Kcal i ris a la mande

Du læser en tråd i debat > kost

Kcal i ris a la mande
Jeg tænkte på om der er nogle af jer, der tilfældigsvis ved, hvad 1 dl ris a la mande vejer? og hvor mange kalorier ca er i gammeldags ris a la mande?(mener at den ikke er fedfattig) :)
jeg har ca. spist 1.5 dl men jeg ved ikk hvad jeg skal taste den ind som?

Håber i kan hjælpe mig.
Glædelig jul :D
16 år22. december 2007 kl. 07:14
re: Kcal i ris a la mande
Jeg har søgt lidt på Ris a `la mande og energiindhold, og der kan du finde nogle oplysninger. Du kan også ændre opskriften til det antal personer, du ønsker.
Du kan endelig vælge at indtaste din egen opskrift og så gå ud fra den.
1.5 dl. kan veje forskelligt afhængigt af hvor meget luft, der er i desserten. Men kaloriemæssigt er det en af de rigtig store syndere.
16 år22. december 2007 kl. 09:38
hej.
Jeg laver vægtkonsulenternes ris a la mande juleaften. Den lyder sådan her: 2½ dl skummetmælk, 25 g rå grødris, ca ½ tsk vanillekorn, sødemiddel, mandelarome, 75 g græsk yoghurt, 125 g sukkerfri kirsebær + 2 spsk saft.
Mælk, grødris og vanille koges i ca 30 min og afkøles. samges til med sødemiddel og mandelaroma. Yoghurten vendes i og det stilles koldt. Serveres med lun kirsebærsovs.

Man sparer en del kcal på denne måde, og det er nemt at gå til. Det gælder om at finde de små ændringer der gør en stor forskel.

Glædelig jul til alle!
16 år22. december 2007 kl. 11:13
er der meget fedt i ris a la mande, siden du laver vægtkonsulenternes ?
16 år22. december 2007 kl. 17:59
Ris a la mande er jo risengrød med mandler, flødeskum og kirsebærsovs. Jeg skal selv lave vores og den bliver på gammeldags manér på alle måder (på nær mandler og kirsebærsovsen hvor jeg har vovet det ene øje og købt et nyt mærke der er økologisk).

Men det er jo selve juleaften. Hvis man skal guffe ris a la mande op til jul så kan det måske være en god idé at lave en fedtfattig. Men jeg har på fornemmelsen at hihihi's risengrød blev serveret?

Det jeg gør, når jeg støder på noget som jeg ikke rigtig kender ingredienserne i, er enten af finde en gammeldags opskrift på nettet (med mindre jeg ved den er fedtfattig). opskrifter og (et forældet link til sol.dk er blevet fjernet) er 2 gode steder at lede. Ellers google det. Hvis det er umuligt eller for træls, så estimerer jeg det. F.eks. så indtaster jeg halv vægt mayonæse når jeg spiser karrysalat fordi jeg ikke gad finde den rigtige opskrift.

Her er eksempel på et link til hvor du kan finde oplysningerne (incl kirsebærsovs):
opskrifter.dk

Der står:

Energifordeling pr. person:
Protein: 9%
Kulhydrat: 51%
Fedt: 40%

Det er lidt åndsvagt at angive energifordeling per person i procenter, for det burde jo være det samme som energifordeling i hele retten, forudsat at der bliver spist op. Men det svarer jo til at der i 100 gram 9 gram protein, 51 gram kulhydrat og 40 gram fedt.

Men lidt surfing har lært mig at man også kan lave ris a la mande på vandkogt ris og husblas. Der er fordelingen en anden. Der er ingen som har sagt at det skulle være nemt ;-)
16 år22. december 2007 kl. 23:01
Vægtkonsulenternes ris a al mande lyder god, men jeg vil nødig undværer mandlerne.
Jeg har simpelthen en kæmpe svaghed for nødder i almindelighed.
Kunne nu godt finde på at prøve den af mellem nytår og jul ;-)
16 år23. december 2007 kl. 03:52
oh my god 3000 kJ bare pr person til ris a la mande.. hvad så med hovedretten!
16 år23. december 2007 kl. 12:01
Det betyder altså ikke noget hvad man spiser mellem jul og nytår men mere hvad man spiser mellem nytår og jul. Og kan man ikke nyde sin juleaften og spise alm. mad og alm. gammeldags ris a la mande er livet da ikke værd at leve.. ja, det er bare min mening...
16 år6. januar 2008 kl. 11:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });