Gode ting at spise hvis du har DEPRESSION

Du læser en tråd i debat > gode råd

Gode ting at spise hvis du har DEPRESSION
Hejsa! Jeg led af depression nogle år og kunne bare ikke få migselv til at tage piller (så psykolog, hvilket hjalp). Jeg åd bare virkelig dårlig mad og junkfood da jeg var depri, tog 22 kg på og følte mig endnu værre, det forstærkede sigselv i en ond ring. Men så tænkte jeg NEJ, fuck dig depression, jeg surfede nettet som en gal for oplysninger. Så vil bare gerne dele lidt gulkorn.

Selvom du tager "lykke"piller, eller bare er lidt vinterdepri, er disse fødevarer bare supergode alligevel.

Omega 3, B vitamin, chrom og tryptofanholdige fødevarer (aminosyre som vi bruger til at danne serotonin, som depressive mangler, det er det stof pillerne virker på), folinsyre, er de vigtigste stoffer vi mangler når vi har depression. Du kan jo vælge at sluge piller, men jeg kan nu godt lide at spise mig sund! Her er de bedste kilder:

Omega-3
Valnødder, hørfrø, Chia frø, sardiner, tun, laks (fede fisk)

B3 og folinsyre: Brun ris og mørkere kornsorter

C, folinsyre: All typer for kål (har aldrig spist kål før men kan anbefales, der er så mange dejlige retter både varme og kolde)

Tryptofan: især i bønner (alle slags, også edamame fra din sushishop, de er supersunde) og æg! Kakao, rå kakao, ikke tilsat sukker, du kan blande det i banan smoothies osv. med måde!!! ( fisk, kød)

Chrom: Især romaine salat, rå løg, rå tomater, men også lever, grovkorn, havregryn, kartofler.

Bare super sunde for ekstra energi som man jo mangler når man er deprimeret: Spirulina (alge med alle aminosyrer i og protein), man kan kun få pulver i DK, jeg putter en teske i mine grønne smoothies.

Husk at spise 5-6 små måltider fordelt på dagen så du holder dit blodsukker stabilt, ellers kan det påvirke dit humør yderligere og give "moodswings. Smoothies er super, du kan nemt smutte lidt grønt i dine frugt smoothies, de kamoflerer smagen.

Prøv at undgå: kunstig sukker (jeg har brug Nupo, men på længere sigt, prøv at undgå det så vidt muligt), undgå tilsat sukker, skær ned på kaffe, mælkevarer og lyse stivelsesprodukter. Man mistænker at mange fødevareallergier kan være medvirk. til nogles depression og alle disse ting kan få dit blodsukker til at svinge.

Der er sikkert meget af dete du allerede spiser, og jeg har tilpasset det lidt mine egne smagsløg hehe, men så kan du i det mindste være bevist om hvad der er godt for dig og måske prioritere lidt anderledes. Og lær nogle gode opskrifter på bønner og kål! Hihi, håber det kan hjælpe andre, det hjalp med meget. Fik mere energi.

Der er mange gode sider på engelsk, hvis du googler: depression+ diet, food eller nutrition.
13 år18. december 2010 kl. 11:24
re: Gode ting at spise hvis du har DEPRESSION
Lige et ps:

Bær, frosne eller friske er også supersunde og gode at få ind, i smoothies, eller på morgenmaden!

Og undskyld tastefejl, man kan jo ikke rette indlæg :)
13 år18. december 2010 kl. 11:43
Glemte lige den helt store tryptofætter: BANAN mums!
13 år18. december 2010 kl. 15:32
Hej Rov

Interessant læsning. Er helt enig med dig. Må jeg bruge dit indlæg på min blog?

levenkelt.blogspot.com

Motion er også godt mod depression. Under moderat træning dannes der endorfiner og dopamin en slags lykkestoffer

Vh Knud
13 år23. december 2010 kl. 21:06
Selvfølgelig Knud, hvis det kan hjælpe bare én anden person, så er jeg glad :)

Yeps motion er virkelig godt, hjalp mig også rigtig meget! Var mere en kost guide. Har mange småtips som jeg kan komme med en anden dag.

God jul!
13 år24. december 2010 kl. 12:17
Måske lidt off-topic, men musik, både at lytte og spille, har også enormt god effekt mod depression. Jeg selv var nok ikke kommet så langt i mit liv som jeg er nu uden mit klaver :)
13 år14. februar 2011 kl. 15:42
Nu er det jo sådan at ikke alle har et valg om at tage lykkepiller eller ej.. du var vidst blandt de heldige... ;)
Tak for tippene..
13 år22. februar 2011 kl. 23:14
Hej, du nævner Spirulina, jeg har set at det kan fås både i piller og kapsler, men måske kun i Polen. Jeg har været på deres side som hedder Allegro.pl, det svarer til e-bay. Der kan man finde Spirulina i kapsler og piller.
Jeg overvejer at bestille Spirulina, for jeg har også hørt meget godt om det ; )
Min søster har fået fantastisk tykt hår pragt efter hun begyndte at bruge Spirulina ; )
Med venlig hilsen.
Katia
13 år11. marts 2011 kl. 10:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });