Op på hesten igen...

Du læser en tråd i debat > gode råd

Op på hesten igen...
PUHA... efter en uge med en del udfald, er jeg blevet nervøs på om jeg KAN komme op på den berømte hest igen!

Jeg har haft trnag til søde sager og har svært ved at sige nej, så for mange fristelser i løbet af ugen + dovenskab har sjort jeg ikke har noteret og skrevet ned hvad jeg har spist. Det er specielt aftensmaaden jeg ikke får målt af. :-/

Det er NU det gælder. Jeg skal ikke tage endnu en uge sådan, for så kommer jeg ALDRIG op på den hest ! :)

Har i gode råd til at ugen bliver nemmere at gå i møde :)
17 år18. november 2007 kl. 19:15
re: Op på hesten igen...
Ja, jeg har flere råd.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så køb en bog om cognitiv tænking. F.eks. The Beck Diet Solution (bookdepository.co.uk) eller Tankekuren (bookdepository.co.uk).

Links er til et sted hvor man kan købe bøgerne på engelsk for under 100 kroner - inklusiv transport. Så hvad venter du på?

Bøgerne har fået gode anmeldelser, søg dem evt selv ud på amazon.co.uk - men husk at hos amazon kommer fragt oveni prisen. Begge bøger handler om at lave sin tankegang om. Det handler om at opøve færdigheder i at modstå trangen til søde sager, at modstå svigermor når hun "nødder", at kunne spise ude uden at overspise mv.

Men een ting vil jeg tage ud fra bogen (Beck, som jeg købte): NO CHOICE! (eller "INTET VALG").

Skriv det på en seddel med store typer og hæng den så du kan se den, hvor du spiser din aftensmad. Du *skal* veje! Du har intet valg!

En anden ting jeg synes du skal gøre, er at skrive en liste på 10 ting som du vil opnå med dit vægttab. Hvad regner du med at få ud af det? For mig var det ting som at det bliver sjovere at ose tøj (noget som før næsten fik mig til at tude), bedre sex, knap så ondt i ryggen, bedre kondi så jeg kan lege med børnene etc etc. Skriv de 10 vigtigste op for dig på et kort, som du kan have i din pung.

Og læs så de 10 punkter hver dag - gerne 2 gange om dagen. Reciter dem fra hukommelsen f.eks. når du står overfor fristelser. Så du bliver mindet om de ting du ønsker at opnå.

Og til sidst: planlæg! Jeg planlægger aldrig præcist hvad jeg skal have - men jeg planlægger altid lidt. Forestil dig hvad du vil gøre og hvad du ikke vil gøre.

Du var god i weekenden, indtil du blev træt og gav efter for kage. Hey! Det var jo en sejr! Du var god i weekenden og spiste ikke i nærheden af hvad du havde lyst til og hvad du plejede at gøre. Giv dig selv kredit for det! Og mht kagen og notering - nå ja - ingen er jo perfekt. Du arbejder løbende på at blive bedre. Næste gang så ved du at du bliver træt og så kan du tænke lidt over hvordan du vil håndtere det på forhånd.

Hvad ønskede du at du havde gjort? Hvad ville det fornuftige have været?

Giv også dig selv lidt ro til at finde din ligevægt. Til at lade dig oplade og blive motiveret igen. Køb en af de bøger jeg skrev og, og læs i bogen som forfatterne anbefaler.

Og til sidst: NATURLIGVIS kan du komme op på hesten igen. Hesten er der stadig, din lyst til at veje mindre er der stadig. Du har ikke i den forløbne uge gjort noget som forhindrer dig i at komme videre - det er altsammen noget i dit hovede. Så bare på med vanten, vi snakker ikke om at starte forfra men om at fortsætte, bare lidt klogere.
17 år19. november 2007 kl. 10:32
Hej Iakob
Har du overvejet at lave kursus - foredrag eller lign? Du er super dygtig og virker nærmest prof. Jeg er helt mundlam efter at have læst dit svar - DET VIRKER!!! :)
Endnu engang tak for dit svar, og ikke nok med det - men meget informativt, motiverende og positive svar! :)

Jeg var på vægten + 1 kg. men jeg kan mærke der er luft og vand i min krop og ved jo efterhåndende at det kg kan være væk om et par dage.

Nu skal jeg på kursus og være SEJ, jeg VED at jeg kan komme igennem det kursus uden problemer med at spise forkert. - har nemlig taget dit råd til mig og lagt en plan for hvad jeg gør:

Vi skal på café i morgen: SALAT uden dressing.
Morgenmad og frokost på onsdag kommer jeg nemt igennem.

Aftensmaden er svær: ved nemlig ikke hvad vi skal have, og kan ikke selv bestemme. - jeg vil se hvad der bliver serveret, men tænker at springe forret over! :)

Fortsat god aften!

KÆMPE KNUS
17 år19. november 2007 kl. 18:48
Tak for rosen - men jeg tror at jeg løber ind i problemer med Beck's advokater hvis jeg holder foredrag. Desuden er personlig coaching meget mere effektiv :-)

Mht aftensmaden, så kan man jo på forhånd bestemme at man vil spise alle grøntsager og hvad der svarer til en god, fornuftig størrelse af kulhydraterne og det samme med kødet. Resten skraber man ud på brødtallerkenen eller ud på siden af tallerknen før man starter. Beck siger at man godt kan spise cirka 20% mere end man plejer når det skal være godt. Husk også at spise langsomt og lægge bestik fra dig mellem hver mundfuld. Så får du mere tid til at overveje om du stadig er sulten.
17 år20. november 2007 kl. 08:51

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });