Nogle gode ideer til hvad jeg kan gøre bedre?

Du læser en tråd i debat > gode råd

Nogle gode ideer til hvad jeg kan gøre bedre?
Hej.
Jeg spørger alle jer kloge hoveder hvad det lige er der sker med min vægt. Jeg har taget på de sidste tre dage på trods af alle anstrengelser :-(
Jeg har startet med at træne efter 9 måneders sygemelding hvor jeg har været meget inaktiv.
Jeg har startet op som følger:
1. uge - løb / gang 4 x 60 min
2. uge - løb / gang 5 x 60 min
3. uge - Løb / gang 7 x 45 min + svømning 3 x 50 min
4 uge - løb / gang 7 x 45 min + svømning 6 x 60 min + ridning 2 x 60 min
Fra uge 2 startede jeg med at regulere min kost og vægten gik støt ned. Men her i starten af uge 4 er vægten begyndt atgå op!!
Jeg har selv hy poteser men er åben for at høre om adre har nogle ideer til hvad der er årsagen og hvad jeg kan gøre.
Kan det være for meget pasta / lyst brød / ris?
Er for stor en del af mine frugt / grønt frugter?
Kan det være den 1½ glas rødvin fra lørdag (den plager mimg grusomt da tidliger indoktrinering i DDV bandlyste alkohol)
Er det fordi jeg "sætter muskler" istedet og i fald kan det så godgøre de +900 gram når jeg konsekvent har det anbefalede underskud (eller mere) i kalorier hver dag.
På forhånd tak for jeres tid.
16 år27. november 2007 kl. 09:30
re: Nogle gode ideer til hvad jeg kan gøre bedre?
Jeg tror ikke du behøver bekymre dig.

Har du vejet dig hver dag i de tre dage? Så burde din graf se ud som min: brunsgaard.dk - der vil du også kunne finde nogle få dage hvor jeg har taget på. Men over en længere periode er vægten nedadgående.

Jeg tror næppe det er noget du spiser, hvis du da ellers noterer alt ned i rimelig nøjagtighed og overholder dit anbefalede underskud. Energi er energi og kroppen er på det punkt groft sagt ret ligeglad med om det kommer fra gulerødder eller flødeboller. Spis varieret - og så kan man sagtens nyde lidt godt ind imellem.

Vand i kroppen (bland andet ved menses og i midten af ens periode), opbygning af muskel, fyldte tarme pga federe mad, som passere langsommere og en del andre ting kan være forklaringen.

Hertil kommer at stort set alle "tabere" oplever et tidspunkt i deres kur, hvor der bare ikke sker noget med vægten selvom de stadig overholder deres kur til punkt og prikke. For at forklare det siger man at "kroppen omstiller sig" - det ved jeg ikke, men faktum er at der kommer sådan en "død" periode for langt de fleste. Jeg er selv midt i een og selvom den var ventet, så overraskede den mig stadig.

Når alt der er sagt, så synes jeg da at du skal prøve at spise lidt mere groft brød - fuldkornsbrød - med høj kostfiberindhold. Det gør virkelig underværker for ens mæthedsfølelse. Pasta skal man heller ikke spise for tit, men man behøver heller ikke helt afstå fra det. Grovpasta (nogen sværger til proteinpasta - se en anden aktiv tråd) er også bedre end almindelig pasta rent kostfibermæssigt.

Og så kunne jeg godt tænke mig opskriften på Tines Onde Karrykylling. Den lyder spændende :-)
16 år27. november 2007 kl. 22:10
Hej Jakob.
Mange tak for svaret, det hjalp meget igår og idag er vægten gået lidt ned så nu kan jeg se hvad du mener med at det går lidt op og ned.
.........jeg er vist bare ikke verdens medst tålmodige persen når det gælder mine egne præstationer ;-)

Men Tines Onde Karry Kylling er som følger:

2 Fede Hvidløg
1 stor knold tørret ingefær
2 - 3 tsk rød karrrypasta
1 stort løg
500 g kylling i tern
salt
2 røde peberfrugt i tern
2 ds kokosmælg (evt. light)

Først brændes hvidløg, ingefær og karry pasta af på panden. Løg tilsættes og svitses let inden kylling kommer i og ligeledes svitses let. Husk lige at tilsætte lidt salt når kyllingen svitses.
Kokosmælk (jeg kan ikke så godt lide light men det kan bruges) og peberfrugt tilsættes og retten simrer i 10 min.
Serveres med ris.
Jeg mangler stadig at finde den rigtige salat til så hvis du har en god salat der vil passe til vil det være super. Jeg håber den smager dig - den er også super opvarmet så jeg vejer af om aftenen til middagsmad i micro dagen efter ;-)
16 år28. november 2007 kl. 06:37
Selv tak

Den onde karrykylling er ret stærk, ikke? Så mht salat er vi måske over i noget frisk og knasende. Noget med frisk salat, bladesellei, druer og valnødder måske? En mild tzaziki?

Hvad med ovnbagte grøntsager? Revet rødbede? En let coleslaw? Jeg tror jeg ville overveje knoldselleri-stænger som koges med (skal være ret tynde).

Måske bare droppe grøntsagerne og evt servere en grøntsagssuppe først?
16 år28. november 2007 kl. 14:55
hold da op en masse motion, du må godt nok også få opbygget en masse muskelmasse så:) jeg er alt for doven, har svært ved at komme igang med motionen ved ikke om det er den mørke vinter, men det kniber altså lidt med energien til det
16 år2. december 2007 kl. 18:38
Jakob - tak for forslagene - så skal der eksperimenteres. Men det er nu ikke vildt stærkt, for kokosmælken runder smagen meget af ;-)

Dutti: (blev selv kaldt Dut da ejg var lille ;-))Tja ved heller ikke lige hvad der går af mig - plejer at være en sofa kartoffel ;-) Men nu skulle det altså være!
Men... tror jeg skal til at holde igen - skroget siger fra - er frygtelig øm i knæerne, så det hedder vist to timers svømning i fra imorgen og ingen løb - så er deet motion uden belastning. Kroppen har jo stadig lidt at slæbe rundt på hø hø!
Men har du ikke noget du engang har kunnet lide? Jeg havde hest da jeg var yngrer og det er vildt fedt at begynde igen - på trods af kulden ;-) Jeg har også gået til salsa, det er fedt hvis man gene vil danse, og der er som regel et fedt cafe miljø sammen med i de fleste større byer (og mindre - sidst har jeg gået i Herning). Jeg startede på styrketræning, men det er simpelthed ikke mig, jeg tror det gælder om at finde det man har lyst til så går det meget lettere.
16 år2. december 2007 kl. 20:43
ja det var da helt imponerende så meget du får lavet hihi men det lyder fornuftigt at du lytter til knæene og tager en svømmetur istedet, det synes jeg faktisk også er meget dejligt, det er bare ikke så tit jeg er afsted, jeg er heller ik så vild med at rende rundt i badetøj foran nogen, så måske er det lidt derfor:(

men uha jeg kan også godt lide heste, har haft en selv engang men det krævede alt for meget tid, men hvis jeg ku finde en hest at passe engang imellem ville jeg da total gerne det. Men faktisk overvejer jeg er begynde til kampsport, der er holdtræning to gange i ugen 1½ time pr gang så det ville da være ret godt hvis jeg begyndte der:)
16 år4. december 2007 kl. 17:29
Ja men nu havde jeg det sådan, at nu skulle det være. Jeg skal nemlig på ferie i slutningen af januar hvor jeg skulle kunne gå i bikine, så det er også lidt af en motivation. Tror det bliver mit livs ferie så da vil jeg ikke gå og have det dårligt med min krop!
På den rideskole jeg har meldt mig på kan man få "part" i en elevhest for et mindre beløb. Det betyder at man har ret til 4 timer om ugen hvoraf nogen er undervisning - men her i de kolde måneder kan jeg godt nøjes med mine to timer om ugen ;-)
Men har også overvejet kampsport men har ikke fået taget mig sammen til at se hvad der er her hvor jeg bor - tror jeg regner med at løbe hvis uheldet er ude :-D Men lad mig høre om du kan lide det....
16 år4. december 2007 kl. 18:05
det var da en god motivation synes jeg:)

jeg har bare siden jeg var fjorten følt mig buttet min vægt har også flere gange vejet mellem 70 og 80 kg, så lige nu er det bedre men jeg vil gerne have slanke ben, og kunne være stolt af mig selv i svømmehallen istedet for flov, og kunne gå i alt slags tøj uden at føle jeg er for stor til det.. ja så det er altså det som har motiveret mig:) min kæreste er mest til piger med noget at holde i, så han synes faktisk det er rigtig træls jeg er på kur.. hihi
16 år4. december 2007 kl. 21:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });