søger et godt råd

Du læser en tråd i debat > gode råd

søger et godt råd
jeg har været på diæt i 3 uger nu.. men på disse 3 uger, har jeg haft 4 migræne anfald. Jeg er ved at blive vanvittig af det...
Er det rigtigt at det kan være udrensning af kroppen?
Jeg kunne snilt drikke 2 kander kaffe alene, det bliver omkring 5 grus fuld pr kande, jeg brugte 2 tsk sukker. Det har jeg skippet, sukkeret, tilfordel for søde tabeletter. Men det gør så at jeg ikke drikker nær så meget kaffe mere, fordi det ikke smager af det samme. Flere har sagt at det kan være sukkeret der er årsag til min migræne. Er der nogen af jer her inde der har oplevet noget af det samme?
Nu har jeg så ikke haft migræne anfald siden i tirsdags. Hvor længe er kroppen om at udrense sig selv, hvis det altså er det der er årsag til det?
17 år29. september 2007 kl. 22:46
re: søger et godt råd
Hej Julle!

Jeg ved ikke om det har noget med udrensning at gøre. Men min far får af og til migræne, og det er som oftest udløst af bestemte fødevarer. F.eks. hvis han får for meget nitrit fra spegepølser, eller for meget Pepsi Max, har vi efterhånden fundet ud af. Vi tror det er sødemidlet i Pepsi Max, der er problemet, for han kan sagtens drikke Pepsi light, Cocacola light og andet light sodavand.
Så mit forslag er, at du kigger din kost igennem, og ser om der er et mønster, eller om du er begyndt at spise, ting du ikke plejer. Prøv evt. et andet sødemiddel i kaffen, og se om det hjælper. Jeg forslår sødemidlet Sød eller det fra ISIS .

Held og lykke med det!

Nina
17 år29. september 2007 kl. 23:12
Hejsan.
Somme tider, når kroppen skal vænnes af med sukker, koffein og andet 'godt', så kan der komme en ret voldsom reaktion. En slags abstinenser. Hos dig, har det så givet udslag med migræne. Jeg selv havde noget nær det samme. I stedet for anfald, havde jeg 'bare' slem hovedpine konstant i en uge. Det holdt hårdt, fordi jeg vidste, det ville gå over hvis jeg spiste noget med sukker, eller drak noget med koffein... Heldigvis holdt jeg den, og som du selv er ved at finde ud af. Så er der en ende på det... :-) Flot klaret, at du også har holdt den!
Tina.
17 år30. september 2007 kl. 10:27
Hej Julle

Min mor ville gøre lidt mere ud af at være sund og gik derfor over til koffeinfri kaffe. Det resulteret i en knaldende hovedpine. Så måske er det fordi kroppe skal vænne sig til ikke at få så meget koffein mere. Min svigerinde var på besøg hos min mor og sagde hun da sagtens kunne drikke den der koffeinfri kaffe selv om min mor advarede imod hovedpine. Hun mente ikke hun ville få hovedpine...men det gjorde hun. En rigtig forfærdelig hovedpine.

Måske det er grunden. Ellers er Ninas forslag om at prøve at finde et mønster en fin idè. Ellers må du en tur op til lægen og høre hvad han/hun mener.

Jeg vil også anbefale sødemiddlet fra ISIS. Det smager rigtig godt i alt varmt som koldt.

God bedring med dig :-)
17 år30. september 2007 kl. 10:33
Jeg får hovedpine i svær grad når jeg skærer ned på kaffe. Jeg drikker meget kaffe hver dag, men engang i mellem tager jeg en kold tyrker for at mindske indtagelsen af kaffe. Det resultere altid i en frygtelig hovedpine. Det går over igen, tit hjælper det at drikke rigelig vand istedet.
17 år30. september 2007 kl. 14:25
Begge gange hvor jeg var gravid og skar ned på kaffen - så fik jeg en tre-dages-hovedpine.

Koffeinen er helt klar den skyldige og du har drukket voldsomme mængder kaffe.

Men du skriver ikke hovedpine, men migræne. Der skulle helst ikke også følge lysfølsomhed, støjfølsomhed og/eller kvalme med i købet og hovedpinen burde kunne dulmes til noget man kan leve med, med håndkøbsmedicin? Du burde heller ikke have haft 4 anfald - men et langt (i hvert tilfælde hvis du har skåret ned på kaffen i een omgang).

Du skriver ikke noget om din mave. Når jeg tager en kold kaffe-tyrker så får jeg også gerne lidt underlig mave.

Det lyder lidt voldsomt. Hvis det bliver ved, så søg læge. Især hvis dit kaffeindtag nu er stabilt igen (dvs du drikker lige meget/lidt kaffe hver dag).

Et tillægsspørgsmål: drikker du kaffe om aftenen? Hvis ikke, sover du så ikke bedre nu?
17 år6. oktober 2007 kl. 23:34
Hej iakob

Jo jeg har haft med lysfølsomhed, og føle forstyrelser, kvalme, talebevær, og føles næremest lam i den side migrænene kommer, altid højre side. Som er kendetegn ved migræne at man får kun halvsidedig hovede pine, men den er gerne voldsom.
Jeg har ikke haft migræne siden, de 3 voldsomme jeg havde lige i rap, og 4 på 3 uger.
Jeg er sikker på det er et sukker chok af en eller anden art, fordi jeg også puttede 2 tesk fulde i hver kop kaffe jeg fik. Det kunne faktisk hurtigt blive over 100g alene bare i kaffen på en hel dag.
Ud over det jeg ellers fik i min mad.
Og det er jeg jo stoppet med fra ene dag til anden, og bruge nu søde tabeletter i stedet for.
Jeg drikker ca 500 ml kaffe om dagen, altså ca en kande fuld, hvor jeg før godt kunne drikke 3 kander faktisk 3½ nogen gange.
Jeg tør ikke gå længere op og drikke mere kaffe, fordi jeg faktisk gik ind og læste på migræne forbundets hjemme side, og der står faktisk at kaffe kan give migræne, hvis man i en periode begynder at drikke mindre kaffe, indtil kroppen er instillet på det.
Jeg tør heller ALDRIG at drikke sukker i min kaffe igen, af samme grund, jeg er bange for at få et anfald.

Jeg gik faktisk til læge med det, de kan ikke rigtigt sige hvorfor jeg får migræne, ud over at der er rigtig rigtig mange i min fars familie der lider af det, osse min far, han bliver nogen gange helt spatisk i nogen minutter, så voldsom har han det, han har ikke haft et anfald i lang tid nu dog.
Jeg må ikke være alene hjemme med mine børn, hvis jeg er på vej til at få et anfald, skal jeg ringe efter nogen som kan komme ud og hjælpe mig, det er så ikke altid just lige til, men jeg var alene med børnene en dag fordi deres far var til fodbold, og mens han var afsted fik jeg et anfald, det resulterede i at jeg talte helt i sort, spurgte de mig om nogen i vest svarede jeg i øst. Kunne næsten ikke tale faktisk. Og da mine tvillinge piger skulle op og sove til middag, ville min søn på 5 se løvernes kong 2 på dvd, mens han så det, gik jeg ud som et lys mens han så filmen.
Så det må jeg ikke være mere, alene, men det er ikke bare lige altid til at få nogen her ud, hvis deres far/min kæreste ikke er hjemme.

Jeg har træl mave, men det har jeg haft siden jeg var spæd, så tvivler på det er kaffen der er årsag til den.
Dog har jeg fået en langt bedre mave efter jeg gik på diæt, men kan stadigvæk helt umotiveret få rigtig hård mave.
Nogen gange drikker jeg kaffe om aftenen, og der kan jeg godt have svært ved at falde i søvn lige efter.
De bedste hilsner

17 år10. oktober 2007 kl. 14:56
Det lyder godt nok som migræne og også som om at du har ganske godt styr på hvad migræne er. Min mor lider af migræne og det har været ganske voldsomme anfald. Jeg har kun haft et anfald, men det var indenfor det sidste år og jeg håber at jeg aldrig får et anfald igen.

Det er godt nok styg med at have ansvar for børn samtidigt med at man har et migræneanfald. Det er jo helt umuligt. Har din kæreste en mobiltelefon? Ellers er det måske en god idé at anskaffe een til ham så du eller dine ældste børn kan ringe til ham hvis det går galt igen. Det er bestemt ikke rart ikke at have et sikkerhedsnet.

Det er godt at du ikke har haft anfald siden. Måske er det ovre? Under alle omstændigheder er så meget kaffe alligevel ikke godt for dig - og det er sukkeret naturligvis heller ikke. Jeg har læst på iForm.dk at 2-4 kopper kaffe om dagen muligvis kan være sundt - men overdrevet indtag er usundt. Som du jo desværre har fundet ud af.
17 år10. oktober 2007 kl. 20:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });