Et trick til at øge motivationen

Du læser en tråd i debat > gode råd

Et trick til at øge motivationen
Jeg bruger et trick mod mig selv for at øge min egen motivation. Det virker rigtigt godt, så nu vil jeg dele det med jer andre. Problemet med at tabe sig er at man altid kan udskyde det til i morgen - især hvis man lige i øjeblikket hellere vil dovne på sofaen eller spise noget lækkert. Det er meget naturligt, så min ide er at sætte en deadline - og vigtigst af alt - en straf! Det skal være en straf man kan tåle at tabe naturligvis, men også en straf man meget gerne vil undgå. I mit tilfælde har jeg sat et mål for mit vægttab og lovet min søster 500 kr hvis ikke jeg når det inden deadline. Det virker fantastisk - for fanden stå i det, hvis hun kvit og frit skal have 500 kr af mig! Jeg får forresten ikke noget, hvis jeg klarer det, så det er rigtigt urimeligt sat op, hvilket bare gør det endnu mere vigtigt for mig ikke at tabe. Nu kan jeg ikke længere udsætte mit vægttab og hvis jeg falder i og vægten svinger opad, må jeg bare sætte endnu mere motion på programmet for at nå målet. Denne metode kræver at man har en rigtig god ide om hvad der er en realistisk mål at sætte, og muligvis at man er fysisk i stand til at øge mængden af motion for at kompensere for ens synder. Jeg sætter et nyt mål hver måned, for hvis fristen er for langt ude i fremtiden kan man stadig udskyde at gøre noget ved det, og så bliver det svært at nå. Når jeg har nået mit endelige mål fortsætter jeg med at sætte penge på ikke at tage på igen, og det bliver jeg nok ved med indtil mine nye vaner (mindre slik og mere motion) bliver så fastgroede at det ikke længere er en aktiv kamp at udføre i praksis.
Jeg håber andre kan få glæde af tricket - man kan selvfølgelig også vende det om og love sig selv en belønning, som man kun får, hvis man når målet - for mig virker en straf bare bedre.
16 år2. juli 2008 kl. 15:54
re: Et trick til at øge motivationen
Hm... god og sjov ide. Det kan jo næsten heller ikke gøre andet end at involvere søsteren (og måske resten af familien) i vægttabet.

Jeg ville nok lave straffen flydende, så hun fik 100 kroner pr kilo over målet (max 500), for på den måde at gøre det værd at kæmpe lige til det sidste.

Puha.. kan lige se min søster danse en sejrsdans fordi hun har fået 500 kroner af mig.. hehe.

Det er også en rigtig god idé at sætte små, nære, realistiske mål hele tiden. Det giver en kontinuerligt pres som man samtidigt godt kan bære.

Der har før været en idé på banen med at lægge 100 kroner for hvert kilo i et syltetøjsglas. Så har man 2000 kroner at købe nyt tøj for hvis man skal tabe sig 20 kilo.
16 år3. juli 2008 kl. 12:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });