#2 af SiriS (slettet)
Fødselsdag
Du læser en tråd i debat > gode rådSiriS (slettet)
re: Fødselsdag
Et godt hjemmebagt brød eller boller plejer at tage kegler. God mørk chokolade er altid godt, evt blandet med nødder og tørret frugt. Eller hvad med pindemadder? fx med laks, tofu, parmaskinke, ost o.lign., selvfølgelig behørigt garneret med fx rucola, cornichoner, oliven, druer, cherrytomater. Eller byd på sushi, hvis du har råd.
14 år3. januar 2010 kl. 14:36
Gine (slettet)
ellers har vægtkonsulenterne nogle gode opskrifter på kage... der var også en gang én herinde der gav nogle bud på sunde kager... har dog ikke selv prøvet dem men sender lige opskrifterne med:o)
Chokoladekage:
1 æg
150-200g sukker/honning/xylitol (eller 50g sukker og sødemiddel svarende til 100-150g sukker)
2 spsk. olie
6 spsk. yoghurt naturel
1 tsk. kanel (kan udelades)
1 tsk. kardemomme (kan også udelades)
2-4 spsk. kakao
1½ tsk. bagepulver
1 dl skummetmælk
2½ dl grahamsmel (andet mel kan sikkert også bruges)
½ dl kokosmel
evt. ½ most banan
Alle ingredienser piskes sammen og kagen bages ved 200 grader i 15-20min. Dejen passer nogenlunde til en alm. springform.
Kardemommekage:
1 æg
150-200g sukker/honning/xylitol (eller 50g sukker og sødemiddel svarende til 100-150g sukker)
2 spsk. olie
6 spsk. yoghurt naturel
1 tsk. kanel (eller 1 -2tsk frisk revet ingefær)
1 tsk. kardemomme
1½ tsk. bagepulver
1 dl skummetmælk
2½ -3dl grahamsmel (andet mel kan sikkert også bruges)
Alle ingredienser piskes sammen og kagen bages ved 200 grader i 15-20min. Dejen passer nogenlunde til en alm. springform.
Noget af melet kan også erstattes af skummetmælkspulver - du skal bare være opmærksom på at kulhydratindholdet er ret højt (det samme er proteinerne), men det klæber lidt lettere... dog kan man ikke smage det hvis man fx erstatter 1/3 eller lignende.... man sparer lidt på kalorierne i hvert fald..
Håber det kan bruges...
Gine
Chokoladekage:
1 æg
2 spsk. olie
6 spsk. yoghurt naturel
1 tsk. kanel (kan udelades)
1 tsk. kardemomme (kan også udelades)
2-4 spsk. kakao
1½ tsk. bagepulver
1 dl skummetmælk
2½ dl grahamsmel (andet mel kan sikkert også bruges)
½ dl kokosmel
evt. ½ most banan
Kardemommekage:
1 æg
2 spsk. olie
6 spsk. yoghurt naturel
1 tsk. kanel (eller 1 -2tsk frisk revet ingefær)
1 tsk. kardemomme
1½ tsk. bagepulver
1 dl skummetmælk
2½ -3dl grahamsmel (andet mel kan sikkert også bruges)
Noget af melet kan også erstattes af skummetmælkspulver - du skal bare være opmærksom på at kulhydratindholdet er ret højt (det samme er proteinerne), men det klæber lidt lettere... dog kan man ikke smage det hvis man fx erstatter 1/3 eller lignende.... man sparer lidt på kalorierne i hvert fald..
Håber det kan bruges...
Gine
14 år5. januar 2010 kl. 12:18
Gine (slettet)
mmmm lige et forslag til til chokoladekagen... i opskriften på chokolade kage kan jeg især anbefale den lidt dyrere valhrona kakao.. den fås i Irma... og er virkelig pengene værd... jeg ville nok putte kakaopulver i istedet for kanel og kardemomme og så tilsætte måske tilsætte en smule mere... eventuelt nogle valnødder også:o)
14 år5. januar 2010 kl. 12:23
Frugt giver firmaet til daglig.
Nogen gode ideer?