#2 af claus (slettet)
Hjælp - inspiration til knoldselleri på siden
Du læser en tråd i debat > kostclaus (slettet)
re: Hjælp - inspiration til knoldselleri på siden
Sidst, jeg besøgte min søster, havde hun lavet nogle små "lagkager" af kartoffel og selleri. Revne kartofler var blandet med æg og krydderier som til en kartoffelpandekage. Det havde hun så lagt i bunden, en tyk skive selleri ovenpå og så kartoffel øverst igen. De var rigtigt lækre som tilbehør til et stykke kød. Man kan eventuelt blande reven, rå rødbede i kartoffelmassen for at give det lidt farve.
Ellers kan du lave kartoffelpandekager, hvor en del eller al kartoflen er erstattet af selleri.
Du kan også stege stænger af selleri på panden med lidt eddike, skiver af squash og tomat og lade det simre ind til en relish, der kan serveres ved siden af. Den kunne faktisk også være lækker med lidt mango i...
Ellers kan du lave kartoffelpandekager, hvor en del eller al kartoflen er erstattet af selleri.
Du kan også stege stænger af selleri på panden med lidt eddike, skiver af squash og tomat og lade det simre ind til en relish, der kan serveres ved siden af. Den kunne faktisk også være lækker med lidt mango i...
16 år25. januar 2008 kl. 22:22
Frede123 (slettet)
hvilken slags selleri ?
16 år25. januar 2008 kl. 23:29
iakob
Knoldselleri - jeg skrev det i emnefeltet, men glemte det i teksten :-(
Claus - har du en opskrift på de der lagkager? Mængder, tid i ovn (200 grader?).
Claus - har du en opskrift på de der lagkager? Mængder, tid i ovn (200 grader?).
16 år26. januar 2008 kl. 08:02
claus (slettet)
Nej, jeg gør ikke så meget i opskrifter, jeg plejer at gå frem efter fornemmelsen. Men hvis du mængdemæssigt har lige knap dobbelt så meget kartoffel som selleri tror jeg, at det passer.
Så river du kartoflerne, lidt hakket løg i og rører et æg eller to i, så det lige kan hænge lidt sammen.
Så havde min søster sådan nogen smarte mini-springforme, hun lavede dem i. Så hun trykkede en perfekt cirkel ud af en 1 cm tyk skive selleri med formen og lavede så lagkagen heri. Jeg vil tro, at de skal have en lille times tid ved 180 grader eller sådan noiget. Kan lige prøve at fange min søster i dag og høre, om hun kan huske, hvor lang tid, de fik...
Så river du kartoflerne, lidt hakket løg i og rører et æg eller to i, så det lige kan hænge lidt sammen.
Så havde min søster sådan nogen smarte mini-springforme, hun lavede dem i. Så hun trykkede en perfekt cirkel ud af en 1 cm tyk skive selleri med formen og lavede så lagkagen heri. Jeg vil tro, at de skal have en lille times tid ved 180 grader eller sådan noiget. Kan lige prøve at fange min søster i dag og høre, om hun kan huske, hvor lang tid, de fik...
16 år26. januar 2008 kl. 09:10
elis
Hvad med en salat?
Riv knoldselleri.
Madæble skæres i små tern.
Ristede hasselsnødder.
Blandes med en dressing af cremen fraise (du vælger selv fedt-%) smagt til med karry,salt og peber.
Det smager dejligt!
Riv knoldselleri.
Madæble skæres i små tern.
Ristede hasselsnødder.
Blandes med en dressing af cremen fraise (du vælger selv fedt-%) smagt til med karry,salt og peber.
Det smager dejligt!
16 år26. januar 2008 kl. 13:05
iakob
Hm...
Jeg har ingen smart mini-springform og .. jeg regner med at lave bagte kartofler som i den opskrift jeg følger for selve kødet. Men jeg kan naturligvis godt lave det andet også.
Og Elis ... Karry er ikke tilladt for vi har en allergiker overfor sennep og lige netop sennep er tit opført under "andre krydderier" i karry. Så for ikke at tage chancer så laver vi normalt ikke mad med karry i (eller remoulade til). Jeg ved slet ikke om min karry indeholder sennep.
Hm..
Jeg har ingen smart mini-springform og .. jeg regner med at lave bagte kartofler som i den opskrift jeg følger for selve kødet. Men jeg kan naturligvis godt lave det andet også.
Og Elis ... Karry er ikke tilladt for vi har en allergiker overfor sennep og lige netop sennep er tit opført under "andre krydderier" i karry. Så for ikke at tage chancer så laver vi normalt ikke mad med karry i (eller remoulade til). Jeg ved slet ikke om min karry indeholder sennep.
Hm..
16 år26. januar 2008 kl. 21:03
claus (slettet)
Så er det da bare at lave karryen selv, så du ved, hvad der er i den. Jeg laver ofte karry selv alt efter, hvad den skal bruges til.
Karry er jo mange ting, men fælles for alle dem, jeg kan finde på at lave, er at de indeholder:
Gurkemeje
Chili
Sort peber
Spidskommen
Koriander
Herudover er de andre ting, jeg kan hitte på at putte i:
Kardemomme
Laurbærblade
Kanel
Ingefær
Sennep
Nelliker
Muskatnød
Fennikelfrø
Og sikkert andre ting, når jeg lige får lyst. Men prøv at søg på nettet - karry er en hel videnskab. Jeg har en del tamilske venner og når man først har smagt deres tryllerier med mange forskellige slags karry, så gider man ikke det kedelige færdigblandede fra brugsen mere - det bruger jeg kun til "danske" retter som boller i karry eller karrysalat...
Karry er jo mange ting, men fælles for alle dem, jeg kan finde på at lave, er at de indeholder:
Gurkemeje
Chili
Sort peber
Spidskommen
Koriander
Herudover er de andre ting, jeg kan hitte på at putte i:
Kardemomme
Laurbærblade
Kanel
Ingefær
Sennep
Nelliker
Muskatnød
Fennikelfrø
Og sikkert andre ting, når jeg lige får lyst. Men prøv at søg på nettet - karry er en hel videnskab. Jeg har en del tamilske venner og når man først har smagt deres tryllerier med mange forskellige slags karry, så gider man ikke det kedelige færdigblandede fra brugsen mere - det bruger jeg kun til "danske" retter som boller i karry eller karrysalat...
16 år27. januar 2008 kl. 09:59
claus (slettet)
Jeg glemte et af de vigtige krydderier, kan jeg se: Bukkehornsfrø skal der i en karry, synes jeg.
16 år27. januar 2008 kl. 10:09
iakob
Tak for det, Claus.
Jeg endte dog med at lave dem i ovnen for jeg løb tør for tid. Med olivenolie, dild og timian. Det kunne de godt lide (de var skårne som tykke pommes fritter og fik en time i ovnen + cirka 3 minutter på grill).
Hele sellerien blev spist såvel som cirka 1½ bagekartoffel til hver, marinerede gulerødder, sesamflutes, sovs og nakkefilet.
Jeg endte dog med at lave dem i ovnen for jeg løb tør for tid. Med olivenolie, dild og timian. Det kunne de godt lide (de var skårne som tykke pommes fritter og fik en time i ovnen + cirka 3 minutter på grill).
Hele sellerien blev spist såvel som cirka 1½ bagekartoffel til hver, marinerede gulerødder, sesamflutes, sovs og nakkefilet.
16 år28. januar 2008 kl. 10:27
Jeg har valgt at købe nakkefiletter - og vil ovnstege dem sammen med bagekartofler. Jeg overvejer dampede bønner eller gulerødder (evt marinerede a la dk-kogebogen.dk)
Men jeg har også købt en knoldselleri og den ved jeg ikke lige hvad jeg skal stille op med. Man kan skære den i terninger og putte den under stegen der ligger på en rist, eller bage terningerne for sig selv sammen med kartoflerne.
Men jeg har mere lyst til een eller anden lille lækker selleri-dims, selleri-mos eller sådan noget helt specielt (bagt selleri er ikke så sjælden her hos os selvom det nok er for gæsterne). Er der nogen der har en idé? Og kan man få det hele til at passe sammen?
Jeg ligger ellers inde med løg, gulerødder, frosne grønne bønner, tomater, mango frugt og madæbler samt diverse nødder og kerner. Men brugsen er ikke så langt væk.