#2 af filippa (slettet)
Sukkerfri og light NEJ TAK!
Du læser en tråd i debat > gode rådfilippa (slettet)
re: Sukkerfri og light NEJ TAK!
hejsa - jo lidt teknisk, men forstår godt budskabet. Jeg er selv igang med et større vægttab, og jeg har valgt at gå helt uden om alle lightprodukter. Jeg gider dem ikke, dels smager de ikke nær så godt, men som du meget teknisk skriver, indeholder de simpelthen for alt for mange kunstige stoffer.. så hellere spise lidt mindre, men stadigvæk have den gode smag og de gode råvarer...
15 år1. juli 2009 kl. 15:55
tynd74
hej tha witch
jeg vil gerne have svar på . hvad er en stor mængde er.
feks drikker jeg mellem ca 600- 1400 gram cola light næsten hver dag. da jeg hellere vil drikke det , hvis jeg ind imellem har lyst til noget sødt. end feks kage og lign .
mvh lise
jeg vil gerne have svar på . hvad er en stor mængde er.
feks drikker jeg mellem ca 600- 1400 gram cola light næsten hver dag. da jeg hellere vil drikke det , hvis jeg ind imellem har lyst til noget sødt. end feks kage og lign .
mvh lise
15 år1. juli 2009 kl. 21:13
Svira (slettet)
Godt indlæg. Det er vigtigt at informere folk om hvor skadeligt aspartam er. Der findes adskillige artikler på nettet og videoer på YouTube som også tager emnet op. Hvis nogen er er hajer til engelsk, så er her en interessant artikel der linker aspartam med selveste Donald Rumsfeld:
rense.com
PS. Det her var så mit første indlæg :D
rense.com
PS. Det her var så mit første indlæg :D
15 år1. juli 2009 kl. 22:02
sqzee (slettet)
Jeg bruger selv mange sukkerfrie og lightprodukter. Jeg forstod ikke helt fra dit indlæg hvad der sker med kroppen ved at spise/drikke sødestofferne? Har diabetikere ikke levet længe med det?
Jeg synes nu ikke jeg får så meget og jeg har da bestemt ikke mærket noget på kroppen. Kun tynd mave når jeg spiser en hel pakke sukkerfrie Polo :P (men jeg skal jo heller ikke æde en hel pakke vel?)
Jeg synes nu ikke jeg får så meget og jeg har da bestemt ikke mærket noget på kroppen. Kun tynd mave når jeg spiser en hel pakke sukkerfrie Polo :P (men jeg skal jo heller ikke æde en hel pakke vel?)
15 år1. juli 2009 kl. 23:13
Mettepige (slettet)
jeg har også læst at det er farligt, men i meget store mængder, så der er vidst ingen grund til panik.
Jeg vil dog sige, at jeg gik rundt med en mini hovedpine altid og troede det var stillesiddende arbejde - og da jeg holdt op med at drikke cola zero forsvandt hovedpinen simpelthen - jeg drak måske en halv liter 4 gange om ugen.
Men for mig var det altså nok til at jeg blev påvirket.
Jeg vil tusind gange heller tage en almindlig fanta hvis jeg SKAL have sodavand (til popcorn f.eks. duer øko saft altså ikke) og det sker måske en gang hver 2. måned :)
Mette
Jeg vil dog sige, at jeg gik rundt med en mini hovedpine altid og troede det var stillesiddende arbejde - og da jeg holdt op med at drikke cola zero forsvandt hovedpinen simpelthen - jeg drak måske en halv liter 4 gange om ugen.
Men for mig var det altså nok til at jeg blev påvirket.
Jeg vil tusind gange heller tage en almindlig fanta hvis jeg SKAL have sodavand (til popcorn f.eks. duer øko saft altså ikke) og det sker måske en gang hver 2. måned :)
Mette
15 år4. juli 2009 kl. 08:20
Rov (slettet)
Jeg syntes selv jeg holder min diæt godt. Jeg spiser intet slik, intet fast food, kun kød/fisk til et måltid om dagen, ellers grønsager, frugt, nødder. MEN jeg går altså ikke på kompromis med smag, og min kaffe smager bedst med sukker, jeg har skåret mængden så langt ned jeg kan og drikker kun 2 små kopper om dagen nu, har erstattet en med grøn te. Alt det kunstige er bare EEEW og passer slet ikke ind i en grøn diæt efter min mening, så hellere små mængder sukker med måde og motion.
15 år29. juli 2009 kl. 12:19
Rov (slettet)
Og Mette, prøv at drikke kun vand en uge og se om du kan vende dig til det. Alt det sukkervand er bare ekstra kalorier og giver dig falsk tryghed. Hvis du får lyst til sukker så snup en banan eller et æble. Man kan vende sig til alt. Jeg har vendet mig til grøn te og det smager som græs :)
15 år29. juli 2009 kl. 12:22
Tazie (slettet)
Jeg vil give dig ret i at light produkter måske ikke er sundere i den forstand. Men jeg er gået fra at drikke alm. coca cola til at drikke pepsi light og jeg har tabt mig alene af den grund.
15 år31. august 2009 kl. 16:20
amenette (slettet)
Du skriver det er stoffet aspartame der er skadeligt - er det så rigtigt forstået at saccharin ikke er lige så skadeligt? For de lightprodukter jeg holder mig til indeholder saccharin og ikke aspartam.
15 år1. september 2009 kl. 08:42
Aspartam nedbrydes til tre forskellige komponenter i menneskets tarmsystem: L-aspartate og L-phenylalanin, begge essentielle aminosyrer, samt metanol, også kendt som træsprit.
Metanol er i store mængder stærkt sundhedsskadeligt, men der dannes små mængder, 0.1 g methanol pr g aspartam, ved nedbrydning af aspartam i kroppen. Aspartam har været mistænkt for at kunne resultere i skade på centralnervesystemet pga. dannelsen af metanol. Ved langvarig opbevaring af fødevarer tilsat aspartam dannes desuden nedbrydningsproduktet diketopiperazin.
Et problematisk aspekt ved fødevarestyrelsens arbejde med den sundhedsmæssig vurdering ligger i, at de har undersøgt effekten af aspartam på forsøgsdyr og ikke mennesker. Fødevarestyrelsen har aldrig undersøgt hvordan aspartam fungerer i sammenspil med de menneskelige gener.
Personer med den arvelige sygdom Fenylketonuria bør ikke indtage fødevarer med aspartam, da denne er en kilde til fenylalanin (og mærket som sådan). Disse personer kan ikke fordøje fenylalanin, som derved ophobes i kroppen og de kan derfor få hjerneskader.
Hvis almindeligt sukker, sukrose, søder med en faktor 1, kan nævnes at aspartam søder med en faktor 180. Til sammenligning findes et andet sødestof, Acesulfam K, som søder med en faktor 200, og Saccharin som søder med en faktor 350.
Det blev lidt teknisk, men håber I forstår budskabet ;)