#1 af Anonym
kalorieudregning i madlavning
Du læser en tråd i debat > gode rådAnonym
kalorieudregning i madlavning
Jeg er lidt forvirret med hensyn til kalorieudregning når man laver mad. Fx hvis man bager, lad os sige man bruger 200 gram mel med gær og vand, betyder det så at det færdige produkt indeholder ca 700 kalorier, eller sker der noget i bagningsprocessen der ændrer på forholdene? Man spiser jo ikke bare 100 gram mel til 350 kalorier, men tilbereder det sammen med noget andet...
17 år4. september 2007 kl. 12:30
epm
re: kalorieudregning i madlavning
Lige i den beskrevne situation er det eneste, der sker, som har nogen betydning for kaloriebegningen, at der fordamper noget vand. Den samlede vægt af ingredienserne er højere end vægten af det færdige brød. Det har kun praktisk bedtydning hvis du vejer det skivevis.
Programmet tager ikke hensyn til faktorer, der har noget med optagelighed/fordøjelighed at gøre undtagen så vidt jeg ved på vitamin-mineralområdet hvor det er indregnet i ADT-værdierne.
Programmet tager ikke hensyn til faktorer, der har noget med optagelighed/fordøjelighed at gøre undtagen så vidt jeg ved på vitamin-mineralområdet hvor det er indregnet i ADT-værdierne.
17 år4. september 2007 kl. 12:42
Anonym
re: re: kalorieudregning i madlavning
Ok. Betyder det så at hvis jeg har en færdig dej på 500 gram indeholdende ingredienser for ca 700 kalorier, så er det færdige produkt stadig 700 kalorier, bare fordelt på en anden vægt?
17 år4. september 2007 kl. 13:37
epm
re: re: re: kalorieudregning i madlavning
Ja. Du kan beregne vandtabet ved at veje det færdige brød. Hvis det er en opskrift, du bruger tit, kan du indtaste den som egen opskrift med alle ingredienser og så vægten af fordampet vand med minus foran.
17 år4. september 2007 kl. 14:02
Anonym
re: re: re: re: kalorieudregning i madlavning
Mange tak!
17 år4. september 2007 kl. 14:45