Kostfibre

Du læser en tråd i debat > kost

Kostfibre
Når jeg har overskud til at kigge på alle smileyer er jeg tit inde under info for at finde ud af hvilke madvarer som kan hjælpe mig i retning af en glad smiley. Men idag har jeg problemer med kostfibre. Og det kan jeg ikke lige finde noget info om. Nogle gode ideer til kostfibre. Jeg burde måske vide det men lige nu er jeg blank. Rugbrød og noget morgenmad kan jeg lige komme på at få det fra, men hvor ellers. Evt. en aftensnack, som kunne rette op på det når den ikke er glad efter aftensmaden.

Kh. Karina
16 år14. januar 2008 kl. 18:41
re: Kostfibre
Man kan finde knækbrød med ganske mange fibre i (dem med rug i er der flest fibre i ifølge madital). Eller du kunne bage et fiberbrød/fiberboller selv (gerne med hvedeklid, det er der ganske mange fibre i, men også andre grove meltyper) - det kan du naturligvis også købe. Tørrede ferskner, tørrede figner, figenpålæg og den slags er der også en del fibre i - men vistnok også en del kalorier.

Det bedste er at sørge for at gøre kostfiber-smileyen glad fra starten af dagen eller at spise en jævn kost med kostfibre hele dagen. Det er nemlig den lille fyr som afhjælper den værste sult lige før næste måltid.

PS Lad dig i øvrigt ikke narre af speltmel. Det er ikke en grov meltype med mindre skaldele og kim er malet med. Grahamsmel, fuldkornshvedemel, den nye hvide hvede, grov speltmel etc etc og naturligvis rug er gode meltyper at bruge i sit brød.
16 år14. januar 2008 kl. 19:01
Du finder fibre i bla havregryn, grove grøntsager, frugt, rugbrød, groft knækbrød.
Men kik på dette link så kan du selv finde dine muligheder.:)
kalorietabel.dk
Hilsen Bente
16 år14. januar 2008 kl. 19:29
Hej Karina!

Jeg plejer at få nok kostfibre, når jeg spiser gulerødder.
200-300g plejer at være nok til at gøre smiley'en glad.

Mvh Nina
16 år14. januar 2008 kl. 20:44
Som mellemmåltid tager jeg ofte 35 gr. all brann morgenmads produkt og spiser som snack...
16 år14. januar 2008 kl. 21:33
Tak for alle ideerne. Jeg skal ikke lige til at bage boller nu, men jeg tror lige jeg snupper en gulerod inden jeg smutter i seng.

Bente: det var da en fantastisk side med kalorietabellen. Den skal jeg vist studere nærmere.

Speltmel skal jeg da vist have lavet nogle boller med - det er jo helt vildt hvad der er i af fibre.

Kh Karina
16 år14. januar 2008 kl. 21:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });