frygt for eksamensperioden

Du læser en tråd i debat > gode råd

frygt for eksamensperioden
Hej allesammen
Jeg ved ikke om nogen at jer herinde er studerende? I hvert fald nærmer læseferien sig for mit vedkommende og jeg frygter den meget mht. maden. Mine tidligere eksamensperioder har været helveder, hvor jeg har tænkt på mad fra tidlig morgen til sen aften. Jeg vil pt. gerne tabe 5 kg., men frygter virkelig at tage en masse på i denne periode i stedet.
Det er somom dagene er så lange, hårde og kedelige, at jeg kun tænker på hvornår jeg må spise næste gang, og så ender det som regel med at jeg spiser en masse slik lige efter min ellers meget fornuftige morgenmad....jeg vil jo gerne være rigtig glad når eksamen er overstået, men det er jeg aldrig rigtig, når jeg er blevet tyk i denne periode....
Forstår I? Er der nogen, der kender til det? Og hvad gør I?
Kærlig hilsen Kristine
17 år30. april 2007 kl. 07:56
re: frygt for eksamensperioden
Ja jeg kender det kun alt for godt, når man går hjemme det meste af dagen, og måske synes at læsningen begynder at blive kedelig, er det nemt at blive fristet....
Jeg prøver for det meste at planlægge mine måltider og tidspunkter for dem så godt det kan lade sig gøre, sætter mig mål for hvor meget jeg skal nå at læse, før jeg "må" spise. Sørger for hele tiden at have en flaske vand, jeg kan drikke af. Hvis jeg for lyst til at spise noget er det som regel fordi jeg keder mig, og så hjælper det som regel at gå bare en lille tur, for at komme væk fra bøgerne og tænke igennem om jeg virkelig har lyst til noget at spise.
Man kunne måske også prøve med nogle agurk- og gulerodsstave som man kan sidde og gnaske i sig mens man læser....
17 år30. april 2007 kl. 09:13
re: re: frygt for eksamensperioden
Prøv at lade være med at købe alt det udsunde når du er ude at handle, sørg for kun at have det sunde i skabene når du kommer til at gå hjemme.Kan du ikke lade være med at købe det usunde, må du ikke gå ud og handle når du er sulten, skriv en seddel hvad du skal købe og hav helst kontanter med og ikke flere end du skal brug til det du har skrevet på sedlen.
17 år30. april 2007 kl. 10:10
re: re: re: frygt for eksamensperioden
Hej Kristine.

Jeg er helt enig med ovenstående, men mit råd - hvad jeg selv gør, er at have en hulens masse frugter hjemme.
Så er det med at være standhaftig - så tag og fjern alt usundt, så bliver det meget nemmere.

Jeg synes det sværeste er, når man læser/skriver med andre, for skal næsten altig slik og kager på bordet, men igen, tag selv nogle æbler eller pærer med...
Ved godt det er svært, men prøv at lave nogle aftaler med dig selv:) - og hold dem.
17 år1. maj 2007 kl. 09:53
re: re: re: re: frygt for eksamensperioden
Jeg synes faktisk også næsten det er værre når man laver gruppeopgaver i fht at sige nej til sødt mm.
Hjemme kan jeg egentlig holde ret godt snor i hvad der ryger ind.
Et par - måske konstruktive - råd:
Pep vandet op med citron eller lime, evt. danskvand
Lav en skål med gulerødder, agurk, cherrytomater osv til at spise af når du får lyst til at spise slik
Gør noget ud af din frokost så du kan se frem til den
17 år8. maj 2007 kl. 12:32
Hej
Jeg er selv lige stater på læseferien, og synes også det kan være rigtig svært at have overskud og energi til at koncentrere mig længere tid af gangen uden at spise. For overhovedet at komme i gang med at læse, står jeg op til normal tid, men i stedet for hver dag at læse, smutter jeg en tur i fitness centret - jeg kommer ikke altid i gang med at læse lige med det samme når jeg kommer hjem, men bliver så stolt af mig selv over at have trænet, så det opvejer min skyldfølelse over ikke at læse så meget. Samtidig ved jeg med mig selv, at jeg alligevel ikke kan læse en hel dag, og når jeg træner, har jeg dog brugt min tid på noget nyttigt. Der udover kan jeg mærke, at jeg ikke er så sulten bagefter som jeg ellers ville være.
16 år26. maj 2008 kl. 17:18
Nu er det efterhånden nogle år siden jeg har læst, men eftersom jeg har læst en del så synes jeg da lige jeg vil dele mine erfaringer.

Man skal planlægge sin læsning. Start læsningen med at få overblik over pensum - altså det materiale du skal igennem. Læg så en realistisk læseplan - meget lig en skoleskema med pauser på hhv 5 og 10 minutter i timen og 15-20 minutters formiddags- og eftermiddagspauser og en times eftermiddagspause. Du skal ikke regne med at kunne koncentrere dig i mere end 45 minutter i træk - det kan du ligeså godt indrette dig efter.

Stop læsning den dag senest kl 18 - så har du fri.

Hvis du har for meget materiale du skal igennem til at du kan nå det - så overvej om du måske læser for grundigt. Jeg bestod engang en skriftlig eksamen bare på at sætte årets opgavesvar i orden så jeg nemt kunne finde dem og se på dem som eksempler. Målet er ikke at forstå (det er det som skoleåret er til) målet er at kunne huske. Hvis du stadig har for meget materiale, så udvælg det du vil læse - husk at der er reeksamen i sensommeren hvis du dumper (jeg gik fra en eksamen engang jeg havde haft 2 dage til at læse i siden sidste eksamen og kom op i en del af pensum som jeg ikke havde læst op - jeg fik 0 - efter 13-skalaen). Jeg skal lige tilføje at jeg faktisk fik min eksamen.

Når du således har læseplanen på plads, så kan du planlægge din mad. Sørg for at få planlagt med noget at spise både formiddag og eftermiddag, middag og aften. Sæt lidt kalorier til aftensguf - så har du det at se frem til.

Du kan også vælge at tage en lidt længere frokostpause og så evt løbe en tur eller lave øvelser. Motion regulerer jo appetiten og det er også rart at få sig rørt når man sidder så meget stille.

Det kan være en rigtig god idé at læse lidt om hvordan man lægger læseplaner og hvordan man studerer til eksamen. Din lærer har helt sikkert haft nogle mere specifikke råd til hvordan du kommer igennem - men man kan faktisk købe bøger om at gå til eksamen. Jeg er sikker på at man også kan finde noget på nettet om emnet.

Og.. så kræs lidt om dig selv. Anret din mad så den ser pæn ud. Hav sukkerfri saftevand stående - eller en kande vand. Jeg er kaffedrikker - det hjælper at drikke god kaffe eller the mens man læser - det er hyggeligt!
16 år26. maj 2008 kl. 18:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });