#2 af Ulla Mikkelsen
Lavt stofskifte - Kan det ændres med mad?
Du læser en tråd i debat > gode rådUlla Mikkelsen
re: Lavt stofskifte - Kan det ændres med mad?
Hej Justangel.
Jeg tror desværre ikke, at vi kan normalisere vores stofskifte, med kosten alene - men må samtidigt indrømme, at jeg ikke ved noget om det - Jeg får piller for for høj stofskifte, altså lige det modsatte af dig -
Det påvirker ikke mit vægttab, at jeg spiser pillerne, så forstår slet ikke, at det påvirker dit - For lav stofskifte skulle jo gøre, at du har svært ved at tabe dig og pillerne skulle jo derfor hjælpe dig.
Men en ting ved jeg med 100% sikkerhed og det er at du SKAL huske dine piller, det er FARLIGT bare at droppe dem og ignorere din sygdom - jeg var selv dum nok til, at prøve det for et par år siden og det betød for mig, at hele min krop arbejdede på højtryk, især mit hjerte arbejdede alt for hårdt, så jeg fik vand i benene osv. og måtte have hjertemedicin i en periode, for at rette op på skaderne - Så puha, jeg har ikke glemt en eneste pille siden :O))
Jeg tror desværre ikke, at vi kan normalisere vores stofskifte, med kosten alene - men må samtidigt indrømme, at jeg ikke ved noget om det - Jeg får piller for for høj stofskifte, altså lige det modsatte af dig -
Det påvirker ikke mit vægttab, at jeg spiser pillerne, så forstår slet ikke, at det påvirker dit - For lav stofskifte skulle jo gøre, at du har svært ved at tabe dig og pillerne skulle jo derfor hjælpe dig.
Men en ting ved jeg med 100% sikkerhed og det er at du SKAL huske dine piller, det er FARLIGT bare at droppe dem og ignorere din sygdom - jeg var selv dum nok til, at prøve det for et par år siden og det betød for mig, at hele min krop arbejdede på højtryk, især mit hjerte arbejdede alt for hårdt, så jeg fik vand i benene osv. og måtte have hjertemedicin i en periode, for at rette op på skaderne - Så puha, jeg har ikke glemt en eneste pille siden :O))
13 år13. april 2011 kl. 12:37
Mims91
Ang. det at være dårlig til at huske pillerne, kan det så ikke løses ved at have en alarm på din telefon? Sørge for altid at have lidt piller i din pung, eller taske eller andet som altid er tæt på dig?
13 år13. april 2011 kl. 12:49
calcit
Jeg har haft konstateret for lact stofskifte siden 1998....er man først kommet dertil og i behandling er der ingen vej tilbage.....skjoldbruskirtlen ophører med at fungere.på et tidspunkt....
Derfor fatter jeg ikke du kan undvære din medicin idet der er kontant afregning så derfor kan man ikke "glemme" sin medicin.....man fryser og er sindsygt træt...alt kører på lavt blus...og følelsen af at være i en osteklokke....Gør det til en fast vane eks. til aftensmaden......vægten kan godt svinge og vand i kroppen kommer hurtigt. Det er et problem som der ikke er fokus på med os at vægten er svær at holde.....vi burde få nogle værktøjer til at klare det....det vil jeg nu forlange.....der er ringe oplysninger om hvormeget lidelsen betyder i livet.
Derfor fatter jeg ikke du kan undvære din medicin idet der er kontant afregning så derfor kan man ikke "glemme" sin medicin.....man fryser og er sindsygt træt...alt kører på lavt blus...og følelsen af at være i en osteklokke....Gør det til en fast vane eks. til aftensmaden......vægten kan godt svinge og vand i kroppen kommer hurtigt. Det er et problem som der ikke er fokus på med os at vægten er svær at holde.....vi burde få nogle værktøjer til at klare det....det vil jeg nu forlange.....der er ringe oplysninger om hvormeget lidelsen betyder i livet.
13 år13. april 2011 kl. 21:46
Ulla Mikkelsen
Jeg har købt mig, sådan en pilleæske med ugedage på (Jeg får en Thycapzol dagligt) som så står på min emhætte, for der opholder man sig jo en del ved komfuret :O)) - Nu er det nemt at se om man har HUSKET sin pille i dag :O)
Calcit - Præcis, vi ved alt for lidt om Stofskiftesygdommen, kun at man skal spise medicin resten af livet og hvad kan vi lige bruge det til - glæder mig til at høre hvad du finder ud af :O))
Calcit - Præcis, vi ved alt for lidt om Stofskiftesygdommen, kun at man skal spise medicin resten af livet og hvad kan vi lige bruge det til - glæder mig til at høre hvad du finder ud af :O))
13 år14. april 2011 kl. 07:42
Justangel (slettet)
Tak for jeres svar. Jeg har været en tur på sygehuset idag (ikke alvorligt) i anden sammenhæng, hvor hun sagde jeg skulle tage min medicin daglig. Ikke noget om at det var farligt ikke at gøre det, men forbi jeg har en anden sygdom, som kan være påvirket af det, så ja... jeg må vel til det igen.
Jeg har behov for, at vide hvad det egentlig er godt for og det svar har jeg ikke fået af mine utallige læger. Det underlige er, at der bliver skrevet her i indlæggene at man bliver træt og fryser, men sådan har jeg det slet ikke. Efter jeg har stoppet med pillerne har jeg fået det væsentlig bedre - jeg er ikke træt mere og fryser heller ikke mere. Underligt, at jeg får en anden reaktion end jer.
Normalt (før i tiden), hvis jeg ikke tog min medicin, så var det som om jeg skulle kvæles indenfor to dage og den følelse har jeg slet ikke fået denne gang.
Jeg syntes ikke det kan passe, at der ikke kan gøres noget ved det på anden måde end medicin, men jeg må vel bare lærer at acceptere det.... fy føj jeg skal acceptere mange ting for tiden :(
Jeg har behov for, at vide hvad det egentlig er godt for og det svar har jeg ikke fået af mine utallige læger. Det underlige er, at der bliver skrevet her i indlæggene at man bliver træt og fryser, men sådan har jeg det slet ikke. Efter jeg har stoppet med pillerne har jeg fået det væsentlig bedre - jeg er ikke træt mere og fryser heller ikke mere. Underligt, at jeg får en anden reaktion end jer.
Normalt (før i tiden), hvis jeg ikke tog min medicin, så var det som om jeg skulle kvæles indenfor to dage og den følelse har jeg slet ikke fået denne gang.
Jeg syntes ikke det kan passe, at der ikke kan gøres noget ved det på anden måde end medicin, men jeg må vel bare lærer at acceptere det.... fy føj jeg skal acceptere mange ting for tiden :(
13 år14. april 2011 kl. 14:26
calcit
din skjoldbruskkirtel tørrer ind og fungere ikke .....det er der jo ikke noget at gøre ved....hvilke piller får du ?mange kan ikke tåle de forskellige....men det ved man nu.
13 år14. april 2011 kl. 20:25
bruger slettet
I familie journalen i denne uge er der lidt om madvarer som kan hjælpe med at sætte stofskiftet i vejret. De kan selvfølgelig ikke erstatte piller, men de kan hjælpe lidt.
De nævner: Kelp, som er en tangart som bruges til blandt andet sushi, sennep, bønner, havre, spinat, purløg, græskarkerner, kål, radiser og valnødder.
De nævner: Kelp, som er en tangart som bruges til blandt andet sushi, sennep, bønner, havre, spinat, purløg, græskarkerner, kål, radiser og valnødder.
13 år14. april 2011 kl. 21:09
KatiaK (slettet)
"Spis dig til et SUPER STOF SKIFTE - og tab dig automantisk" skrevet af en læge Mark Hyman, måske i bogen finder du svaret på dit problem. Er lige begyndt at læse, og synes at det jeg læser virker yderst fornuftig...
Mvh.
Katia
Mvh.
Katia
13 år19. april 2011 kl. 10:12
Justangel (slettet)
Tak for de gode råd i kommer med - vil straks bestille den bog hjem fra biblioteket :D
13 år21. april 2011 kl. 10:10
Jeg har snakket med lægen om det, men han siger bare at jeg skal tage min medicin og gøre som jeg plejer (øh nå!). Det hjælper jo ikke meget for mig.
Når jeg spiser pillerne, så er det som om jeg ikke kan tabe mig ordentligt - der sker i hvert fald mange sving i min vægt - sådan op og ned. Nogen gang meget store sving på flere kilo og det er altså ikke sundt.
Nå, men jeg kom så til at se, at jeg har glemt, at spise mine piller i et stykke tid *ups* og nu har mit vægttab sat i vejret og jeg er endelig begyndt at tabe mig. Det gør mig glad, at jeg endelig taber mig uden at tage på igen.
Så nu er mit spørgsmål til jer der ved noget om stofskifte... (håber der er nogen af jer herinde) Kan jeg ændre mit stofskifte permanent ved at spise sundt?