faldet i

Du læser en tråd i debat > gode råd

faldet i
Kære Alle.
Jeg har ikke rigtig været herinde de sidste 2 uger, jeg har nok haft dårlig samvittighed over at være faldet i, og ikke rigtig kunne komme op igen, så 14 dage har resulteret i 3 kg på, jeg har dog stadig gået til gymnastik, men ikke spist godt faktisk rigtig usundt.
Hold da op hvor er det svært, og man bliver også lidt pinlig, over at ikke kunne holde det.
Jeg tror nu, at jeg er kommet tilbage på rette vej igen, og har den gode madpakke og gymnastiktøjet med, så jeg er klar til at tage til gymnastik direkte fra arb.
Hvad gør i andre, når en enkelt dum dag pludselig griber om sig, og man går helt amok.
Jeg troede faktisk jeg var kommet over det stadie, efter at have tabt næsten 10 kg og var på vej yderligere ned.
Hvordan gør i med hensyn til vin, er det helt udelukket, eller regner i det med i kalorie regnskabet, så det bliver en del??
Håber på lidt hjælp og støtte.
KH
Ulla
17 år7. november 2007 kl. 15:29
re: faldet i
Hej Ulla

Jeg forstår fuldstændig din situation, men selvom det en enkel dag lige går helt skævt, så er det bare op på hesten igen, hvilket det lyder til, du er på vej til nu :-)
Du må bare tænke tilbage på 'smutteren' som noget der i så voldsom grad ikke må ske igen, men at du har nydt det (hvilket du sikkert har) men alligevel haft tanken om, at det var forkert, og så bare tænke på, at det ikke skal ske igen, for du har du bedre uden de dage.

Med hensyn til alkohol - jeg drikker det, hvis der er en speciel grund. Noget der skal fejres eller lignende. Men der er jeg nok ikke helt den rigtige til at råde dig, da jeg ikke drikker rødvin.

Men håber du kunne bruge det andet til noget :-)
Det er flot, du er oppe på hesten igen!

Camilla
17 år7. november 2007 kl. 16:30
Camilla har ret - igen :-)

Vi er en hel flok folk som udemærket forstår hvordan man kan falde i. Det har vi nok alle som een prøvet selv. Så der er sådan set ikke noget at være flov over i forhold til os.

Da jeg faldt i omkring efterårsferien og 2 fødselsdage og 1 bryllupsdag, så gjorde jeg det at min første indsats var motivationen. Jeg gik herind og skrev om det. Jeg læste op på mine dagbøger. Jeg overvejede hvorfor det egenligt var at jeg gerne ville være slank (helbred, børn, kondi - alle grundene). Jeg gik tilbage i historien på madital og kikkede på min vægt dengang og tænkte over hvordan jeg havde det før min kur. Jeg lavede en status - hvilke dele af mit liv har ændret sig til det bedre. Og så købte jeg mig fattig i ugeblade hvor der på forsiden stod ord som "slank" eller "motion" - men holdt mig fra de blade som lovede mirakler. Spis Bedre og iForm er mine foretrukne ugeblade - men så sandelig ikke perfekte. Jeg surfede også en del på nettet for at læse om kostråd, opskrifter med grøntsager og så videre.

Så satte jeg et nyt mål op (det gør jeg hver 14. dag) og så startede jeg på en frisk - uden dårlig samvittighed og med blikket rettet fremad. Og sørgede i øvrigt så for at få nok umættede fedtsyrer (primært nødder for mig) og nok kostfibre i min mad.

Hm.. for at sige det kort (det kunne jeg måske have gjort fra starten), så handler det ligesom i førstehjælp om at begrænse ulykken.

Og en anden gang, så kan man godt have en plan klar til dagen derefter. Sørge for at man ikke kommer i situationer hvor man fristes, hvis man lige har været på ferie eller til fest. Fjern slik, kager mv hjemmefra. Sig til ens partner at vedkommende gerne må sige til hvis man falder i (og så huske at man selv har bedt om det) dagen efter.

Og så huske at det er 100 gange bedre at smide 1 kg festsøde-rester ud end selv at spise 100 gram.

Håber det hjalp. Til en anden gang altså.

Jeg har også tabt mig cirka 10 kilo og jeg kan tydeligt mærke at det er et svagt område. Jeg tvivler på at jeg nogen sinde bliver i stand til naturligt og uden besvær at kunne festspise den ene dag og så tilbage på sund kost den næste. Det kommer altid - i resten af mit liv - til at koste planlægning og styring og kontrol og viljestyrke. Mit håb er at det bliver lettere med tiden.

Angående vin, så skriver jeg alt op jeg spiser og drikker. Så jeg ville også skrive vin op. Jeg drikker gerne al slags alkohol, også vin - men ikke ret tit. Slet ikke hver uge og ikke engang hver anden uge. Jeg drikker gerne til fest og (mest øl) engang imellem når der hygges derhjemme med god mad. Men jeg er nok heller ikke typisk fordi jeg skal op hver dag ved 6 tiden - der vågner børnene simpelthen - og det er ikke særlig smart at drikke ret meget hvis man har ansvar for to små skrigende børn dagen efter :-)

Under alle omstændigheder så skal du skrive vinen op. Der er jo kalorier i. Og så har jeg hørt at hvidvin indeholder knap så mange kalorier som rødvin - men det kan du jo selv undersøge her på madital.
17 år7. november 2007 kl. 20:46
Tusind tak skal i have.
Ja det er rigtigt, med at det er psyken der også skal vendes, man skal op på hesten igen og igang.
Idag har det været en god dag bå¨de med hensyn til mad og motion, så jeg tror selv på det vil vende, og der bliver heldigvis længere og længere imellem at jeg falder i, men det sværeste er stadig at komme op.
Jeg siger tak for støtten
17 år7. november 2007 kl. 23:44
Held og lykke - og vi ses til vejning om onsdagen eller lørdagen her på kanalen, ikke sandt? ;-)
17 år8. november 2007 kl. 08:36
ja tak, jeg vil gerne være med i jeres vejeklub, jeg vejer mig denne onsdag og skriver næste onsdag hvor meget jeg har tabt.
17 år8. november 2007 kl. 23:15
hej Ulla
for 2 år siden tabte jeg 16 kg, så var det konfirmations tid, skulle også til et bryllup, og ja så var der jo sommer - vejen til helvede er brolagt med undskyldninger, og jeg overbeviste mig selv om at jeg bare skulle "holde vægten" sommeren over, og ellers fortsætte med kuren til efteråret, der gik godt 2 år, og ALLE kiloene fandt pænt på plads igen, nu er jeg så igang igen, og lige som sidst tror jeg på at det skal lykkes og er lige nu opsat på, at hvis jeg taber initiativet, må jeg banke på døren hos lægen, og gå til kontrol vejning. jeg tager et glas vin "når maden passer til det" - diætisten siger det er ok med 1 glas fredag og lørdag. ; - ) KH Merete
17 år9. november 2007 kl. 08:02
Ulla: Skriv på madital til onsdagsvejning allerede førstkommende onsdag. Det betyder ikke så meget at du ikke har sidste uges vægt. Vægten er bare et udtryk for hvad du kan beskrive med ord: hvordan ugen er gået mad og motionsmæssigt, og om du er motiveret, glad eller nedtrykt.

Selve tallet er kun en styresnor, et signal om hvorvidt du er på rette vej - den får du så med ugen efter.
17 år9. november 2007 kl. 09:09
Åhhh... kender det ALT for godt. Har lige haft en uge med kursusdage og kommet hjem efter weekendtur fyldt med god mad :(

Det er SÅ svært at komme op på den berømte hest igen, men jeg er SÅ angst for hvad der sker hvis jeg IKKE gør det...

Men er jeg faldet i én dag, så tager jeg mig ENDNU mere sammen den næste - masser af grønt så jeg undgår for mange kalorier!

Du ER oppe på hesten igen, så det skal nok komme stille og roligt! :)
17 år11. november 2007 kl. 21:34

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });