#1 af bruger slettet
HJÆLP
Du læser en tråd i debat > gode rådbruger slettet
HJÆLP
Jeg er ny og kan bare slet ikke få styr på proteiner og kulhydrater. og heller ikke de der fedtsyrer. det går helt skævt. hvad er godt at spise i forhold til det? hjælp hjælp
17 år13. august 2007 kl. 18:09
iakob
re: HJÆLP
Meget simplificeret:
Proteiner er basalt set kød. Men også visse andrer varer indeholder proteiner som f.eks. mælk og bønner.
Kulhydrater er sukker og mel. Dvs brød, ris, kartofler og pasta.
Fedtsyrer har jeg heller ikke styr på - også selvom jeg lige har læst op på det. Det vil simpelthen ikke hænge fast i hovedet på mig. Men ved at fjerne de fleste af de fede madvarer som fed mælk, smør, chips og al det andet vi godt ved er dårligt for os og så i øvrigt spise oliven og nødder så jeg får nok fedt så ser fordelingen faktisk ret fornuftig ud.
Du kan læse mere hvis du googler efter det. Men her er et link til en side som måske kan afklare det lidt for dig: funkisfood.com
Proteiner er basalt set kød. Men også visse andrer varer indeholder proteiner som f.eks. mælk og bønner.
Kulhydrater er sukker og mel. Dvs brød, ris, kartofler og pasta.
Fedtsyrer har jeg heller ikke styr på - også selvom jeg lige har læst op på det. Det vil simpelthen ikke hænge fast i hovedet på mig. Men ved at fjerne de fleste af de fede madvarer som fed mælk, smør, chips og al det andet vi godt ved er dårligt for os og så i øvrigt spise oliven og nødder så jeg får nok fedt så ser fordelingen faktisk ret fornuftig ud.
Du kan læse mere hvis du googler efter det. Men her er et link til en side som måske kan afklare det lidt for dig: funkisfood.com
17 år13. august 2007 kl. 18:47
iakob
17 år13. august 2007 kl. 18:48
iakob
re: re: re: HJÆLP
Een ting mere: den artikel jeg henviste til - det var bare den første jeg fandt på nettet som så ud til at sige noget fornuftigt om emner. Jeg kender ikke produkterne og har ingenting med dem at gøre.
17 år13. august 2007 kl. 18:49
bruger slettet
fedtsyrer
En måde man kan skelne dem på er at de fedtsyrer der er sunde er i fisk og grønt, mens dem der er usunde er i mælk og kødprodukter.
Samtidig kan det ses på hvor tyndtflydende de er. Jo mere tyndtflydende jo bedre. Stegemargarine er altså ikke ret sundt, mens olie er meget sundere.
Samtidig kan det ses på hvor tyndtflydende de er. Jo mere tyndtflydende jo bedre. Stegemargarine er altså ikke ret sundt, mens olie er meget sundere.
17 år14. august 2007 kl. 10:11
bruger slettet
fedtsyrer
Og generelt kan man os sige at det der forblive flydende ved lave temperature, fx køleskabet :-), er sunde fedtsyre.
17 år14. august 2007 kl. 13:43