#2 af bruger slettet
Blod!
Du læser en tråd i debat > gode rådbruger slettet
re: Blod!
Og nu spørger jeg lige ganske gevaldig dumt: Hvad er det for stoffer som ikke automatisk kommer ud af kroppen?
/Carsten
/Carsten
15 år14. maj 2009 kl. 21:44
bruger slettet
Jeg kender desværre ikke de præcise betegnelser.. men talte med en af sygeplejeskerne dernede igår.. hun fortalte at ved at give blod kommer der nogle giftstoffer ud af kroppen med blodet som ellers ikke normalt vil renses ud af kroppen med sund kost og motion..
Derved producere vi så blod igen og det er rent og frisk. På denne måde renser vi kroppen og den optager mere af de sunde ting vi gør ved den...
Derved producere vi så blod igen og det er rent og frisk. På denne måde renser vi kroppen og den optager mere af de sunde ting vi gør ved den...
15 år15. maj 2009 kl. 08:22
sqzee (slettet)
Præcis hvad er det de gør? Gør det ondt?
15 år15. maj 2009 kl. 13:42
bruger slettet
Det der sker ved en tapning er ganske simpelt..
Man har spist fornuftigt i løbet af dagen eller morgenen.. så kommer man til tapning og svarer på et spørgeskema.. Derfra kommer man ind og de tapper en.. Det eneste man mærker er et lille prik som ved en blodprøve (ofte er mange bange hvis de er blevet vaccineret da der bliver sprøjte noget i kroppen - dette er omvendt.. man mærker det ikke og det gør ikke ondt).. Så sidder man og ser lidt fjernsyn imens det foregår.. (tapningen tager ofte 5-10 min maks).. Så får man lidt og drikke, lidt chokolade osv for at stabilisere kroppen og man tager hjem.. man er ofte lidt træt den dag.. men ellers har man det godt.. !
Man har spist fornuftigt i løbet af dagen eller morgenen.. så kommer man til tapning og svarer på et spørgeskema.. Derfra kommer man ind og de tapper en.. Det eneste man mærker er et lille prik som ved en blodprøve (ofte er mange bange hvis de er blevet vaccineret da der bliver sprøjte noget i kroppen - dette er omvendt.. man mærker det ikke og det gør ikke ondt).. Så sidder man og ser lidt fjernsyn imens det foregår.. (tapningen tager ofte 5-10 min maks).. Så får man lidt og drikke, lidt chokolade osv for at stabilisere kroppen og man tager hjem.. man er ofte lidt træt den dag.. men ellers har man det godt.. !
15 år16. maj 2009 kl. 09:15
antihero (slettet)
Jeg ville vildt gerne give blod, men min vægt er under 50 kg. Da jeg vejede mere, fik jeg en folder ind af døren, men der stod, at vegetarer ikke måtte. Så nu er det vidst helt udelukket. Selvom at jeg gerne ville.
15 år16. maj 2009 kl. 16:30
fedania
Jeg synes bloddonere er seje! Jeg har selv taget mod til mig 3 gange efterhånden, men hver gang ender det med en besvimet Katrine og en bekymret sygeplejerske, så sidste gang blev vi enige om, at det var sidste forsøg, desværre stadig med ubehag til fælge. Så jeg hepper på alle jer andre og forsøger at finde på fede måder jeg kan rede verden på istedet for med mit blod :)
Det minder mig om, at jeg burde få kigget på organdonation igen meget snart og få taget stilling. Uanset om det bliver et ja eller et nej, så skylder man vel omverdenen og pårørende, at man lader sin mening blive hørt, hvis situationen (gud forbyde det) skulle opstå.
Det minder mig om, at jeg burde få kigget på organdonation igen meget snart og få taget stilling. Uanset om det bliver et ja eller et nej, så skylder man vel omverdenen og pårørende, at man lader sin mening blive hørt, hvis situationen (gud forbyde det) skulle opstå.
15 år17. maj 2009 kl. 03:00
bruger slettet
Hørt hørt!!
15 år17. maj 2009 kl. 11:24
Frk M (slettet)
Jeg må desværre ikke være bloddonor, ville ellers gerne
15 år17. maj 2009 kl. 14:35
Superwoman
Jeg må heller ikke - men dejligt at der er nogen der gør det, for det er helt sikkert en god gerning og rart at vide at man potentielt kan redde en andens liv...
15 år17. maj 2009 kl. 21:40
Jeg er bloddoner. Da jeg er kvinde donere jeg 3 gange om året. Jeg gør det af flere årsager som jeg tænkte jeg ville dele med jer andre.
Selvfølgelig hjælper man andre mennesker i nød ved at donere blod. Men der er også sundhedsmæssige ting ved at donere blod. For mig er det at få skiftet sit blod lidt ud rart da kroppen så selv skal til at lave nyt blod. På denne måde arbejde kroppen med produktionen og man kommer af med flere stoffer der ikke automatisk kommer ud af blodet.
Håber dette giver lidt stof til eftertanke hos dem der ikke er bloddonere..
Marie