#2 af claus (slettet)
Samlet oversigt over mad - hvor er det sjovt..
Du læser en tråd i debat > kostclaus (slettet)
re: Samlet oversigt over mad - hvor er det sjovt..
Ja, det er egentlig meget sjovt at se på. Men jeg kan se, at jeg spiser lidt mere varieret, når det kommer til grøntsager. Min topscorer er små 2 kg. hvidkål, mens gulerødderne kun lige runder 1500 g ;)
16 år18. januar 2008 kl. 20:30
iakob
Hm.. over de sidste fire uger (og siden julen er med, så er det faktisk kun de sidste tre uger for jeg skrev ikke ind i julen).
Jeg har drukket 22,4 liter vand, 3,7 liter kaffe, 3,2 liter sukkerfri sodavand og 2,2 liter skummetmælk. 1,6 kilo banan, 880 gram æble... det meste grøntsager jeg har spist er 473 gram broccoli.
Måske spiser jeg for meget frugt i forhold til det anbefalede, men jeg spiser samtidigt også meget varieret grøntsager - måske især fordi jeg får salatbar i kantinen næsten hver dag.
Jeg har drukket 22,4 liter vand, 3,7 liter kaffe, 3,2 liter sukkerfri sodavand og 2,2 liter skummetmælk. 1,6 kilo banan, 880 gram æble... det meste grøntsager jeg har spist er 473 gram broccoli.
Måske spiser jeg for meget frugt i forhold til det anbefalede, men jeg spiser samtidigt også meget varieret grøntsager - måske især fordi jeg får salatbar i kantinen næsten hver dag.
16 år18. januar 2008 kl. 22:09
Spacy
Hi hi her vil jeg også være med :
Topscore er kaffen med knap 18 liter !!! På 2 uger (kors i r....)
Hvidkål 1,773 kg
Blomkål 1,488 kg
Æbler 1,255 kg
Tomat 959 g
Gulerødder 865 g
Grapefrugt 688 g
Avocado 536 g
Kyllingfilet 1,235 kg
Dertil en masse dressing og en del andre grøntsager og kød. Men ALT for lidt fisk desværre.
Det er jo helt vildt når man ser det sådan, men sundt ser det ud - bortset fra kaffen, her skal jeg vist skære lidt ned. Jeg har faktisk købt noget the :-) det må jeg igang med !
Topscore er kaffen med knap 18 liter !!! På 2 uger (kors i r....)
Hvidkål 1,773 kg
Blomkål 1,488 kg
Æbler 1,255 kg
Tomat 959 g
Gulerødder 865 g
Grapefrugt 688 g
Avocado 536 g
Kyllingfilet 1,235 kg
Dertil en masse dressing og en del andre grøntsager og kød. Men ALT for lidt fisk desværre.
Det er jo helt vildt når man ser det sådan, men sundt ser det ud - bortset fra kaffen, her skal jeg vist skære lidt ned. Jeg har faktisk købt noget the :-) det må jeg igang med !
16 år19. januar 2008 kl. 02:01
Frede123 (slettet)
Hvordan spiser i hvidkålen ? bare rå eller ?
16 år19. januar 2008 kl. 07:21
iakob
Hvidkål smager faktisk dejligt rå. Den pruttede lugt kommer først ved tilberedning.
Hvis du laver en mager coleslaw, så får du hvidkål.
I min barndom lavede min mor kåldolmere - svinefars pakket ind i hvidkål, bundet med bomuldstråd og derefter kogt. De smagte ganske udemærkede (med sennepssovs) og kan sikkert også laves sundt med en mager hakket svinekød. Men man får ikke så meget hvidkål på den måde.
Kan man overhovedet tilberede en portion hvidkål uden at det lugter i hele huset? Altså hvis man ikke har udendørs køkken ;-)
Hvis du laver en mager coleslaw, så får du hvidkål.
I min barndom lavede min mor kåldolmere - svinefars pakket ind i hvidkål, bundet med bomuldstråd og derefter kogt. De smagte ganske udemærkede (med sennepssovs) og kan sikkert også laves sundt med en mager hakket svinekød. Men man får ikke så meget hvidkål på den måde.
Kan man overhovedet tilberede en portion hvidkål uden at det lugter i hele huset? Altså hvis man ikke har udendørs køkken ;-)
16 år19. januar 2008 kl. 08:22
bruger slettet
Både hvid- og rødkål er lækkert: man kan rive det (jeg har en foodprocessor - kan ikke leve uden) og blande det med revet gulerod, nøsser rosiner og en god dressing: bland lige dele olie, rød balsamico, tilsæt lidt sennep og honning, Rør det godt sammen... Uhmmmm... det er lækkert!!
16 år19. januar 2008 kl. 10:08
Frede123 (slettet)
Jeg er på barsel med min søn på 5 mdr. så min frokost går nok lidt hurtigt nogle gange, så jeg få ikk lavet de vilde salater men tar som regel et par gulerødder og tomater, så jeg bare får mængden dækket ind, men skulle måske overveje lidt mere avancerede salater.. :-)
16 år19. januar 2008 kl. 10:13
Spacy
Frede : Jeg snitter lidt extra hvidkål, blomkål og gulerod (og optør extra ærter, de er godt nok ikke så magre, men med alt det andet ret grove, skal der være noget super lækkert).
Dette sætter jeg så på køl til næste dags frokost.
Til frokosten tilsætter jeg så tomat, svampe eller hvad jeg ellers kan lide. Så har jeg en nem og hurtig råkostsalat.
Jeg bruger Knorrs 5 % dressinger eller sådan nogle 10 g pulverdimser (også Knorr) som skal blandes med vand og olie, heri kommer jeg store mængder hvidløg, således den er helt tyk ;-) Mums.
Min mand må har en dårlig lugtesans og en stor tolerencetærskel, da det kun er mig der spiser hvidløgsdressingen.
Iakob : Hvidkål og pruttende lugt - fnis, den havde jeg ikke hørt før.
Dette sætter jeg så på køl til næste dags frokost.
Til frokosten tilsætter jeg så tomat, svampe eller hvad jeg ellers kan lide. Så har jeg en nem og hurtig råkostsalat.
Jeg bruger Knorrs 5 % dressinger eller sådan nogle 10 g pulverdimser (også Knorr) som skal blandes med vand og olie, heri kommer jeg store mængder hvidløg, således den er helt tyk ;-) Mums.
Min mand må har en dårlig lugtesans og en stor tolerencetærskel, da det kun er mig der spiser hvidløgsdressingen.
Iakob : Hvidkål og pruttende lugt - fnis, den havde jeg ikke hørt før.
16 år19. januar 2008 kl. 23:47
Spacy
Med alt det hvidløg jeg tilsætter de der pulvere er det egentlig nok begrænset hvormeget af pulveret jeg i virkeligheden kan smage.
Jeg burde nok prøve selv at blande nogle krydderier og evt balsamico istedet for.
Hvidkål som prutter - altså. Det var en pruttet lugt - hi hi - men indtil maven er godt vant til det, så er der både det ene og det andet ;-)
Jeg er generelt nødt til at bruge en masse hvidkål da jeg ikke kan fordrage selleri. Og så vidt jeg har fået fortalt så har persillerod og pastinak også sellerismag.
Jeg vil dog prøve at gå i en indvandrebutik, da de tit har rigtig mange forskellige interessante rødder, knolde og grøntsager i det hele taget.
Jeg kan jo ikke leve af hvidkålssalat resten af mine dage.
Jeg burde nok prøve selv at blande nogle krydderier og evt balsamico istedet for.
Hvidkål som prutter - altså. Det var en pruttet lugt - hi hi - men indtil maven er godt vant til det, så er der både det ene og det andet ;-)
Jeg er generelt nødt til at bruge en masse hvidkål da jeg ikke kan fordrage selleri. Og så vidt jeg har fået fortalt så har persillerod og pastinak også sellerismag.
Jeg vil dog prøve at gå i en indvandrebutik, da de tit har rigtig mange forskellige interessante rødder, knolde og grøntsager i det hele taget.
Jeg kan jo ikke leve af hvidkålssalat resten af mine dage.
16 år20. januar 2008 kl. 00:06
Sjovt at se hvad man egentlig har spist i løbet af 14 dage :-)