#1 af mejdahl (slettet)
cola
Du læser en tråd i debat > kostmejdahl (slettet)
cola
ja mit spørgsmål er lidt mærkeligt men jeg drikker 1 liter pepsi max hver dag er det meget usundt kan ikke finde svaret nogen steder
17 år16. november 2007 kl. 14:23
Ulla Mc (slettet)
re: cola
Hej
Det er det samme som hvis du drikker cola light, der er lige mange kalorier.
Men det er måske ikke det sundeste at drikke, med alle de ting det indeholder.
Men om du drikker det eller saftevand kommer nok ud på et.
KH
Ulla
Det er det samme som hvis du drikker cola light, der er lige mange kalorier.
Men det er måske ikke det sundeste at drikke, med alle de ting det indeholder.
Men om du drikker det eller saftevand kommer nok ud på et.
KH
Ulla
17 år16. november 2007 kl. 14:34
bruger slettet
Tandmæssigt er der mere syre i cola (uanset udgaven) og det bliver dyrt på sigt for dine tænder.
17 år16. november 2007 kl. 15:41
iakob
Du tænker måske på de rygter der har været om at "cola light feder". Det mener jeg ikke de har fået bevist i en grad så forskerne er enige om det. Men det er ikke selve cola light som feder (der er jo næsten ingen kalorier i). Problemer er at det giver lyst til at indtage andre usunde ting og på den måde kan det fede "ad omveje".
En anden ting der har været oppe, var at sødestoffet i cola light angiveligt skulle være skadelig for hjernen. Men det er vist efterfølgende blevet tilbagevist - fordi undersøgelsen var foretaget på mus og fordi der var kæmpe store mænder koncentreret sødestof som musene blev udsat for.
Jeg læste om det for nyligt, men om jeg kan huske hvor? Nej. Tænker lidt over det, så kan det være jeg vender tilbage med et link.
Så bortset fra syrebadet som er skadeligt for tænderne, så er der ikke noget problem.
En anden ting der har været oppe, var at sødestoffet i cola light angiveligt skulle være skadelig for hjernen. Men det er vist efterfølgende blevet tilbagevist - fordi undersøgelsen var foretaget på mus og fordi der var kæmpe store mænder koncentreret sødestof som musene blev udsat for.
Jeg læste om det for nyligt, men om jeg kan huske hvor? Nej. Tænker lidt over det, så kan det være jeg vender tilbage med et link.
Så bortset fra syrebadet som er skadeligt for tænderne, så er der ikke noget problem.
17 år16. november 2007 kl. 19:17
adiegnarts
Hej mejdahl
Jeg læser sundhed og ernæring på Suhrs seminarium i KBH og har spurgt min ernæringsfaglige lærer netop mht cola light. Light er bedre end alm. cola, da det ikke bidrager med kalorier. Ulemperne ved light sodavand er for det første, at du vænner dig selv til den søde smag, hvilket kan være med til - måske ubevidst - at påvirke dit valg af fødevarer. For det andet nedbryder cola calcium og D-vitamin i kroppen, som har stor betydning for knoglerne.
Konklusion: På lang sigt vil det være skadeligt for din knogler, hvis du over en årrække indtager 1 L pepsi max om dagen. Tidlig knogleskørhed kan i værste fald være kosekvensen. Men kalorie- og fedmemæssigt har cola light produkter ingen direkte betydning.
Jeg læser sundhed og ernæring på Suhrs seminarium i KBH og har spurgt min ernæringsfaglige lærer netop mht cola light. Light er bedre end alm. cola, da det ikke bidrager med kalorier. Ulemperne ved light sodavand er for det første, at du vænner dig selv til den søde smag, hvilket kan være med til - måske ubevidst - at påvirke dit valg af fødevarer. For det andet nedbryder cola calcium og D-vitamin i kroppen, som har stor betydning for knoglerne.
Konklusion: På lang sigt vil det være skadeligt for din knogler, hvis du over en årrække indtager 1 L pepsi max om dagen. Tidlig knogleskørhed kan i værste fald være kosekvensen. Men kalorie- og fedmemæssigt har cola light produkter ingen direkte betydning.
16 år24. november 2007 kl. 14:03