Tilbehør: Grønne Bønner - og jordskokmos

Du læser en tråd i debat > kost

Tilbehør: Grønne Bønner - og jordskokmos
Jeg fik lige lyst til at fortælle om min aftensmad - måske kan det inspirere nogen.

Jeg havde en ganske udemærket kødsovs fra igår, som jeg spicede op med lidt chili og cayennepeber (havde først taget lidt fra til børnene).

Så lavede jeg en bønnesalat med (25 gr) mandler og 1 fed hvidløg. Mandlerne blev smuttet og flækket - hvidløget hakket fint. Så svitsede jeg mandlerne i cirka 10 gram smør og puttede så hvidløg og 300 gram bønner ved. Skruede ned for varmen og hældte lidt (ca ½ dl) vand og så fik det lov at småkoge i cirka 5 minutter.

Opskriften er fra de gamle "Brugsens kogebøger".

Jeg lavede også en jordskok/kartoffelmos - sædvanlig metode bortset fra at efter kogningen kom jeg dem igennem en si for moses med elpiskeren, det ville jordskokkerne ikke. Ca 1 dl skummetmælk (den blev noget tynd) og salt og muskatnød og så 15-20 minutter ved 200 grader med låg på.

Jordskokmosen er stærk/skarp i smagen - men smager rigtig godt til en chili-god kødsovs. Jeg tog lidt mango chutney og lidt creme fraishe til for smagens skyld.
16 år22. januar 2008 kl. 18:40
re: Tilbehør: Grønne Bønner - og jordskokmos
Mums mine tænder løber i vand - og jeg har endda lige spist. Men det her må jeg da prøve en dag. Bare lige den detalje med mandlerne og hvidløb til mine bønner. Jeg elsker grønne bønner.

Kh Karina
16 år22. januar 2008 kl. 19:53
Inspireret af din grøntsags-bradepande, Iakob, købte min mand forleden en grøntsagspakke med forsk. rodfrugter. Lidt dyrt godt nok at købe det på den måde, men da det var et forsøg, ville vi ikke stå med en hel masse som vi ikke fik brugt.

Der var bl.a. nogle "gule rødbeder", nogle andre dimser, som var mørke udenpå men helt lyse indeni og sidst men ikke mindst nogle "blå kartofler" (min mands navn for dem). De var helt sorte udenpå og altså blå indeni. Du efterlyste blå grøntsager forleden.
De farvede dog ikke ret meget og konsistensen efter turen i ovnen mindede slet ikke om kartofler. Jeg vil prøve at finde ud af hvad de hedder.

Alt i alt blev det ret vellykket, vi lagde dog ikke et låg af tomater på. Forhindre et tomatlåg el.lign. noget af fordampningen fra de underliggende grøntsager ? Vi kom en dåse fl. tomater i, i stedet for.
Jeg kunne dog ikke finde ud af hvad jeg skulle taste det ind under, så det røg ind under kartofler og noget som hedder "batat" (sød kartoffel :-)

Også inspireret af en anden tråd ("kødsovs") vil jeg prøve at kamuflere selleri i en kødsovs. Jeg kan ellers ikke fordrage selleri, men det er jo en meget sund grøntsag samtidig med at den kan fåes hele året. Jeg har tidligere puttet hvidkål i en kødsovs (manden var tosset) men han kunne alligevel ikke smage det ;-)
16 år22. januar 2008 kl. 23:40
Tomatlåget var på de ovnbagte grøntsager netop for at forhindre lidt af fordampningen for de grøntsager, der ligger under. Og så giver tomatsaft jo også en dejlig smag til dem.

Jeg ledte på et tidspunkt efter alternativer til ost og rasp på gratinerede ting. Skiveskårede tomater viste sig at være gode - bare de ikke fik for lang tid og blev sorte. En anden opskrift jeg har med en kødfars (farserede porrer med krydderier i farsen) står der ligefrem i opskriften at man skal bruge koncentreret tomatpure som låg. Hvis det blandes lidt op med chili eller andre grøntsager, så bliver det også ganske lækkert. Men ovnbagte grøntsager kan man ikke sådan stå og smørre koncentreret tomatpure på.

Man kan røre dem sammen med olie og balsamicoeddike eller med olie og soya (har jeg ikke gjort så meget i) - samt krydderier.

16 år23. januar 2008 kl. 08:46
Jeg vil prøve med tomatlåget næste gang.
Jeg har nemlig lidt på fornemmelsen at de fl. tomater gjorde de underliggende grøntsager lidt smattede.
Vi brugte også olie og balsamico, men jeg vil da prøve med olie og soya en anden gang.

Som sagt blev det ret godt, så jeg vil helt sikkert bruge opskriften igen :-)

Hvordan gik det med Charlotte Grønlykkes bog, fik du den ikke i julegave alligevel ?
16 år23. januar 2008 kl. 22:03
Jo, flåede tomater ville give en anden ret fordi grøntsagerne så ville blive kogt i stedet for bagt. Men blander man de rette krydderier i, så kan det også blive ganske god. Også med ris fordi der er så forholdsvis meget sovs som også tæller som grøntsager :-)

Jeg fik Charlotte Grønlykkes bog - men den var ikke helt hvad jeg havde troet. Jeg havde desværre ikke mulighed for at se den i en boghandel inden den blev købt til mig. Der er alt alt for få tilbehørsretter med grove grøntsager (og en del af dem der er, de er fyldt med ingredienser jeg ikke har eller også er de ikke lige til at lave på en almindelig hverdagsaften). Og der er alt alt for mange opskrifter på kartofler, ris, bønner, linser, chutney, relish og hjemmelavet mayonaise og den slags. Det kan måske bruges i andre sammenhænge (f.eks. hvis man gerne vil have noget andet end kogte ris) men ikke til det jeg havde ønsket: Gode grøntsagsretter, der er lidt spændende.

Måske skal man bare tænke grøntsagerne lidt mere ind i kødretten? Men dels så er jeg bange for ikke at få grøntsager nok i forhold til kød og dels så er det jo typisk løg, champignon, chili, tomat, krydderurter, ingefær mv man bruger som smagsforstærkere i kødretter - ikke så meget broccoli, porrer, rødbeder, rådkål og så videre.
16 år24. januar 2008 kl. 21:05
Det var også det jeg fik ud at at kigge i Ch. Grønlykkes bog.

Det er egentligt utroligt at der ikke findes flere bøger af den slags.

Hvad med Camilla Plum, kender du hende ?
Så vidt jeg ved går hun højt op i grøntsager og har skrevet adskillige kogebøger.
16 år25. januar 2008 kl. 20:24
Tak for det tip. Hende checker jeg lige ud.
16 år25. januar 2008 kl. 20:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });