#1 af bruger slettet
Mørk chokolade
Du læser en tråd i debat > gode rådbruger slettet
Mørk chokolade
Jeg har fundet ud af, at mørk chokolade med et kakao indhold på 85 % mætter rigtig meget.. Jeg plejer at tage sådan 4-5 små stykker, når jeg er lidt lækkersulten og så blir jeg faktisk underligt nok meget mæt.. Prøv det, selvom det smager dårligt..
16 år9. februar 2008 kl. 03:37
Frede123 (slettet)
re: Mørk chokolade
Mørk chokolade smager da dejligt.. men ellers lav en frugtsalat med frugtstykker evt. lidt hakkede mandler og 10 gr. mørk chokolade og bland det hele i en skål.. det smager skønt med få kalorier...
16 år9. februar 2008 kl. 07:29
slank2008 (slettet)
Jeg bryder mig ikke om mørk chokolade. Jeg vil hellere have et stykke lys. Men i går tog jeg mælkechokolade og brød mig ikke om det. Der er også andre ting der smager anderledes efter jeg har ændret kostvaner. Jeg har nogle bolcher jeg godt kan lide og de holder rigtig længe når man ikke tygger dem.
16 år9. februar 2008 kl. 10:46
iakob
Jeg har opdaget at ... jeg ikke længere bryder mig om billig chokolade. I ved, den slags der klumber lidt i munden i stedet for at smelte. Jeg sidder og tænker: øv at bruge alle de kalorier på en så dårlig smagsoplevelse.
Det var såmænd en plade toms guldbar med skildpadde-fyld som jeg havde taget cirka 10 gram af. Børnene havde fået det i forbindelse med fastelavn og det var så blevet fjernet fra poserne (der var så meget at børnene ikke engang har lagt mærke til indgrebet).
Så en aften hvor jeg ville tage mig et lille stykke chokolade så valgte jeg altså et stykke af den. Det fortrød jeg godt nok.
Men jeg kan anbefale den mørke chilichokoade - den er god!
Det var såmænd en plade toms guldbar med skildpadde-fyld som jeg havde taget cirka 10 gram af. Børnene havde fået det i forbindelse med fastelavn og det var så blevet fjernet fra poserne (der var så meget at børnene ikke engang har lagt mærke til indgrebet).
Så en aften hvor jeg ville tage mig et lille stykke chokolade så valgte jeg altså et stykke af den. Det fortrød jeg godt nok.
Men jeg kan anbefale den mørke chilichokoade - den er god!
16 år9. februar 2008 kl. 21:30
KarinaHadsten (slettet)
Jeg elsker chokolade også den mørke, men jeg må indrømme at når vi når op på 85 % kakaoindhold, så synes jeg det bliver noget tørt i det. Jeg kan da slet ikke se formålet med at spise det hvis man ikke kan li smagen. Så var der da mange andre ting som var bedre at spise.
Til gengæld har jeg også læst et sted at mørk chokolade mætter mere end lys og så indeholder det noget fedt som ikke ret let optages af kroppen :-) Det lyder jo smart. Jeg selv er lidt vild med noget chokolade marabou har lavet, som hedder Premium, som kan fås i mørk og lys chokolade med nougat og hasselnødder. Den er fantastisk, men fungerer nok ikke helt som mørk chokolade. Men når jeg skal belønnes med et lille lækkert stykke, så er det min foretrukne. Der er 2265 kJ pr 100 g(545kcal) - som jeg husker det er det lidt mindre end fyldt chokolade.
Jeg vil også hellere spise et stykke godt og lidt dyrt chokolade frem for et stykke billigt. Alene af den grund at man ikke spiser det i så store mængder. Jeg er vild med rittersport med nougat og kunne uden problemer køre en 100 grams plade og det var da lidt problematisk for mig da de introducerede 250 grams pladerne, for jeg spiste ofte mere end halvdelen på en dag og så nemt resten næste dag. Føj. Sådan svineæder man ikke af den dyre chokolade.
Kh Karina
Til gengæld har jeg også læst et sted at mørk chokolade mætter mere end lys og så indeholder det noget fedt som ikke ret let optages af kroppen :-) Det lyder jo smart. Jeg selv er lidt vild med noget chokolade marabou har lavet, som hedder Premium, som kan fås i mørk og lys chokolade med nougat og hasselnødder. Den er fantastisk, men fungerer nok ikke helt som mørk chokolade. Men når jeg skal belønnes med et lille lækkert stykke, så er det min foretrukne. Der er 2265 kJ pr 100 g(545kcal) - som jeg husker det er det lidt mindre end fyldt chokolade.
Jeg vil også hellere spise et stykke godt og lidt dyrt chokolade frem for et stykke billigt. Alene af den grund at man ikke spiser det i så store mængder. Jeg er vild med rittersport med nougat og kunne uden problemer køre en 100 grams plade og det var da lidt problematisk for mig da de introducerede 250 grams pladerne, for jeg spiste ofte mere end halvdelen på en dag og så nemt resten næste dag. Føj. Sådan svineæder man ikke af den dyre chokolade.
Kh Karina
16 år10. februar 2008 kl. 17:43
Frk M (slettet)
Den premium fra marabou findes også i mørk med nødder, den spiser jeg sommetider 10-15 gram af og så føler jeg at jeg har fået slik.
Lys chokolade kan jeg snildt spise 100 gram af uden problemer. Men ved ikke om jeg ville gøre det mere, har ikke så stor trang til søde sager mere
Lys chokolade kan jeg snildt spise 100 gram af uden problemer. Men ved ikke om jeg ville gøre det mere, har ikke så stor trang til søde sager mere
16 år18. marts 2008 kl. 19:57
veile
Jeg spiser mørk chokolade næsten dagligt (70 - 86%) fra marabou.
Den anden dag var jeg lidt i knibe med mad og måtte købe en pølse på tankstationen, men da den ikke mætter vildt godt købte jeg mørk chokolade. En toms guldbarre (40g) som jeg havde bestemt at jeg ville nyde til en kop kaffe. Men føj hvor den ikke smagte godt.... Det var kun 57% og den var alt for sød. Så den ligger stadig i handskerummet. Jeg vil sq ikke bruge så mange kalorier på 2.rangschokolade - så hellere undvære.
Min mand køber jævnligt et par plader mørk marabou til køleskabet, men den med orange smager næsten for godt den skal jeg passe lidt på. Jeg kan godt lide 86% meget mørk chokolade men kan sagtens følge dig Rebeddi - den spiser man IKKE en plade af :-)
Den anden dag var jeg lidt i knibe med mad og måtte købe en pølse på tankstationen, men da den ikke mætter vildt godt købte jeg mørk chokolade. En toms guldbarre (40g) som jeg havde bestemt at jeg ville nyde til en kop kaffe. Men føj hvor den ikke smagte godt.... Det var kun 57% og den var alt for sød. Så den ligger stadig i handskerummet. Jeg vil sq ikke bruge så mange kalorier på 2.rangschokolade - så hellere undvære.
Min mand køber jævnligt et par plader mørk marabou til køleskabet, men den med orange smager næsten for godt den skal jeg passe lidt på. Jeg kan godt lide 86% meget mørk chokolade men kan sagtens følge dig Rebeddi - den spiser man IKKE en plade af :-)
16 år3. april 2008 kl. 15:58
iakob
Det kender jeg godt. Jeg har også spyttet noget slik eller chokolade ud et par gange fordi smagen simpelthen ikke var god nok til at opveje de ekstra kalorier.
Her er i øvrigt en artikel omkring en test af god mørk chokolade: fpn.dk
Jeg ved nu ikke - der er lavet undersøgelser af at folk bedst kan lide den dyre rødvin (selvom den reel ikke var den dyre) og jeg er sikker på at det også gældes for chokolade. Karina snakkede lidt om Butterfly her i Århus.
Her er i øvrigt en artikel omkring en test af god mørk chokolade: fpn.dk
Jeg ved nu ikke - der er lavet undersøgelser af at folk bedst kan lide den dyre rødvin (selvom den reel ikke var den dyre) og jeg er sikker på at det også gældes for chokolade. Karina snakkede lidt om Butterfly her i Århus.
16 år3. april 2008 kl. 21:49
KarinaHadsten (slettet)
hihi butterfly ? Nej det tror jeg ikke. Den hedder Summerbird. Fnis. De har noget godt chokolade og de har nogle fantastiske flødeboller med marcipanbund. Men det skal jo være hvis man vil have noget lidt men godt guf, for det er uden tvivl en bombe.
summerbird.dk
summerbird.dk
16 år4. april 2008 kl. 07:57
iakob
Summerbird.. butterfly.. det lyder da lidt af det samme.
Men jeg tror nu ikke lige jeg tør klikke på det link lige nu. Kan mærke at jeg er lidt slik-sulten her idag.
Men jeg tror nu ikke lige jeg tør klikke på det link lige nu. Kan mærke at jeg er lidt slik-sulten her idag.
16 år4. april 2008 kl. 14:36