chokoladeafhængighed hjææælp

Du læser en tråd i debat > kost

chokoladeafhængighed hjææælp
hejsa, ja jeg er desværre røget ind i et større afhængighedsproblem, jeg kan pludselig ikke lade være at stoppe chokolade i hovedet hele tiden, jeg har prøvet det før og nu sidder jeg i den igen, er der ikke nogen der har en god ide til hvordan jeg slipper ud af den afhængighed??
16 år20. december 2007 kl. 11:40
re: chokoladeafhængighed hjææælp
Du skal da bare la' vær' ;-)
1-2-3, stop!!!
16 år20. december 2007 kl. 12:09
hmmm det er altså lettere sagt end gjort... jeg kunne bare godt bruge nogle tip til hvordan jeg kan få nedsat trangen til chokolade...
16 år20. december 2007 kl. 12:29
Kender det alt for godt... Hvad med at tage et stykke tyggegummi når trangen melder sig? Eller drik en fedtfattig kakaomælk? Gå en tur, spis et stykke rugbrød med pålægschokolade, eller smid de penge du ville have brugt på chokolade i en sparegris som du så må tømme og bruge på dig selv når du har holdt dig på måtten i et stykke tid? Bødekassen fungerer ikke helt på mig, men ideen er god nok. Jeg får nogle gevaldige ædeflip engang imellem, og det er dyrt... Giver dårlig samvittighed og ekstra på vægten oven i en øm bankkonto... Tænk på hvilken lækker top man ku købe for de penge man ellers bruger på "forbudt" mad...
16 år20. december 2007 kl. 13:00
Ja altså jeg forsøger at blive bevidst omkring hvornår jeg har lyst til chokolade - kan sige at mit sidste peak var inden tandlæge besøg. Jeg har tandlæge skræk og syntes det var SÅ synd for mig selv.
Men... på almindelige dage kan jeg bruge chilli chokolade - det kan man nemlig ikke bare proppe ind da det er for stærkt. 10 gram af slagsen kan for mig vare en hel tv aften ;-)
16 år20. december 2007 kl. 17:24
For det første kan det være en rigtig god idé at tillade sig selv et vanvittigt godt stykke chokolade om aftenen. Køb noget kvalitetschokolade (helst mørkt, men skal det være lyst og evt fyldt så fred være med det). Hver gang trangen kommer over dig, så tænk på at du har det lækreste chokolade til at ligge og vente på dig om aftenen.

For at stoppe med at spise chokolade ville det allerbedste jo være at fjerne fristelsen helt, men det kan være rigtigt svært. Så det næstbedste vil være ikke at have en slikskål stående fremme - og at lægge chokoladen så langt ind bagved i skabet og ind i bøtter med skruelåg for at gøre det besværligt at komme til.

Når du skal til at spise chokolade - enten før eller midt under - så tænk tanker som: "Gider jeg virkelig til at skulle tabe mig 4 kilo i januar?" og "Hvis jeg skal holde vægten så er det dette stykke jeg skal lægge fra mig" og "Hvordan vil jeg havde det med mig selv bagefter?" og "Jeg får jo et lovligt stykke i aften!".

Lad være med at straffe dig selv med at nægte dig selv chokoladen om aftenen. Den må du få fordi det er jul - og den *skal* nydes. Uden dårlig samvittighed.

Det kan også være en god idé at aflede din opmærksomhed. Men det kommer lidt an på situationen hvad du kan gøre. Hvis chokoladen sættes til livs i forbindelse med et måltid, så kan det være en god idé at vælge noget andet i stedet - indtil chokoladen stilles væk igen. Tag evt et stykke, hvis du har problemer med selvmedlidenhed i forbindelse med at du nægter dig selv søde sager. Hvis det ikke er i forbindelse med et måltid - så beskæft dig selv - læs, snak, gå en tur, eller noget helt andet.

Bare mine råd - en forudsætning er at du er kommet så langt at du kan stoppe dig selv i at proppe hvis du først bliver bevidst om det du laver.

Hvis det ikke er tilfældet, så kan det være en god idé at spise noget andet, mindre fedende i stedet.

Det kan også være en god idé lige at gennemgå dine top 10 grunde til at du vil tabe dig. De 10 positivt formulerede punkter, som f.eks. "Jeg vil gerne kunne købe smart stangtøj" og "Jeg vil blive gladere for min krop" og den eviggyldige "Sex bliver lettere". Find dine egne 10 punkter.

PS. Jeg tømte for nyligt en hel skål chips (3 gange) fordi chips er min nemesis. Men heldigvis har de færreste chips stående fremme hele dagen - eller hver dag. Pointen er at denne "læge" har lidt svært ved at helbrede sig selv - det er skisme ikke let og kræver at man får mobiliseret nogen viljestyrke.
16 år20. december 2007 kl. 19:39
Hej Dutti

Min store last er også chokolade. Og jeg har været stolt af mig selv over at jeg har chokolade i huset uden at gå amok og tømme poserne. Men der er stadig perioder hvor jeg kan få den uendelige trang til at spise chokolade. Jeg bruger ofte at love mig selv et glas nesquick kakao med minimælk eller skummet mælk. Og nogle gange når trangen er der bruger jeg bare min energi på at tænke på den kop kakao jeg skal nyde når ungerne er puttet.

Hvis det SKAL være chokolade kan jeg anbefale After eight. Et enkelt stykke after eight vejer mindre end 10 gram og energiindholdet er 1759KJ/418kcal pr 100 gram, så hvis man ellers holder sig til et enkelt stykke er skaden ikke så stor.

Jeg kan godt mærke at mit chokolade problem er begyndt at melde sig på banen igen - måske fordi det er jul og vi som chokoholikere forbinder julen med chokolade. Jeg vil selv gå efter den taktik at jeg ikke vil nægte mig selv chokolade, men begrænse det meget. Hvis jeg fanatisk nægter mig selv chokoladen ved jeg at jeg falder i og går helt amok en dag. På den anden måde kan jeg forhåbentlig holde det lidt på afstand.

Håber du måske kan bruge det til noget. Og HUSK at i moderate mængder er chokolade faktisk sundt.
16 år21. december 2007 kl. 11:54
mange tak for alle de gode råd det var utrolig dejligt:) det kan måske være julestemningen der påvirker lidt.. hmm men jeg håber det går men vil forresten lige komme med et lille råd.... overvej det nøje inden i svinger 1½ rudstykke og 1 spandau til morgenmad.. min kæresten kom med morgenmad og så siger man jo ikke nej... det indeholder 4500 kJ for det sølle morgenmåltid.. jeg er i chok!

men nu har vi heller ik flere lækkerier i huset efter jul så måske hjælper det lidt, men også en god ide med kakao synes jeg, er også slem til ike at få nok mælk, så det var da en mulighed:)

glædelig jul alle sammen...

mange hilsner fra dutti!
16 år23. december 2007 kl. 11:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });