#2 af bruger slettet
En alternativ pasta med kødsovs (uden pasta)
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: En alternativ pasta med kødsovs (uden pasta)
Når jeg laver pasta med kødsovs river jeg altid gulerødder og kommer i. Det giver en god smag og så kan jeg spise det med god samvittighed da der ikke er så meget energi i pr. portion som der ville have været uden gulerødderne. Det gør også at portionen er lige så stor som den plejer men at jeg alligevel får mindre kalorier end jeg plejer. Jeg er også begyndt at spise fuldkornspasta for så kan jeg ikke spise den mængde pasta jeg plejer og så får jeg endnu mindre kalorier.
16 år25. november 2007 kl. 19:57
iakob
Du har helt ret, Buffy.
Men min mand surmuler når jeg serverer fuldkornspasta (og han kan decideret ikke lide parboiled ris). Jeg har før kogt fuldkornspasta både "bare til mig selv" og til hele familien.
Det er også en god idé at rive gulerødder i kødsovsen, men dels så får man ikke så mange forskellige grøntsager og dels får man heller ikke så mange på den måde. Jeg har også nogen gange puttet finskårne porrer eller andre grove grøntsager deri - det kan man sagtens.
Men min mand surmuler når jeg serverer fuldkornspasta (og han kan decideret ikke lide parboiled ris). Jeg har før kogt fuldkornspasta både "bare til mig selv" og til hele familien.
Det er også en god idé at rive gulerødder i kødsovsen, men dels så får man ikke så mange forskellige grøntsager og dels får man heller ikke så mange på den måde. Jeg har også nogen gange puttet finskårne porrer eller andre grove grøntsager deri - det kan man sagtens.
16 år26. november 2007 kl. 09:27
bruger slettet
Prøv med Proteinpasta. Der er ca dobbelt op i protein og er også bedre på det andet indhold - kan ikke huske tallene lige her og nu
16 år26. november 2007 kl. 09:41
bruger slettet
hej Iakob
Grunden til at jeg kun river gulerødder i er at jeg har 2 mindre børn som ikke spiser sovsen hvis der er andet end løg, flåede tomater og gulerødder i. Og jeg kender ikke andre grønsager som kan gemmes i sovsen uden at de kan se det. :-) Og de skal jo også have noget sundt mad. Jeg er studerende og har ikke tid til at lave forskelligt mad så jeg har vænnet mig til at spise grønsagerne ved siden af sovsen. Men lykkeligvis så spiser hele familien fuldkornspasta. Mine børn har endda en lille skål pasta med på madpakken. Nu hvor jeg har vænnet mig til smagen af fuldkornspasta kan jeg simpelthen ikke spise almindelig pasta da jeg synes at smagen er flad.
Grunden til at jeg kun river gulerødder i er at jeg har 2 mindre børn som ikke spiser sovsen hvis der er andet end løg, flåede tomater og gulerødder i. Og jeg kender ikke andre grønsager som kan gemmes i sovsen uden at de kan se det. :-) Og de skal jo også have noget sundt mad. Jeg er studerende og har ikke tid til at lave forskelligt mad så jeg har vænnet mig til at spise grønsagerne ved siden af sovsen. Men lykkeligvis så spiser hele familien fuldkornspasta. Mine børn har endda en lille skål pasta med på madpakken. Nu hvor jeg har vænnet mig til smagen af fuldkornspasta kan jeg simpelthen ikke spise almindelig pasta da jeg synes at smagen er flad.
16 år26. november 2007 kl. 10:06
iakob
Protein-pasta? Det lyder lettere suspekt. Hvad er det lavet af?
Jeg kan faktisk godt lide grov pasta selv og ægrer mig lidt over at man ikke kan købe det friskt. Findes der en opskrift på god grov pasta så man selv kan lave det? (Jeg har nu ingen pasta maskine).
Jeg har nogen gange blendet ting som grønne oliven (uden noget i hullet) og puttet det i en gryderet. Andre grøntsager kan også blendes, men hold lidt tilbage på selleri og bladselleri fordi smagen er gennemtrængende og på rødbeder fordi de kan ses pga farven.
Men pastinak skulle nok være muligt at komme i hvis man blender det eller skrærer det i tilstrækkelig små tern. Det samme gældes jordskokker (kender dog ikke næringsværdien), porre, peberfrugt, champignon og hvad man ellers kan finde.
Selv brocolli kan skjules men det er nu synd. Giv brocollibuketerne istedet cirka 5 minutter i kogende vang og lynsteg dem så - og sig "um "og "lækkert" og "nej, I kan ikke få fordi jeg har ikke lavet nok - haha!".
Men prøv i øvrigt at strimle nogle soltørrede tomater (skær dem i bitte små tern de første gange så familien ikke skal døje med at tygge i dem). Det var ham der Jamie Oliver - den engelske kok - som fortalte mig at det smager bedre og sødere end ketchup og at børnene faktisk bedre kan lide det. Man skal bare bruge nok. Smid også en lakridsrod i sovsen - den giver en god smag - men husk at fiske den op før servering (ligesom du gør med laurbærblade).
Jeg tror faktisk at man spiser mere grøntsager, hvis man starter med dem og fylder cirka 2/5 - 1/2 af sin tallerken med dem end hvis man koger det ind i sovsen. Så din metode er sikkert alligevel sundest.
Jeg kan faktisk godt lide grov pasta selv og ægrer mig lidt over at man ikke kan købe det friskt. Findes der en opskrift på god grov pasta så man selv kan lave det? (Jeg har nu ingen pasta maskine).
Jeg har nogen gange blendet ting som grønne oliven (uden noget i hullet) og puttet det i en gryderet. Andre grøntsager kan også blendes, men hold lidt tilbage på selleri og bladselleri fordi smagen er gennemtrængende og på rødbeder fordi de kan ses pga farven.
Men pastinak skulle nok være muligt at komme i hvis man blender det eller skrærer det i tilstrækkelig små tern. Det samme gældes jordskokker (kender dog ikke næringsværdien), porre, peberfrugt, champignon og hvad man ellers kan finde.
Selv brocolli kan skjules men det er nu synd. Giv brocollibuketerne istedet cirka 5 minutter i kogende vang og lynsteg dem så - og sig "um "og "lækkert" og "nej, I kan ikke få fordi jeg har ikke lavet nok - haha!".
Men prøv i øvrigt at strimle nogle soltørrede tomater (skær dem i bitte små tern de første gange så familien ikke skal døje med at tygge i dem). Det var ham der Jamie Oliver - den engelske kok - som fortalte mig at det smager bedre og sødere end ketchup og at børnene faktisk bedre kan lide det. Man skal bare bruge nok. Smid også en lakridsrod i sovsen - den giver en god smag - men husk at fiske den op før servering (ligesom du gør med laurbærblade).
Jeg tror faktisk at man spiser mere grøntsager, hvis man starter med dem og fylder cirka 2/5 - 1/2 af sin tallerken med dem end hvis man koger det ind i sovsen. Så din metode er sikkert alligevel sundest.
16 år26. november 2007 kl. 20:17
bruger slettet
Hvorfor suspekt?
Hvordan det er lavet ved jeg ikke - jeg køber det i Føtex - ligner og smager som alm. pasta, men har ½ så meget fedt, mere end dobbelt så meget protein og mindre kulhydrat. Det koster lidt mere end alm. pasta, men til gengæld spiser du jo ikke så meget af det.
Hvordan det er lavet ved jeg ikke - jeg køber det i Føtex - ligner og smager som alm. pasta, men har ½ så meget fedt, mere end dobbelt så meget protein og mindre kulhydrat. Det koster lidt mere end alm. pasta, men til gengæld spiser du jo ikke så meget af det.
16 år27. november 2007 kl. 12:06
iakob
Suspekt.. fordi pasta per definition består af vand og mel (nå ja og så æg der kan tilføje en smule protein, men da ikke nok til at kalde det proteinpasta).
Jeg synes også at blå gulerødder og grøn ketchup er suspekt. Jeg synes især at vingummi og andet slik med vitamintilskud er suspekt. Pasta med proteiner i - det lyder også ret "unaturligt" (som om pasta er naturlig :-). Også fordi det er lidt svært at finde ud af hvad proteinpasta egentlig er.
Men jeg googlede mig frem til følgende link:
(et forældet link til politiken.dk er blevet fjernet)
Jeg synes slutningen af artiklen er vigtig - det som ernæringseksperten siger. Jeg har ikke kunnet finde en oversigt over energiindholdet (ikke fordelingen) i proteinpasta så jeg har ikke kunnet sammenligne det med grovpasta. Men jeg har fundet nogle fora hvor man diskuterer smagen og folk siger at det ikke smager som normal pasta - men er mere grynet. Er det rigtig?
Jeg synes også at blå gulerødder og grøn ketchup er suspekt. Jeg synes især at vingummi og andet slik med vitamintilskud er suspekt. Pasta med proteiner i - det lyder også ret "unaturligt" (som om pasta er naturlig :-). Også fordi det er lidt svært at finde ud af hvad proteinpasta egentlig er.
Men jeg googlede mig frem til følgende link:
(et forældet link til politiken.dk er blevet fjernet)
Jeg synes slutningen af artiklen er vigtig - det som ernæringseksperten siger. Jeg har ikke kunnet finde en oversigt over energiindholdet (ikke fordelingen) i proteinpasta så jeg har ikke kunnet sammenligne det med grovpasta. Men jeg har fundet nogle fora hvor man diskuterer smagen og folk siger at det ikke smager som normal pasta - men er mere grynet. Er det rigtig?
16 år27. november 2007 kl. 21:53
bruger slettet
Der er ikke noget suspekt ved proteinpasta. Det er lavet af mel og et sojaprodukt, der har et højt indhold af protein.
Søg på Google: Proteinpasta, og du vil få en forklaring.
Søg på Google: Proteinpasta, og du vil få en forklaring.
16 år28. november 2007 kl. 00:05
iakob
Kiny... jeg havde jo ligesom sat et link ind, som jeg havde googlet mig til. I den artikel er der en fin forklaring.
Har du energiindholdet af proteinpasta? Det kunne jeg nemlig ikke finde på nettet.
Hvordan smager det i forhold til f.eks. grovpasta?
Har du energiindholdet af proteinpasta? Det kunne jeg nemlig ikke finde på nettet.
Hvordan smager det i forhold til f.eks. grovpasta?
16 år28. november 2007 kl. 14:45
Kødsovsen var ret standard bortset fra at jeg puttede en halv lakridsstand i (tak til Claus Meyer for den idé). Den indeholdt ud over mager oksekød også løg, hvidløg, en sød peberfrugt og champignon. Desuden også en skive pastinak, en gulerod flækket i 4 på langs og de yderste 4 grønne cm af en porre. De sidste ting fiskede jeg op før serveringen sammen med lakridsroden. Jeg havde puttet en lille dåse koncentreret tomatpure i efter kødet var brunet - og så 5 dl vand + en hønsebouilionterning. Så lod jeg det småsimre uden log i næsten en time så det var godt kogt ind.
Den sovs kan man jo lave efter smag og behag, det vigtigste er sådan set at den smager af noget.
Jeg skar en gulerod og en pastinak i små tern (0,5 cm kuber), to stængler bladselleri i skiver, en porre i tynde ringe, en sød peberfrugt i lidt større tern og en chili (af den slags som der ikke er så stærke) i tynde skiver. Alt dette blandede jeg i en ildfast fad sammen med lidt balsamico eddike (rød) og lidt olie - ialt cirka 15 gram. Ovenpå lagde jeg så skiver af tomat, som jeg dryssede lidt salt på. Og ovenpå det, skivede kogte kartofler fra igår (kan udelades, eller ukogte kartofler kan bruges). Kartoflerne penslede jeg i øvrigt med lidt olie og gav dem en omgang pommes frites krydderi. Cirka en halv time ved 200 grader!
Denne grøntsagsret fik jeg så istedet for pasta i "pasta med kødsovs" og jeg skal da lige love for at der var færre kalorier i - også selvom jeg spiste 200 gram deraf. 549 kj - jeg har iberegnet svindet. 263 kj for 100 gram kødsovs (hvor jeg anslog af halvdelen af væsken var forsvundet).
Jeg vil i øvrigt anbefale at man smider et groft stykke brød for at få lige lidt mere energi og kostfibre i retten, især hvis man undlader kartoflerne. Jeg havde bare ikke lige troet det var så mager en ret :-D