Kogebøger

Du læser en tråd i debat > kost

Kogebøger
Spacy sendte mig på opdagelse efter bøger af Camilla Plum, men jeg syntes ikke lige jeg kunne finde bøger omkring grøntsager fra hendes side. En bog om tomater, jo, men det var ikke lige det jeg søgte efter. Måske kan nogen her en titel på en relevant bog - og ellers søger jeg videre en anden dag.

Men jeg stødte i den forbindelse på 2 andre forfattere med hver 2 titler som jeg syntes lød lovende helt generelt. Måske kender nogen af jer disse forfattere og deres bøger og kan give dem en lille boganmeldelse?

Den første er Dorte Asbjørn med titlerne: "Fedtfattig mad - hvor svært kan det være?" (angiveligt med velsmagende retter) og så "Max 30. minutter - hvor svært kan det være?" (det lyder jo interessant for en familiemor).

Den anden er Nikolaj Kirk med titlerne "Hverdagsmad" og "Aftensmad" som lige nu er i fælles tilbud på Saxo (258 kroner + fragt).

Kender I dem og kan de anbefales? Altså ikke bare som bøger med udelukkende grøntsagsretter men som kogebøger for den travle familie som også gerne vil leve sundt.
16 år25. januar 2008 kl. 21:18
re: Kogebøger
Jeg husker ikke hvad Camilla Plums bøger hedder, men hun har udgivet 2 helt fantastiske bøger. De er ret tykke og alle grøntsager og frugter er behandlet fra frøposen og til de står færdige på bordet. Forstået på den måde at hun beskriver hver enkelt grøntsag, hvordan man dyrker den og hvordan man bruger den. Og der er en del rigtig gode forslag.
16 år26. januar 2008 kl. 00:50
Ha det var nemt...
camillaplum.dk
Kig under bøger og der vil du opdage at de hedder grønt, bind 1 og bind 2.

De er super gode...
16 år26. januar 2008 kl. 00:52
Jeg har for nylig købt Dorte Asbjørns bog "Max 30 minutter" på anbefaling fra en veninde. De opskrifter jeg indtil nu har prøvet har været udmærkede men jeg synes der er en tendens til at de minder meget om hinanden - altså næsten samme ingrediensliste til forskellige typer kød.
Hun er meget glad for at bruge gulerødder, ananas, chili og hvidløg i alle retterne, det hele skæres i små stykker og svitses i en gryde/wok.

Men det er korrekt at maden er hurtig at lave og rimelig sund, men det er ikke slankemad som sådan, selvom der står på bogen at retterne er fedtfattige. Pas især på udbredt anvendelse af kokosmælk!
16 år26. januar 2008 kl. 01:25
Ja, kokosmælk er lige så slem som fløde. Det er også de usunde fedtsyrer (mættede) der er i. Men det smager skisme godt. Det kan fåes i en light udgave - men har endnu ikke taget stilling til om det er lige så godt.

Og vi ved jo alle at fedtfattig ikke er nok. Den samlede kalorieindhold kan godt være ret stor hvis man i stedet for fedtet spiser søde ingredienser.

Men tak for tippet omkring Camilla Plum og omkring Dorte Asbjørn's Max 30 minutter. Jeg kan faktisk godt bruge cirka 1½ time på maden - det må bare ikke være arbejdstid alt sammen - derfor foretrækker jeg ofte ovnen og gryden fremfor wok (så behøver man heller ikke spise lige når det er færdig og hvis sønnike skal på toilettet 3 minutter i spisetid, så magter man også det).

Hvad med Nikolaj Kirk?
16 år26. januar 2008 kl. 08:00
Jeg har engang set i et forbrugerprogram at mange light produkter, deriblandt kokosmælk light simpelthen blot er fortyndet op med vand.

Problemet er så holdbarheden, hvis man køber den tykke model og kun bruger det halve. Kan resten så gemmes el. måske fryses ?
16 år26. januar 2008 kl. 23:53
Ang. at fryse kokosmælk.
Jeg har ikke prøvet det selv, men for ganske nylig har jeg læst, at kokosmælk kan fryses i isterningebakker ligesom piskefløde, der er tilovers. Efter indfrysning kan terningerne så gemmes i en plasticpose.
16 år28. januar 2008 kl. 15:10
Jeg er helt sikker på man kan fryse kokosmælk. Jeg har tidligere eksperimenteret med at lave kokosis netop baseret på kokosmælk og det blev ualmindelig lækkert. Det bliver ikke grynet eller underligt når det tør op.
16 år28. januar 2008 kl. 22:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });