#2 af bruger slettet
Beck diet solution: Noget om at spise langsomt
Du læser en tråd i debat > gode rådbruger slettet
re: Beck diet solution: Noget om at spise langsomt
Jeg er desværre én af dem, der nærmest kaster maden ned. Heldigvis bliver jeg mæt ved hvert måltid, men det irriterer mig alligevel at det skal gå så stærkt. I lang tid har jeg troet, at det bare var en dårlig vane, at jeg har vænnet mig til det høje tempo, men efter en del tænken ar jeg kommet frem til, at grunde til at jeg gør det er, at maden altid har været farlig for mig, at jeg hvis jeg ikke spiste hurtigt, kunne komme til at gøre noget "farligt" (såsom at tage en portion mere); lidt ligesom ikke at komme til at brænde sig på den varme kogeplade, i dette tilfælde vil man jo hurtigt flytte sin hånd. Maden er for mig noget der hurtigt skal overstås, noget jeg har været bange for at nyde for meget, for så at få lyst til mere. Jeg har nu over 20 uger tabt 19 kg og det kører rigtig godt for mig, så måske er det tid til at ændre den dårlige vane, nyde maden og stole på, at jeg sagtens kan holde mig indenfor rammerne af mit kostprogram. På den måde vil jeg også få bugt med den stress det indebærer at spise så hurtigt.
17 år6. september 2007 kl. 09:28
Ulla_J (slettet)
re: Beck diet solution: Noget om at spise langsomt
Jeg tror det er rigtig vigtigt det med at nyde maden, lave det man skal have lækkert og indbydende. Det vanskelige for mig, er at levne - jeg har altid lært at man spiser op og allerhelst tager man anden gang - for det er jo høfligt overfor værtinden. Så jeg øver mig i at levne og det er faktisk ganske svært !!
Jeg synes også det er en dårlig idé, det med at forlade bordet og varme maden op, spis og hyg jer og lær at lade noget ligge. Og så synes jeg da at det er flot hvis du kan nøjes med frugt om aftenen selvom manden får kage !!
Og Yasmina - held og lykke med at lære at nyde maden !! Tror det kunne være en idé hvis du fortæller dig selv at du fortjener den, for det synes du åbenbart ikke at du gør !
Hilsen Ulla
Jeg synes også det er en dårlig idé, det med at forlade bordet og varme maden op, spis og hyg jer og lær at lade noget ligge. Og så synes jeg da at det er flot hvis du kan nøjes med frugt om aftenen selvom manden får kage !!
Og Yasmina - held og lykke med at lære at nyde maden !! Tror det kunne være en idé hvis du fortæller dig selv at du fortjener den, for det synes du åbenbart ikke at du gør !
Hilsen Ulla
17 år6. september 2007 kl. 10:35
iakob
re: re: Beck diet solution: Noget om at spise langsomt
Indenfor mit fag (og sikkert også andre) er der en talemåde som siger: "If it is not broken, don't fix it". Så med mindre du virkeligt ønsker at sænke din spisehastighed så synes jeg ikke du skal gøre noget ved det. Det er ikke noget at have "dårlig kur-samvittighed over".
Hvis du vil ændre det, så anbefaler jeg små skrid. Tag et måltid du har god kontrol over - gerne hvor du er forholdvis alene hvis de findes - og som spises i god ro og orden. Når du mestrer det at spise langsomt der så gå videre til de mere kaotiske måltider.
Hvis du vil ændre det, så anbefaler jeg små skrid. Tag et måltid du har god kontrol over - gerne hvor du er forholdvis alene hvis de findes - og som spises i god ro og orden. Når du mestrer det at spise langsomt der så gå videre til de mere kaotiske måltider.
17 år7. september 2007 kl. 17:25
Hun skriver at det er vigtigt at spise langsomt og har endda en speciel note til småbørnsforældre. Noget om at spise halvdelen og så forlade bordet med børnene mens partneren spiser færdig. Næste dag kan man så skifte og tak og lov for microbølgeovnen.
Men... vi spiser altså sammen i vores familie for at give børnene gode spisevaner. Jeg vil ikke tvinge min mand til at spise genopvarmet mad - det vil jeg knap nok byde mig selv.
Jeg vil nok bede min mand om at sidde ved den lille hveranden dag (jeg plejer at sidde ved ham om aftenen).
Det er jo ellers et godt råd: spis langsommere fordi så mætter maden mere.
Men hvad gør I andre for at spise langsommere - især dem af jer som har små børn?
Kan jeg sige at jeg på en måde følger hendes råd, fordi jeg fast spiser et stykke frugt efter aftensmaden, når børnene er lagt i seng? Lang pause ganske vist men jeg har ikke siden min kur startede taget en anden portion og jeg har også kunnet "nøjes" med min frugt mens mine børn fik desert eller manden en kage til aftenskaffen.
Er det sabotage-tænkning som Beck taler om det?