At rejse.

Du læser en tråd i debat > gode råd

At rejse.
Nu har jeg været så super heldig at få en rejsetil bulgarien i fødselsdagsgave! wuhuuuue. Jeg glæder mig sindsygt meget - men frygter maden. Hvad skal jeg spise dernede? Vi skal spise ude, både om aftenen og til middag. Morgenmad på hotellet er stor buffet. Hvad skal man tage for ikke at tage på i vægt?Vi kommer til at være meget stille siddende da det er hvad vi forbinder med ferie. At ligge og dase i solen osv. Vi skal være afsted i en uge. Hvilke madvarer skal jeg gå efter?? nogle gode råd.
På forhånd tak!
13 år1. maj 2011 kl. 22:45
re: At rejse.
Tillykke med rejsen - og fødselsdagen!

Jeg synes det aller vigtigste er, at du nyder det! Ikke dårlig samvittighed, fordi du en dag gerne vil nyde en is i solen el lign.

Og hvad du skal spise for at det ikke går ud over vægten er jo som herhjemme. Groft, grønt, magert.

Til morgenmad er jeg sikker på der er et udvalg af frugt, æg, groft brød, fiberrige morgenmadsprodukter osv. Men her synes jeg igen, at har man en dag lyst til at nyde det med bacon og pølser og hele molevitten, så gør det dog.

Til frokost og aften er jeg sikker på der er muligheder for salater, eller måske er der buffet, hvor man kan vælge fisk/kylling og salat og grønt.

Det kan være du ender med ikke at tabe dig den uge (eller hvor lang tid du skal være væk), men det er da vigtigere at du nyder det.

Mht motion, så kunne du jo evt gå nogle ture eller svømme nogle baner i poolen, bare for ikke at gå helt i stå.

Rigtig god tur!
13 år2. maj 2011 kl. 02:01
Det var da en dejlig gave :-)

For mig selv er det ikke ferierne der gør det største negative udslag, det er den almindelige hverdag. I min verden er det vigtigt at holde focus på den kedelige hverdag, og så holde ferie med god samvittighed.

Det skader absolut ikke at tænke sig lidt om på ferien, men lad være med at gå i panik på forhånd. Skulle du have taget lidt på i ferien vil det hurtigt forsvinde igen, hvis du holder fast i den gode hverdag.

Jeg har på ferier valgt at spise med fornuft og hjerne fra morgen til eftermiddag, og så skejet ud om aftenen som jeg havde lyst. Nogle gange har det givet et kilo ekstra med hjem og andre gange ingenting. Men jeg synes det ekstra kilo har været nemt at smide, og slet ikke så surt - for det var en god rejse ;-)

Nyd turen i fulde drag. Uden små udskejelser bliver hverdagen endnu hårdere at håndtere.

God tur :-D
13 år2. maj 2011 kl. 15:37
hej Hadde
Jeg vil forsøge at give dig nogle råd, som du beder om, for at kunne holde vægten. Som de andre skriver, kan du godt slappe af og "give los", men så holder du i hvert fald ikke vægten..
Når jeg er på ferie tager jeg en træningselastik med. Den fylder intet og kan bruges til virkelig mange øvelser. Du får ikke konditionstræning, men du får tilgengæld mulighed for at lave nogle styrkeøvelser. Disse kan så suppleres med mave- og rygøvelser samt benøvelser.
det gode ved en træningselastik er desuden, at du kan sætte dig på et tæppe på værelset og at øvelserne ikke kræver meget plads.
Jeg plejer at lave øvelserne om morgenen inden de anre står op (hvis man står tidligt op og bare går og venter på, at de andre står op, kan man ligeså godt bruge tiden til noget fornuftigt). Eller du kan lave øvelserne om aftenen, eller imens man sidder og ser TV (f.eks. hvis manden liiiige skal se nyheder).

Som Mrs_Jag skriver, så plejer der at være gode muligheder på en buffet, at vælge sundere alternativer, f.eks. frugt og havregryn eller æg og rugbrød med magert kødpålæg til morgenmad. Drik desuden masser af vand, især når man ligger i solen.
På de fleste hoteller er der ofte en lille kiosk, hvor man kan købe nogle agurker og tomater el.lign. samt nogert frugt og ekstra vand at have på værelset. Køb noget, så du/I har noget, hvis man pludselig skulle blive sulten. Derved undgår du at man køber usunde ting, fordi sulten pludselig melder sig. -det er der, synes jeg, der er størst risiko for at man tænker "ej, jeg er på ferie, så skal jeg hygge mig".

Håber du kan burge rådene :)
Ha en rigtig god ferie.
Mvh
Pita
13 år5. maj 2011 kl. 10:06
Hvis man er til MUFA-kost, kunne man jo også have en pose mandler med :)
13 år10. maj 2011 kl. 20:56
Sikke en dejlig gave...håber du får en god tur.

Mine råd er at gå uden om alt hvidt brød og kage på morgenmadsbuffeten og så "planlægge" dine dage. Når der er buffet har jeg selv en tendens til at ville have lidt af det hele og så får jeg for meget. Så check buffeten ud den førsten morgen og vælg f.eks dag 1 frugt og rugbrød (uden smør), dag 2 cornflakes eller tilsvarende med mælk osv. På den måde kan du komme gennem hele buffeten og det går ikke så galt hvis en af dagene bliver med bacon og æg. Snup hver dag et stykke frugt med fra buffeten (har aldrig oplevet at der ikke har været en frugtkurv på en morgenmadsbuffet), så har du et mellemmåltid til om formiddagen.

Vælg salater til frokost - jeg har været i Bulgarien og de har mange forskellige salater. De fleste restauranter serverer også groft brød til (men hvidløg hvedeflute er også meget udbredt).

Aftensmaden - lad være med at spise op! Som regel er maden ok, men portionerne store. Ved godt det er svært når man spiser ude at levne, for man har jo betalt for det. men hvis du spiser op kommer du også til at betale på vægten og så er valget ikke så svært.

Drik vand inden du går ud og spiser og minimer alkoholindtaget.

På den måde kan du faktisk komme gennem ferien uden at undvære alt for meget eller tage på og jeg vil tro der er plads til en is eller en dessert.

tag evt. lidt nødder med eller køb dem der og brug dem som snack.

Selvom det er daseferie kan du jo svømme i havet - du skal vel køles af. Bare 10 min hver dag er bedre end ingenting...
13 år10. maj 2011 kl. 21:02
Held og lykke med at finde rugbrød på en bulgarsk morgenbuffet ;)
13 år11. maj 2011 kl. 22:07

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });