Over 3 måltider om dagen?

Du læser en tråd i debat > kost

Over 3 måltider om dagen?
Davs,
Når jeg er på arbejde, starter jeg med morgenmad kl 6. Så spiser jeg frokost i min pause ca. kl. 11. Når jeg så er hjemme kl 15 er jeg hamrende sulten, og MÅ have et større måltid. Så kl 19 kommer aftensmaden.
Det giver en del problemer med at få kcal'erne til at passe sammen.
Nogen der har nogle gode forslag til hvad man kunne gøre? Jeg har tænkt lidt over at skippe aftensmaden, men ved jo ikke om det er sundt eller hvad det er..
Al hjælp bliver taget imod med kyshånd :-)
16 år6. januar 2008 kl. 22:24
re: Over 3 måltider om dagen?
du skal spise flere små måltider - det er alt for længe at gå 5 timer uden at få noget at spise..

evt. en masse gulerodder du kan nippe af - knækbrød eller lign.

Er du ikke ved at dø af sult kl. 11 ?
16 år6. januar 2008 kl. 22:28
Jo, men mellem 6.30 og 11 sidder jeg bag en kasse, eller render rundt og gør rent og stiller varer på plads. Vi må simpelthen ikke sidde og spise i arbejdstiden.
Morgenmaden kl 6 holder vel til omkring 9, hvis den er gennemtænkt, men ja, kl 11 er jeg ved at dø af sult.
16 år6. januar 2008 kl. 22:37
Kan du ikke bare spise lidt frugt/grønt kl. 19?
16 år7. januar 2008 kl. 10:02
Jeg kikkede lidt i din dagbog over sidste uge.

Mit råd er at spise flere kostfibre til morgenmad. Din morgenmad er - så vidt jeg kan se - knækbrød? Drop det og spis havregryn, gerne med cirka 10-20 gram nødder og frø (solsikkefrø etc) på så du får nogle sunde fedtsyrer.

Dernæst... du skal have 2-3 mellemmåltider i løbet af en dag - det er faktisk et slankeråd/sundhedsråd. Jeg springer selv formiddagsmellemmåltidet over (spiser eftermiddags- og aftensmellemmåltid), men jeg vil råde dig til at spise en banan ved 9-tiden. Den er nem at have i tasken og tager kun cirka 2 minutter at spise, så mon ikke du kan snige dig til det? Spørg evt din chef om det ikke er ok som en led i din plan om at tabe dig. Jeg kan næsten ikke tro det er lovligt at lade folk arbejde så længe uden en pause???? Hvad med diabetikere? Rygere? Folk som ikke har festblære? Så hård kan din chef da heller ikke være??

Sørg for at spise brød i din middagspause - helst rugbrød med mager pålæg eller fisk. Også grøntsager, men sørg for at det er grove grøntsager. Tomater, salat og agurk fylder ikke meget i en mave. Grønne bønner, gulerod, pastinak, rødkål, hvidkål, rodselleri og den slags fylder mere. Gerne med en oliebaseret dressing (igen sunde fedtsyrer) for smagens skyld. Men appelsin kan faktisk også være en god dressing. Een af de 8 kostråd lyder: Spis groft. Hvis man gør det så bliver man ikke sulten helt så hurtigt.

Kl 15 er helt ok med et mellemmåltid. Sørg for at det er planlagt og passer til dit behov. Hvis du har spist fornuftigt i starten af din dag, så burde det ikke være nødvendigt med et stort måltid på dette tidspunkt, men på den anden side så behøver du ikke at hænge dig i procenterne i måltidsfordelingen på info-siden - det bare er en guideline. Hvis der ryger 5% mere energi ind her end anbefalet, så betyder det ikke noget men det burde ikke være nødvendigt med et stort måltid. Hvis det alligevel er nødvendigt, så byt om på dit mellemmåltid og din aftensmad - det er der jo ikke nogen skade ved.

Til sidste 2 ting:

1. Jeg kan se du spiser vingummi flere dage om ugen (sidste uge). Kan du skære slik ud af din hverdag og kun have een ugentlig slikdag, så er du kommet et stykke. Prøv evt at erstatte din vingummi med søde frugter (banan, ananas, blomme, figner, dadler, figenpålæg) - jeg havde en last hvor jeg gumlede slik om aftenen og da jeg fik det erstattet med frugt blev det pludselig til en god vane i stedet (senere skiftede jeg så til knap så søde frugter som pære, æble etc).

2. Det lyder som om du har aktivt arbejde. Det betyder naturligvis også at dit energiforbrug er højere end f.eks. mit. Når du siger at du har svært ved at få kcal til at nå sammen, så bliver jeg nysgerrig efter at høre hvad dit mål er, hvor stort daglig underskud du ønsker og hvad dit daglige energiforbrug/aktivitetsniveau er? Det kan være at du kører dig selv lidt for hårdt og at du skulle sætte ambisionsniveauet ned?
16 år7. januar 2008 kl. 11:39
Det knækbrød jeg spiser til morgenmad indeholder 20% kostfibre - jeg mente da det var nok? Jeg har prøvet med havregryn, men så var jeg sulten igen en time efter. Knækbrød ser ud til at være det eneste der holder mig mæt længe nok.
Vi må selvfølgelig gerne gå på toilettet, og rygerne må gerne få rygepauser, men det med at tage 5 minutter for at spise vil nok blive taget fra min pause. På en 7 timer lang vagt har vi en halv times pause, det er efter overenskomsten. Pausen ligger bare skævt i vagten, henimod slutningen.
Jeg spiser for det meste rugbrød eller et par rugboller i min frokostpause, men jeg kan ikke ligefrem stå og rive gulerødder og koge bønner. Der er tale om et lille kontor med at bord, og et køkken med et køleskab og en vask. Når jeg er i skole laver jeg selvfølgelig madpakke med en grønsagsblanding, men går ikke i skole lige nu.

Så jeg kan godt bytte om på kl 15 og aftensmaden. Det var dejligt at vide, vil jeg gøre fra nu af :-)

1. Jeg føler mig lidt angrebet her? Der er måneder hvor jeg ikke spiser søde sager, men med eksamen på trapperne bliver jeg nervøs og så kommer trangen. Jeg vil ikke gøre det her til noget "årh, for hulen", jeg vil hellere gøre det sådan at jeg kan holde det ud.

2. Der er beregnet jeg skal have underskud på 377 kcal om dagen - men når jeg så har det eller deromkring, tager jeg lidt på. Så jeg prøver at holde mig på 5-800 kcal underskud. Det ser ud til at passe bedre. Jeg har også sat mit aktivitetsniveau ned efter jeg lagde mærke til at det ikke passede sammen.
Når jeg er på arbejde løfter jeg en del, og går også meget rundt. Jeg cykler ca. 9 km hver vej. Når jeg er i skole cykler jeg 6 km hver vej. Så ja, jeg får rørt mig en smule. Kan også mærke at det ikke er benene jeg behøver tabe mig på, der er efterhånden kun muskler :-p
16 år7. januar 2008 kl. 15:29
Jeg spiser rugbrød til morgenmad, så bliver jeg ikke sulten før min middagspause, selv om der går 5 timer - groft rugbrød er nu engang noget af det, der mætter i længst tid, synes jeg.
16 år7. januar 2008 kl. 17:21
Tusind tak :-)
Rugbrød til morgenmad, aftensmad kl 15 og så lidt grønt kl 19 hvis jeg er sulten igen.
Det vil jeg prøve næste gang jeg er på arbejde.
16 år7. januar 2008 kl. 18:43
Det var nu ikke meningen at du skulle føle dig angrebet. Jeg tog bare et kik på din mad i sidste uge og fortalte så hvad jeg så.

Hvis du i en periode med eksamen har brug for lidt ekstra mundgodt og synes alt er i fin balance med din kur, så har du jo ikke engang et problem ;-)

Jeg kunne måske godt have formuleret lidt hele lidt bedre, men jeg håber du forstår at jeg på ingen måde forsøger at fordømme, dømme eller noget sådan. Bare at påpege nogle ting som du så kan tænke over, hvis det jeg ser altså er rigtigt.

Jeg håber du finder en løsning der virker.
16 år7. januar 2008 kl. 20:01
hvad med at have lidt rå gulerødder stående ved kassen og tage en mens der ikke er kunder. ? det kan de vel ikke forbyde dig.. det er da umenneskelig at sidde i 4½ time uden vådt eller tørt...og klart dårligt arbejdsmiljø...
16 år7. januar 2008 kl. 21:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });