en god løsning.
Ellers kan du jo forsøge med disse opskrifter som jeg har fundet på nettet kan godt anbefale de ristede kikærter.
Ellers kan du vel forsøge dig med lidt majskorn og se om du kan få dem poppet med en lillebitte smule olie i en microovn.
Kikærtechips:
6 dl vand
250 g kikærtemel
1 spk skyllet, tørret og hakket bredbladet persille
1 spk olivenolie
Reven skal af en hel økologisk citron
Olie til friturestegning (jordnødde- eller majsolie)
Salt og friskkværnet sort peber
Sådan gør du:
Pisk vand og kikærtemel sammen til en lind dej uden klumper i en tykbundet gryde kog denne grød med tålmodighed og under stadig omrøring i godt 20 minutter ? til den er tyk og ligesom slipper kanterne af gryden.
Rør så olivenolie, revet citronskal og salt i grøden. Nu skal du brede den ud på en stor flade (gerne bagepapir). Den skal glattes papirstyndt ud, fx med en paletkniv: Jo tyndere den er, desto sprødere bliver chipsene.
Skær så chipsene ud i trekanter med en kniv, løsn dem med paletkniv og steg dem i hed olie, til de er lysebrune og sprøde.
Læg dem lidt på fedtsugende papir, drys med salt og friskkværnet.
Opskriften er herfra: sicilien.dk
--------------------------------------------------------------------------------
Krebsv23-09-07, 17:31
Har hørt om der engang men kan ikke huske hvor. Mener dog at de skal koges og fundet dette indlæg på slankerummet:
"Med hensyn til kikærter i ovnen, så gør jeg det at jeg køber en pose af gangen,
koger hele posen i min suppegryde og fryser dem ned.
Det gør jeg altid har kikærter til salater, gryder og snacks.
En omtrentlig opskrift kommer her.
Ovnen tændes 200 grader
I en plastikpose hælder jeg 3 spsk finrrevet parmesan ost og 2 håndfulde frosne kikærter.
Posten rystes
Indholdet hældes i et ildfast fast, der er foret med bagepapir
Bages i ca. 10 min - hold øje med osten ikke branker.
I stedet for parmesanost bruger jeg også barbeque krydderi og salvie.
Hvidløgssalt er heller ikke tosset.
Jeg har også forsøgt med timian, det kunne jeg ikke lide, men mine gæster kunne godt."
og denne på ernaeringskonsulent
"Her en et godt alternativ til chips, hvis der skal nogle snacks på bordet. De ristede kikærter spises ligesom peanuts, og kan tilsættes smag efter behag.
Hvis du ikke kan få forkogte kikærter på dåse, kan du købe dem tørrede, men så skal de først udblødes i ca. 8 timer og koges i nyt vand i omkring 1 time.
Ingredienser:
Kikærter på dåse
Fint salt
Evt. andre krydderier (fx cayennepeber, paprika, spidskommen, gurkemeje)
Fremgangsmåde:
Kikærterne hældes i en sigte, skylles og dryppes lidt af.
I ovn: hæld kikærterne ud i en bradepande med bagepapir i bunden. Krydr med salt og andre krydderier. Sættes i en varm ovn ved 180°C i ca. 45-60 minutter. Kikærterne vendes nogle gange.
På pande: hæld kikærterne ud på en pande uden fedtstof, krydr med salt og krydderier. Steges ved kraftig varme i ca. 10 minutter hvorefter der skrues ned på lavt blus i 20-30 minutter.
Efter tilberedning vil kikærterne være sprøde snacks.
Sprødheden afhænger af hvor længe kikærterne bages/steges. Ved kort tid fås en sprød skal og en blød midte. Ved lang tid er kikærterne sprøde hele vejen igennem, men de bliver hurtigt hårde."
Hilsen Bente
16 år6. februar 2008 kl. 18:30
Felina (slettet)
Tusind tak for de mange gode indlæg! :-D
For lige at tage tingene lidt fra en ende, så har jeg længe overvejet det med selv at lave chips, men vidste ikke helt om det virkelig blev til noget man gad og spise ;-) Men nu tror jeg da at jeg vil give det et forsøg :-)
Popcorn kan faktisk laves i mikroovnen uden fedt, hvis er er nogen der har lyst til at prøve det :-) jeg bruger bare lidt vand med salt rørt op i. De smager fint fint, men som det også nævnes, hænger saltet ringe på. Jeg er blot på udkig efter noget nyt, men det kan klart anbefales :)
Der skal ca 2 spsk vand til en dl kerne :)
Uuhhh. det med kikærterne lyder også rigtig godt! Jeg er i forvejen stor fan af kikærter, og har dem liggende i fryseren, da jeg nogen gange koger store portioner til fx, gryderetter og fedtfattig hummus :-p
Tror bestemt at jeg vil prøve non-friture variante :-D
Igen, mange tak for inputtene alle sammen, håber det også gav lidt inspiration til andre :-)
For lige at tage tingene lidt fra en ende, så har jeg længe overvejet det med selv at lave chips, men vidste ikke helt om det virkelig blev til noget man gad og spise ;-) Men nu tror jeg da at jeg vil give det et forsøg :-)
Popcorn kan faktisk laves i mikroovnen uden fedt, hvis er er nogen der har lyst til at prøve det :-) jeg bruger bare lidt vand med salt rørt op i. De smager fint fint, men som det også nævnes, hænger saltet ringe på. Jeg er blot på udkig efter noget nyt, men det kan klart anbefales :)
Der skal ca 2 spsk vand til en dl kerne :)
Uuhhh. det med kikærterne lyder også rigtig godt! Jeg er i forvejen stor fan af kikærter, og har dem liggende i fryseren, da jeg nogen gange koger store portioner til fx, gryderetter og fedtfattig hummus :-p
Tror bestemt at jeg vil prøve non-friture variante :-D
Igen, mange tak for inputtene alle sammen, håber det også gav lidt inspiration til andre :-)
16 år6. februar 2008 kl. 19:06
KarinaHadsten (slettet)
Jada - jeg er også vild med humus, men har aldrig haft held med selv at lave det. Men sådan en gang kikærtechips skal jeg da prøve at lave - om ikke andet så for at prøve at lave chips selv.
Gad vide hvordan energien er i kikærter ? Er det en grøntsag eller en kerne?
Karina
Gad vide hvordan energien er i kikærter ? Er det en grøntsag eller en kerne?
Karina
16 år7. februar 2008 kl. 08:07
Bente (slettet)
Kikærter er faktisk en grønsag, og indeholder mange gode kostfibre, og mætter godt og længe.
Den er desuden en god kilde til protein, så mange vegetarer bruger dem faktisk som erstatning for kød.
Hvis kikærter anvendes i salater ol. kan man også skære pænt ned på kødmængden.
Do kan evt finde mange muligheder ved at kikke på dette link.
altomkost.dk
Hilsen Bente
Den er desuden en god kilde til protein, så mange vegetarer bruger dem faktisk som erstatning for kød.
Hvis kikærter anvendes i salater ol. kan man også skære pænt ned på kødmængden.
Do kan evt finde mange muligheder ved at kikke på dette link.
altomkost.dk
Hilsen Bente
16 år7. februar 2008 kl. 08:53
Min store last her i livet er chips/popcorn... Jeg er både vild med salten og også konsistensen! :-p
Mit problem er at jeg slet ikke kan finde nogen forslag til erstatninger for dette, ligesom jeg har fundet for alle de søde ting, som chokolade, kage osv...
Er der virkelig ingen hjælp at hente?
Jeg har prøvet riskiks med salt på, men de har slet ikke den konsistens... Det behøver ikke at være den chips fede konsistens, jeg æælsker bare knasende ting! og salt ;-)
Så kom glad, der må være andre chips junkier der ude! :-)