#2 af slank2008 (slettet)
Disney sjov/weekendhygge
Du læser en tråd i debat > gode rådslank2008 (slettet)
re: Disney sjov/weekendhygge
Er der ikke noget slik som du ikke kan lide men som børnene godt kan lide? Eller du kan give børnene hver deres lille skål eller pose med slik. Så der ikke står en fælles skål på bordet. Så er det børnenes slik og dermed forbudt for deres mor.
16 år18. januar 2008 kl. 07:49
iakob
Hm...
1) Den hårde: Fortæl børnene vidt og bredt om at du ikke må spise af slikket - de årvågne små skal nok holde dig i ørerne.
2) Gå med flowet: Eller giv dig selv en lille portion og skriv det ind i madital. Gør det til din hygge/sliktime også. Fortæl børnene at du ikke må spise mere.
3) Erstatningen: Lav gulerodsstænger og agurkeskiver og bladselleristænger og andet godt fra grønt- og frugtafdelingen. En kasse cherrytomater f.eks. (600 gram vindruer kan ikke anbefales, det får man tynd mave af - det ved jeg af egen erfaring ;-).
4) Fjern fristelsen: Tag en snak med børnene om at slikdag er skiftet til et andet tidpunkt for at hjælpe mor med at holde kuren. Eller lad børnene se disney sjov med slik og find et andet tidpunkt at snakke med dem på.
5) En anden erstatning: Knap en halv liter cola light op og drik den som slikerstatning. Hver gang du får lyst til at putte slik i munden, så drikker du en slurk.
6) Guleroden: Lov dig selv en belønning om aftenen efter børnene er puttet, hvis du holder dig fra børnenes slik. F.eks. et stykke rigtig god mørk chokolade.
7) De hjælpesomme børn: Aftal med børnene at de næste 2 måneder er det slikfri disney for at hjælpe med mors kur ( de kan evt få en frugtstang eller frugt og grønt i stedet). Til gengæld får de så lov til at købe hvad de vil i en legetøjsbutik for x antal kroner når de to måneder er ovre. Lav fælles nedtælling ved hjælp af kalender eller målebånd eller sådan noget, så de kan følge med. Eller noget andet efter lignende princip.
Jeg kan ikke komme på flere, men måske kan du bruge nogle af disse råd?
1) Den hårde: Fortæl børnene vidt og bredt om at du ikke må spise af slikket - de årvågne små skal nok holde dig i ørerne.
2) Gå med flowet: Eller giv dig selv en lille portion og skriv det ind i madital. Gør det til din hygge/sliktime også. Fortæl børnene at du ikke må spise mere.
3) Erstatningen: Lav gulerodsstænger og agurkeskiver og bladselleristænger og andet godt fra grønt- og frugtafdelingen. En kasse cherrytomater f.eks. (600 gram vindruer kan ikke anbefales, det får man tynd mave af - det ved jeg af egen erfaring ;-).
4) Fjern fristelsen: Tag en snak med børnene om at slikdag er skiftet til et andet tidpunkt for at hjælpe mor med at holde kuren. Eller lad børnene se disney sjov med slik og find et andet tidpunkt at snakke med dem på.
5) En anden erstatning: Knap en halv liter cola light op og drik den som slikerstatning. Hver gang du får lyst til at putte slik i munden, så drikker du en slurk.
6) Guleroden: Lov dig selv en belønning om aftenen efter børnene er puttet, hvis du holder dig fra børnenes slik. F.eks. et stykke rigtig god mørk chokolade.
7) De hjælpesomme børn: Aftal med børnene at de næste 2 måneder er det slikfri disney for at hjælpe med mors kur ( de kan evt få en frugtstang eller frugt og grønt i stedet). Til gengæld får de så lov til at købe hvad de vil i en legetøjsbutik for x antal kroner når de to måneder er ovre. Lav fælles nedtælling ved hjælp af kalender eller målebånd eller sådan noget, så de kan følge med. Eller noget andet efter lignende princip.
Jeg kan ikke komme på flere, men måske kan du bruge nogle af disse råd?
16 år18. januar 2008 kl. 10:30
iakob
8) Den afmålte: Du hælder afmålte mængder af slik op til børnene i små skåle/farvede plastic krus (dem kan man købe i Ikea). Så får de hver deres. Du kan evt også give dig selv en portion ala 2) ovenover. Når hvert barn sidder og vogter over deres egen lille skål, så er det lidt sværere at få fat i noget.
16 år18. januar 2008 kl. 12:02
KarinaHadsten (slettet)
Faktisk har mine børn selv i perioder bedt om om de ikke godt må få frugt til disney snolder. Det er jo helt fantastisk. Og i virkeligheden skal vi jo også passe på ikke at gi de dårlige vaner videre til vores børn. Se tv = spise slik. Men ud over det så er der rigtig mange som har det faste ritual at disney tid er snolder tid og det bliver jo ikke en dårlig vane fordi det sker en gang om ugen. Men man kan måske supplere snolderet med nogle sunde snacks.
Svært at komme med flere gode ideer end dem Iakob allerede er kommet med ;-)
Jeg har ikke selv problemet med at holde mig fra ungernes snolder. De har som regel deres egen lille skål og er mest til vingummi, hvor min store last er chokolade :-) Tit sidder jeg med et lille hobbyprojekt mens der er disneysjov. Så jeg har fingrene igang med noget andet end at spise. Jeg laver kort og scrapbooking, så jeg sidder og leger med karton og papir imens.
Kh Karina
Svært at komme med flere gode ideer end dem Iakob allerede er kommet med ;-)
Jeg har ikke selv problemet med at holde mig fra ungernes snolder. De har som regel deres egen lille skål og er mest til vingummi, hvor min store last er chokolade :-) Tit sidder jeg med et lille hobbyprojekt mens der er disneysjov. Så jeg har fingrene igang med noget andet end at spise. Jeg laver kort og scrapbooking, så jeg sidder og leger med karton og papir imens.
Kh Karina
16 år18. januar 2008 kl. 13:52
Der er sikkert andre mødre end mig herinde som ser Disney sjov eller hygger med børnene i weekenden, men hvad gør i når børnene spiser slik? Jeg har nemlig svært ved at holde mig fra det slik som bliver sat på bordet, og ender næsten altid med at spise mere end jeg regnede med at ville gøre. Jeg kan jo heller ikke bare gå ud af rummet og foretage mig noget andet, for børnene har et behov for at være sammen med deres mor og snakke om ugen der gik. Har i nogle gode råd?
:-) Buffy