Sparetips
Du læser en tråd i debat > gode rådiakob
re: Sparetips
Det er en rigtig god idé at lave en ugentlig madplan og handle ind efter en indkøbsseddel.
Dels minimerer man spontane indkøb og behovet for ekstra-besøg i butikken (med flere spontane indkøb) og dels kan man planlægge maden så man får brugt det hele man køber (f.eks. en hel selleri i stedet for kun en kvart mv).
Dels minimerer man spontane indkøb og behovet for ekstra-besøg i butikken (med flere spontane indkøb) og dels kan man planlægge maden så man får brugt det hele man køber (f.eks. en hel selleri i stedet for kun en kvart mv).
16 år20. oktober 2008 kl. 10:29
bruger slettet
Jeg køber altid grønsager efter årstiderne. Det betyder blandt andet at jeg har købt et kæmpe hvidkål til kun 6 kr.
Jeg laver også en ugentlig madplan, for at udnytte de råvarer som er på tilbud i ugen. Lørdag eller søndag sætter jeg mig med reklamerne til de 3 supermarkeder som findes hvor jeg bor og lægger min madplan så den passer til de gode tilbud.
Vi bager meget af vores brød selv. Dog ikke rugbrød, fordi jeg endnu ikke har fundet en opskrift som jeg synes er god.
Vi får suppe en gang om ugen og den bliver som regel lavet af billige ingrdienser, idet den ofte er uden kød.
Fisk får vi minimum en gang om ugen, men de er altså dyre som oftest, men her vægter jeg at det er bedst at betale lidt mere end at undvære pga. prisen.
Jeg laver også en ugentlig madplan, for at udnytte de råvarer som er på tilbud i ugen. Lørdag eller søndag sætter jeg mig med reklamerne til de 3 supermarkeder som findes hvor jeg bor og lægger min madplan så den passer til de gode tilbud.
Vi bager meget af vores brød selv. Dog ikke rugbrød, fordi jeg endnu ikke har fundet en opskrift som jeg synes er god.
Vi får suppe en gang om ugen og den bliver som regel lavet af billige ingrdienser, idet den ofte er uden kød.
Fisk får vi minimum en gang om ugen, men de er altså dyre som oftest, men her vægter jeg at det er bedst at betale lidt mere end at undvære pga. prisen.
16 år20. oktober 2008 kl. 19:42
Sarababen (slettet)
Her følger jeg lige med..
Mht fisk, så kan man købe Pangasius-filetter billigt i fx Fakta. 20 kr for en pakke, det plejer at være nok til to personer. Og lakse-portioner kan tit købes på tilbud. :-)
Mht fisk, så kan man købe Pangasius-filetter billigt i fx Fakta. 20 kr for en pakke, det plejer at være nok til to personer. Og lakse-portioner kan tit købes på tilbud. :-)
16 år21. oktober 2008 kl. 22:23
iakob
Har det ikke lige været oppe i medierne at fisk opdrættet i dambrug på den anden side af kloden ikke indeholder så mange af de sunde fedtsyrer som fisk der er hevet op af havet?
Jeg ville nok i stedet for pangasius overveje at købe sej-filet. De er tit på tilbud og fungerer i maden som torsk (dvs alle de opskrifter hvor der bruges torskefilet kan man i stedet bruge sej-filet). Og sej er tit på tilbud. Den er måske ikke helt så billig som pangasius, men så er den måske sundere og indeholder mere af årsagen til vi overhovedet bør spise fisk.
Så vidt jeg ved fåes sej endnu ikke fra opdræt.
Jeg ville nok i stedet for pangasius overveje at købe sej-filet. De er tit på tilbud og fungerer i maden som torsk (dvs alle de opskrifter hvor der bruges torskefilet kan man i stedet bruge sej-filet). Og sej er tit på tilbud. Den er måske ikke helt så billig som pangasius, men så er den måske sundere og indeholder mere af årsagen til vi overhovedet bør spise fisk.
Så vidt jeg ved fåes sej endnu ikke fra opdræt.
16 år22. oktober 2008 kl. 13:09
amenette (slettet)
Mit bedste sparetip må være selv at bage.
Jeg bager ikke tit, men når jeg gør er det store portioner. Minirugbrød og pizzasnegle kan sagtens fryses, det er også lidt lækrere i madpakken.
Det koster tit ikke mere end 6-7 kr at bage sit eget franskbrød, og så kan man selv gøre det grovere ved fx at komme fuldkornsmel i.
Jeg bager ikke tit, men når jeg gør er det store portioner. Minirugbrød og pizzasnegle kan sagtens fryses, det er også lidt lækrere i madpakken.
Det koster tit ikke mere end 6-7 kr at bage sit eget franskbrød, og så kan man selv gøre det grovere ved fx at komme fuldkornsmel i.
16 år25. oktober 2008 kl. 11:12
mie (slettet)
fisk er ofte dyrt, men jeg laver frikadeller af dåsetorskerogn. man kan få 3 dåser for 20-25 kr. jeg blander en dåse op med 1-2 æg, lidt mælk, mel, salt og peber. man kan også blande dåsetun i.
16 år14. november 2008 kl. 03:19
Anonym
At spise havregrød er både sundt og billigt.
irma sælger ofte frugt og grøndt meget billigt hvis dele af pakken har været dårlig, jeg køber ofte 5-7 bananer for 5 kr eller 4 blommer+ 4 æbler også til 5 kr.
irma sælger ofte frugt og grøndt meget billigt hvis dele af pakken har været dårlig, jeg køber ofte 5-7 bananer for 5 kr eller 4 blommer+ 4 æbler også til 5 kr.
16 år18. november 2008 kl. 21:10
Jeg er selv fornyeligt gået fra en god løn til SU, og har svært ved at forholde mig til at jeg ikke kan købe det jeg har lyst til. Jeg er vant til at købe mit kød og pålæg hos en slagter, mit bød ved bageren og grøntsager har jeg købt økologisk.
Jeg har nu måtte lægge nogle af mine dyre vaner bag mig, jeg er begyndt at jage de gode tilbud. Det tager lidt længere tid for mig at handle og kræver noget mere planlægning.
Et sted jeg kan spare en masse penge er på kød, jeg ville stadig helst købe hos slagteren, men jeg må jo ofre mig, istedet køber jeg kød om lørdagen, går i forskellige butikker, mange af dem sætter kødet ned om lørdagen, der er selvfølgelig ikke særlig lang holdbarhed på det. Men så fryser jeg det i dagsdoser og har en masse forskelligt kød i fryseren.
I lørdags købte jeg fx. 500 gram kyllingbryst til 15 kr. Det er kød til ca. 4 måltider og det kan SUen da heldigvis holde til.
Håber I andre vil være med til at dele jeres erfaringer med hvordan vi får pengene til at række så langt som muligt.