Spise ude
Du læser en tråd i debat > gode rådiakob
re: Spise ude
Jeg sjusser mig frem. Helt sikkert.
Jeg kan så ikke altid huske ting, så jeg prøver normalt at skrive dem op i en lille sort notesbog jeg købte til samme formål.
Det jeg ville gøre var at gå ud på toilettet når hovedretten er spist og så skrive alt ned i bogen incl sjusset vægt.
Så vil jeg tage et kik på det og overveje om der er plads til samme desert som de andre får, eller om jeg skal have frugttallerkenen eller om den bare står på kaffe (husk at bede om ikke at få serveret chokolade til ;-).
Jeg kan så ikke altid huske ting, så jeg prøver normalt at skrive dem op i en lille sort notesbog jeg købte til samme formål.
Det jeg ville gøre var at gå ud på toilettet når hovedretten er spist og så skrive alt ned i bogen incl sjusset vægt.
Så vil jeg tage et kik på det og overveje om der er plads til samme desert som de andre får, eller om jeg skal have frugttallerkenen eller om den bare står på kaffe (husk at bede om ikke at få serveret chokolade til ;-).
16 år24. maj 2008 kl. 20:27
Kaktus (slettet)
Tak for rådet :)
Jeg havde taget køkkenvægten med i tasken, men endte med at ikke at veje maden og så gætte mig frem efterfølgende. Det tager altså lidt af hyggen med en køkkenvægt på bordet ;)
Regner også med, at jeg med tiden og erfaringen her på Madital, bliver en ørn til at gætte vægt/kalorier...
Jeg havde taget køkkenvægten med i tasken, men endte med at ikke at veje maden og så gætte mig frem efterfølgende. Det tager altså lidt af hyggen med en køkkenvægt på bordet ;)
Regner også med, at jeg med tiden og erfaringen her på Madital, bliver en ørn til at gætte vægt/kalorier...
16 år25. maj 2008 kl. 11:09
iakob
Sjus dig frem til de store ting - frugt, grønt, kartofler, kød mv. Sovs sjusser man vægten på og skriver det ind som suppe (boulion) eller fløde alt efter hvad det er lavet på. Salatdressing kan med fordel skrives på som creme fraishe eller olivenolie alt efter hvad det er lavet på.
Fidusen er ikke at gå i petitesser og i stedet vurdere delenes hovedbestanddele - og sjusse sig til deres vægt.
Og ja.. med tiden bliver man bedre til at sjusse sig frem.
Fidusen er ikke at gå i petitesser og i stedet vurdere delenes hovedbestanddele - og sjusse sig til deres vægt.
Og ja.. med tiden bliver man bedre til at sjusse sig frem.
16 år25. maj 2008 kl. 20:43
Kaktus (slettet)
tak - havde store problemer med at få indtastet saucen (kokoskarrry sauce) - men jeg prøver med suppe
Jeg må også indrømme, at selv om jeg er vild med dette site netop pga, at man kan gå i detaljer mht indtastning, så er jeg på ingen måde fanatisk.
Har jeg først én gang vejet 2 stk knækbrød, ja så skriver jeg samme vægt for de efterfølgende måltider med 2 stk knækbrød (sålænge det er fra samme pakke / mærke)
Jeg må også indrømme, at selv om jeg er vild med dette site netop pga, at man kan gå i detaljer mht indtastning, så er jeg på ingen måde fanatisk.
Har jeg først én gang vejet 2 stk knækbrød, ja så skriver jeg samme vægt for de efterfølgende måltider med 2 stk knækbrød (sålænge det er fra samme pakke / mærke)
16 år26. maj 2008 kl. 09:39
iakob
Kokossovs ville jeg nok skrive ind som kokosmælk - det passer lidt bedre med fedtsyrefordelingen. Men det er en mindre detalje.
Jeg skriver også altid op i bemærkningsfeltet for nye varer, hvad de vejer pr stk. Det er en god idé.
Jeg skriver også altid op i bemærkningsfeltet for nye varer, hvad de vejer pr stk. Det er en god idé.
16 år26. maj 2008 kl. 10:36
Jeg har ikke spist ude (eller også har jeg haft mulighed for at have vejet mad med hjemmefra). I aften, skal jeg sammen med mine kollegaer, have mad fra en skøøøøn thailandsk restuarant (den har lige fået en michelin-stjerne, så jeg glæder mig).
Der er ikke fordi maden er speciel usund, men hvordan klarer i andre det med vejningen / at tælle kalorier, når i er ude?
Tager man køkkenvægten med og sidder og vejer sin mad ved bordet blandt de andre? Gætter man sig frem? Eller?