mad efter motionen

Du læser en tråd i debat > gode råd

mad efter motionen
jeg er typen der træner om morgenen inden jeg tager på arbejde
og for ikke at få sidestik når jeg træner på løbebåndet , spiser jeg et æble inden jeg tager afsted
men så når jeg kommer hjem klokken 11 fra træningen og inden jeg skal på arbejde spiser jeg så skiver rugbrød på ca 76 g og så klokken 14 spiser jeg et æble .
mit spørgsmål er
om jeg skal vel skifte mit æble ud med et stykke rugbrød klokken 14 eller hvad ?
eller skal jeg spise et stykke hvidt brød når jeg kommer hjem og spise rugbrød klokken 14 eller hvad
14 år17. februar 2010 kl. 21:23
re: mad efter motionen
Spiser du ikke andet? Det lyder af meget lidt!

Men du skal i hvert fald indtage noget protein efter træning, fx kan du spise yoghurt, eller noget kylling/ost til dit brød.

Dine muskler har brug for noget til at reparere sig med.

Hvad spiser du til frokost? måske kunne du spise kylling med grøntsager, det er forholdsvis let at tilberede - evt i forvejen - og det vil hjælpe dig med at fyde dine depoter op.

Jeg læste for nyligt, at det slet ikke er en dårlig ide at træne på forholdsvis tom mave om morgenen. På det tidspunkt er dine kulhydratdepoter tømte, og det skulle tvinge kroppen til at forbrænde fedt straks fra morgenstunden. Men du skal fylde op bagefter, ellers tærer du bare på dine muskler.
14 år18. februar 2010 kl. 12:56
Det er fint med træning om morgenen, men ikke noget der er hårdt - netop fordi depoterne er tømte. Man kan tillade sig hvad der svarer til en times spadseretur, men ikke løb eller anden kardiotræning end gang. Jeg tænker at stræk og muligvis styrketræning er ok.
14 år2. marts 2010 kl. 13:25
Der skal ikke mere end et æg, en skive laks eller en humpel ost til at fylde depoterne op. Og efter træning er det nok med et 'måltid' der svarer til en kvart liter kakaomælk - det er vigtigt at det er umiddelbart efter træningen. Men det lyder også i mine ører af meget lidt, det du spiser først på dagen.
14 år2. marts 2010 kl. 13:31
Træning om morgenen er rigtig godt! Og med mindre man råtræner - fx til et maraton eller sådan - så tror jeg ikke at man behøver at bekymre sig voldsomt om de tømte depoter. (og hvis man gør kan man jo spise et æble før træning).

Forskning har vist, at folk, der træner om morgenen er mere tilbøjelige til at blive ved med at træne. Ikke fordi de er mere disciplinerede, men fordi der for de fleste vil være færre forstyrrelser og færre undskyldninger for at lade være, end der er senere på dagen.

Forskning har også vist at folk, der træner om morgenen sover bedre end folk, der træner om eftermiddagen/aftenen.
14 år6. marts 2010 kl. 15:57
Interessant!
14 år9. marts 2010 kl. 19:46
hej siris s jeg dyrker motion på arbejde, og jeg spiser to knækbrød med ost på om formiddag, det er meget godt med mellem moltid mad, og til frokost spiser jeg et stk rugbrød med mader pålæg. og til eftermiddag spiser jeg to knækbrød med ost på. hilsen annie jørgensen
14 år23. april 2010 kl. 20:52
Det er meget fint at pointere hvad undersøgelser viser, men undersøgelser som f.eks. viser at folk der træner om morgenen er mere tilbøjelige til at fortsætte træningen er ren overanalyse. En sådan undersøgelse er som oftest foretaget på baggrund af en population på makismalt 1000 individer - der et utal af måder at undersøge på, hvordan og hvor meget de træner - og især hvordan man udvælger sin population. Oftest bliver det overanalyse - fordi en undersøgelse der konkluderer tilbøjeligheder, oftere har tendens til at være tilfældig eller farvet af forskellige teoretiske tilgange. Men lige meget - min pointe er, statistikker betyder intet for individet - og slet ikke undersøgelser af en sådan kaliber. Derfor synes jeg at det er synd og skam at medierne har skabt så stort fokus på netop den type undersøgelser. Det er et spørgsmål om præferencer; lær dig selv at kende - hvornår føler du at du opnår mest med din træning - hvornår synes føler du at du kan give den gas - og absolut ikke mindst, hvornår har du det sjovt med din træning. Det er vigtigt at du finder din træning underholdende - om du synes det er sjovt at opnå resultater og delmål - eller om du bare synes øvelserne er sjove er underordnet. Så er det lige meget hvornår du træner :)

Men tilbage til maden - du kan sagtens træne på tomme depoter, du kan dog også kun yde derefter. Personligt sørger jeg for at få nogle kostfibre, kulhydrater, proteiner og en smule fedt indenbors inden jeg starter dagens donst - et eksempel på en daglig madplan kan være følgende (taget fra min dag i går);

Morgenmad: En skive kostfiberrigt rugbrød med makrel og løg. (Kan erstattes af sødere ting - såsom en lille skål Youghurt med bær og et æble - eller en fuldkornsbolle med en skive mager ost)

- Træning -

Efter træning: Et glas skummetmælk og en mellemstor banan. (Flere kostfibre, protein, kulhydrater og en smule fedt)

Frokost: En skive rugbrød med torskerogn, citron og løg - samt en kvart håndfuld blåbær.

- Cykeltur til arbejde -

Snack på jobbet: Et æble og to gulerødder (over 4 timer)

- Cykeltur hjem fra job -

Aftensmad: En pangasiusfilet - med en stor håndfuld blandet grønt (frossent grønt fra netto), en halv håndfuld kidney bønner, limesaft og en kvart citron. Smid det hele i en foliepakke - med en lille smule olivenolie, peber og karry/mango krydderi.)

Aftenssnack: En lille skål youghurt (ca. 0.15L) med en lille håndfuld blåbær.

Det der er vigtigt at huske er at du får de kulhydrater, proteiner og fedt du skal bruge - og gerne en god del kostfibre. Kulhydrater har fået en dårligt ry, igennem kure som Atkins og lignende. Du kan dog erhverve dig størstedelen af dit indtag af kulhydrater igenem frugt og grønt - hvilket kun kan anbefales. Jeg spiser f.eks. ikke pasta, hvidt brød(hvede generelt) eller ris. Du kan selvfølgelig altid spise fuldkornspasta, brune ris og fuldkornsbrød - men du skal stadig være obs. på kalorieantallet - hvordan er fordelingen - hvor mange kostfibre får du i den pågældende vare og sådan.

Som rugbrød - vil jeg anbefale Herkules rugbrød - som er et af de med færrest kalorier/100g og flest kostfibre.

Men det som den oprindelige trådposter skriver - er simpelthen ikke nok næring, hvis du træner bare lidt. Der er ikke meget protein eller kulhydrat at komme efter - og da absolut intet fedt :) Vil du gerne spare del af kalorierne, så spis dig en masse grønt - især de mørke grøntsager - som næsten alle har en godt gluekæmisk indeks og derfor er langsomt optagelige.

Spis rigtigt - lad være med at sulte jer selv - man kan sagtens blive mæt - og forbedre sit træningsudbytte :)
14 år23. juni 2010 kl. 16:49

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });